ابهامات مالی برجسته/ جعل مدرک/ بحران جدی در پرسپولیس

سخت گیری های کنفدراسیون فوتبال آسیا بیشتر از همیشه گریبان استقلال و پرسپولیس را گرفته و خطر حذف آنها از لیگ قهرمانان جدی تر از همیشه شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز؛ با انتشار خبر حذف دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا، فوتبال باشگاهی ایران وارد یک چالش جدیدی شده. چالشی که این مرتبه جدی‌تر از هر زمان دیگری است.

اساس ماجرا به آنجا برمی‌گردد که کنفدراسیون فوتبال آسیا معتقد است فدراسیون فوتبال ایران در موضوع ارائه مجوز مشروط سه ماهه به تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس خلاف آیین نامه صدور مجوز باشگاه‌داری حرفه‌ای اقدام کرده است.

هر چند تا لحظه تنظیم این گزارش، مقامات فدراسیون فوتبال از ارائه هرگونه سند یا توضیحی در این خصوص خودداری کرده‌اند اما سوال کلیدی که در ذهن هواداران و اهالی فوتبال نقش بسته این است که؛ «چرا اینگونه شد؟»

در این گزارش قصد داریم با تشریح این پرونده به بررسی چرایی رقم خوردن این فاجعه تاریخی بپردازیم.

سه ایرادی که به استقلال وارد شد!

از باشگاه استقلال شروع می‌کنیم. باشگاهی که مدارکش ایرادات جدی دارد اما نکته‌ای که باید همین ابتدا به آن اشاره نمود این است که مقصرانش را باید در دوره های مدیریت قبلی پیدا کرد چرا که در حالی مصطفی آجورلو از روز سوم مهر به عنوان مدیرعامل انتخاب شد که آخرین موعد تکمیل و ارسال مدارک روز دهم مهر اعلام شده بود. این یعنی تنها 7 روز فرصت برای مدیرعامل جدید آبی‌ها که عملا هرگونه انتظار برای انجام این مورد را غیر منطقی نشان می‌دهد. فارغ از این موضوع، نگاهی می‌اندازیم به مسائلی که برای استقلالی‌ها دردسرساز شده!

1- تسویه حساب مالیاتی

اولین مشکل باشگاه استقلال بحث تسویه مالیاتی است. به بیان ساده تر مسئولان این باشگاه نسبت به پرداخت مالیات هیچ اقدامی نکرده‌اند. البته در این خصوص باید اعلام کنیم که مصطفی آجورلو با اداره مالیات مذاکره و توافق لازم را انجام داده و بزودی خبر رسمی آن اعلام خواهد شد اما آنچه تا پایان مهلت تایید مدارک باشگاه استقلال از سوی AFC ثبت شده، مسائل مالیاتی است که ذکر شد.

2- عدم تنظیم گزارش حساب سالانه 

عدم تحویل حسابرسی سالانه باشگاه دومین مشکلی است که گریبان استقلال را گرفته است. با توجه به اینکه 

خرداد ماه سال مالی باشگاه استقلال ثبت شده باید خرداد 1400 از سوی مدیریت وقت یعنی احمد مددی اقدامات لازم در این خصوص صورت می‌گرفته اما این اتفاق رخ نداده است. در واقع باید احمد مددی گزارشی را تهیه و آن را به تایید مجمع می‌رساند اما نه تنها خودش این کار امتناع کرده بلکه هیچ نهادی از وی چنین گزارشی مطالبه نکرده است.

در این خصوص نیز باید این نکته تصریح گردد که طبق پیگیری خبرنگار ما رسیدگی این موضوع نیز از سوی مدیریت فعلی باشگاه در دست اقدام است.

3- مالکیت دولتی

جدایی از وزارت ورزش یا همان بحث مالکیت دو باشگاه سومین ایراد جدی کنفدراسیون فوتبال آسیا به سرخابی‌های ایران است. با توجه به اینکه مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس توسط وزارت ورزش چندین مرتبه از سوی AFC نادرست اعلام شد و بر لزوم تغییر آن تاکید گردید اما متاسفانه هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفت.

بدیهی است که واگذاری استقلال و پرسپولیس یک موضوع بسیار زمان‌بر است و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز در آخرین هشدار خود مهلت سه ماهه در این خصوص داده بود اما با توجه به انجام نشدن این انتقال مالکیت و تنبیه سنگینی که برای این دو تیم در پی داشته، باید منتظر ماند و دید چه زمانی عزم مسئولان مربوطه در این خصوص جدی می‌شود.

بحران جدی برای پرسپولیس

تمام آنچه گفته شد برای باشگاه پرسپولیس تهدید جدی‌تری دارد و در واقع اوضاع برای قرمزها اسفناک‌تر است چرا که نه تنها در سه مشکل مطرح شده با باشگاه استقلال وجه اشتراک دارد بلکه اوضاع هر کدام این مشکلات برای پرسپولیس بدتر است و علاوه بر این آنها با دو مساله حادتر نیز مواجه هستند که در ادامه به تشریح این موارد می‌پردازیم؛

ابهامات مالی برجسته سرخ‌ها

همانطور که گفته شد در باشگاه استقلال پرداخت مالیات صورت نگرفته اما عجیب آنجاست که برای باشگاه پرسپولیس حساب مالیاتی عملا فعالیتی نکرده که تسویه شود چرا که این حساب به دلایلی توقیف شده است! در بحث حساب سالانه نیز آنها هیچ گزارشی ارائه نکرده‌اند تا ابهامات مالی این باشگاه کاملا برجسته شود.

تخلف عجیب صورت گرفته برای قرمزهای تهرانی به بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی آنها مربوط می‌شود. طبق قانون باشگاهی که در فیفا پرونده بدهی محکوم شده مفتوحه داشته باشد، عملا نمی‌تواند مجوز حرفه‌ای بگیرد. این در حالی است که مجوز حرفه‌ای باشگاه پرسپولیس زمانی صادر شده که پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه بسته بوده است!

با توجه به اینکه این موضوع یکی از سفت و سخت‌ترین قوانین AFC می‌باشد و باشگاه پرسپولیس در این قانون مرتکب تخلف شده عملا کار را برای حفظ این باشگاه در لیگ قهرمانان سخت می‌کند.

جعل مدرک توسط یکی از باشگاه‌ها

بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که مدارک یکی از تیم‌های ایرانی پس از بررسی توسط AFC مورد شک و تردید قرار گرفته است. گفته شده باشگاه متخلف نسبت به برخی مدارک مرتکب جعل شده و این تخلف به شکلی صورت گرفته که با توجه به عدم موجود بودن مدارک مربوطه در این باشگاه تصمیم گرفته می‌شود مدارک جعلی تهیه و ارسال شود و حالا کنفدراسیون فوتبال آسیا متوجه این موضوع شده و با ارسال نامه‌ای شدید اللحن به فدراسیون فوتبال ایران ضمن اعلام تخلفات، از مسئولان خواسته توضیحات خود درباره چگونه رقم خوردن این اتفاقات را اعلام کنند؛ آن هم در حالی که برای تیمی با پنجره بسته مجوز حرفه‌ای صادر شده و یا باشگاهی مدرک جعلی تهیه و ارسال کرده است!

چرا AFC سختگیر شد؟

بر اهالی فوتبال پوشیده نیست که تمامی این مشکلات همواره برای سرخابی‌های ایران مطرح بوده و هر سال کنفدراسیون فوتبال آسیا از آنها چشم پوشی می‌کرده است اما با توجه به اینکه در این چند سال هیچ قدم مثبتی از سوی مدیران مربوطه صورت نگرفته لذا مدیران تصمیم گرفتند تا سختگیری بی‌سابقه‌ای نسبت به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اعمال کنند تا شاید به این بهانه مدیران سرخابی اقدامات لازم برای حرفه‌ای شدن را در دستور کار خود قرار دهند.

گزارش از هادی شاه‌مرادی

کد خبر: 1123103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =