کاهش اثربخشی دز تقویتی واکسن کرونا با گذشت ۱۰ هفته

بیزنس اینسایدر با اشاره به کاهش اثربخشی واکسن های کووید-۱۹ در برابر سویه اومیکرون نوشت: براساس داده های بدست آمده اثربخشی دز تقویتی واکسن کرونا در برابر این سویه با گذشت نزدیک به ۱۰ هفته کاهش می یابد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، بر اساس داده‌های جدید بدست آمده از سازمان خدمات درمانی ملی انگلیس، ایمنی ایجاد شده ناشی از تزریق دز تقویتی واکسن کووید-۱۹ در برابر سویه اومیکرون در عرض ۱۰ هفته کاهش یافت و از این رو به گفته مقامات بهداشتی مشخص نیست تا پایان سال ۲۰۲۲ به تزریق تعداد دزهای بیشتری نیاز باشد یا خیر.  

سازمان خدمات درمانی ملی انگلیس در این خصوص اعلام کرد که اثربخشی دز تقویتی واکسن مدرنا  همراه با دو دز واکسن فایزر در حد ۷۰ تا ۷۵ درصد برای حداکثر ۹ هفته حفظ می‌شود.

به گفته این نهاد بهداشتی انگلیس، برای افرادی که به طور کامل با واکسن آسترازنکا واکسینه شده اند، اثربخشی دز تقویتی پس از ۱۰ هفته از ۶۰ درصد به ۳۵ درصد با تقویت کننده فایزر و به ۴۵ درصد با تقویت کننده مدرنا کاهش یافت.

در ایالات متحده اعلام شده است که اکثر افراد دارای نقص ایمنی می توانند با گذشت ۶ ماه پس از تزریق سومین دز، چهارمین دز را هم دریافت کنند.

اما «آدام فین» یکی از اعضای گروه کارشناسانی که به دولت انگلیس در مورد نحوه مقابله با ویروس کرونا مشاوره می دهد، دیروز جمعه گفت: «ما باید ببینیم که چگونه از این موج عبور می کنیم. من فکر می کنم افرادی وجود دارند که دزهای تقویتی را زودتر دریافت کرده اند و در گروه های سنی مسن تر و آسیب پذیرتر هستند که ممکن است همچنان نیاز به تزریق دزهای بیشتر داشته باشند. اما در این مورد هنوز تصمیم گیری نشده است».  

در این میان، کارشناسان بر این باور هستند که برای مقابله با سویه جدید اومیکرون همچنان واکسینه کردن افرادی که از تزریق خودداری کرده اند و تزریق دز تقویتی به گروه های حساس باید در اولویت قرار گیرد.

براساس آخرین آمار منتشر شده تا به امروز بیش از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در انگلیس به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۱۴۷ هزار و ۴۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند. تاکنون ۷۰.۲ درصد جمعیت این کشور هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و ۴۷.۱ درصد هم دز تقویتی را تزریق کرده اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1123223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =