مهیا کردن بسترهای عینی برای فعالیت‌های فناورانه دانشجویان و اساتید

معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تلاش خود را بر آماده‌سازی مسیر تولید ثروت از مسیر علم و فناوری متمرکز کرده و این معاونت ثابت کرده که این تنها یک شعار نیست. مهیا کردن بسترهای عینی برای فعالیت های فناورانه دانشجویان و اعضای هیئت علمی از جمله این موارد است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، روح‌اله دهقانی فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فراوان برخوردار هستند و تا به امروز بسیاری از محصولات تجاری‌سازی شده و  به مرحله صنعتی و نیمه صنعتی رسیده است. 

دهقانی فیروزآبادی از شناسایی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان مراکز رشد سطح یک و دو در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و افزود: افکار عمومی و آحاد جامعه، بلکه خود مدیران دانشگاه آزاد اسلامی نیز به طور کامل در جریان ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور کارآمد قرار ندارند و این کار در قالب گفت‌وگو با مدیران این شرکت‌ها در راستای ارزیابی ظرفیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام است. 

وی شناسایی ظرفیت‌های دانشگاه آزاد و معرفی آن را به افکارعمومی اساسی دانست و گفت: استفاده از ابزار رسانه برای بهره گیری از این ظرفیت‌ها ضروری است و تاکنون در بخش روابط عمومی و رسانه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری اقداماتی از این دست در دستور کار قرار گرفته است. پرونده‌هایی با محوریت گفت و گو با مدیران و روسای مراکز رشد و سراهای نوآوری بسته شده و در حال حاضر  پرونده‌ای با هدف رونمایی از اقدامات شرکت‌های دانش بنیان در حال تدوین است که این موضوعات برآیندی درست‌تر از ظرفیت‌های دانشگاه به مخاطبان و مدیران دانشگاه ارائه می‌کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم هم‌افزایی و تشریک مساعی میان شرکت‌های دانش بنیان تحت حمایت مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و افزود: یکی از آفت‌های عدم آشنایی کامل از اقدامات شرکت‌های دانش بنیان در زیست بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بهره‌گیری کم از ظرفیت‌های موجود برای پیشبرد گفتمان حل مساله در جامعه و کشور است. شرکت‌هایی که برنامه‌ها و راهبردهایشان به هم نزدیک است می‌توانند برای جهش در پیشرفت و توسعه فعالیت‌هایشان همچون کاتالیزور یکدیگر را پوشش دهند که این مهم از طریق معرفی این شرکت‌ها از طریق ابزار رسانه در دسترس است.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: گزارش اولیه از ماحصل گفت‌وگوهای شکل گرفته با مدیران شرکت‌های دانش بنیان حاکی از این است اقدامات در شرکت‌های دانش بنیان رخ داده یا در حال تحقق است. ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین نکته برای حمایت از این شرکت‌ها که به نوعی جزو خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شوند، استفاده دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت‌های این شرکت ها است. 
وی ادامه داد: این مهم می‌تواند در یک میدان برد – برد محقق شود. به نحوی که دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف و گوناگون از دستاوردها و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان تحت حمایت خود با هزینه‌هایی به مراتب کمتر از آنچه تاکنون مصروف کرده برطرف کند. حتی می‌توان این دستاوردها را با برخی محصولات خارجی درجه چندم که با هزینه‌های گزاف و غیراقعی پای خود را به واحدهای مختلف دانشگاه باز کرده جایگزین کرد. از سوی دیگر، تحقق این مهم یک فرصت مناسب برای اعتباربخشی و سرمایه آفرینی برای شرکت های دانش بنیان خواهد بود.    

دهقانی فیروزآبادی لزوم اعتباربخشی به شرکت‌های دانش بنیان و معرفی آنها به بخش های مرتبط در حوزه فناوری و صنعت با بهره گیری از برند دانشگاه آزاد اسلامی را یادآور شد و تصریح کرد: معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تلاش خود را بر آماده‌سازی مسیر تولید ثروت از مسیر علم و فناوری متمرکز کرده و این معاونت ثابت کرده که این تنها یک شعار نیست. مهیا کردن بسترهای عینی برای فعالیت های فناورانه دانشجویان و اعضای هیئت علمی، ایجاد سراهای نوآوری و آیین نامه های مرتبط با حوزه های مذکور و همچنین تدوین آیین‌نامه اجرایی مراکز خدمات و شبکه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی موید این نکته است. 

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در اردیبهشت یا خرداد سال آینده، رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد که صدها شرکت، فناور، هسته فناور، ایده پرداز، گروه پژوهشی از زیست بوم فناوری دانشگاه آزاد گرد هم جمع خواهند آمد تا ما برای اولین بار کل خانواده فناوری و نوآوری دانشگاه را در یک جا و جمع گردهم آورده باشیم. یکی از اهداف اصلی این رویداد، شناسایی ظرفیت‌ها و آشنایی اعضای خانواده با یکدیگر است تا با هم‌افزایی میان آنها و همچنین سرمایه‌گذاران، دانشگاه های دولتی، شرکت ها خصوصی و دولتی ... فرآیند ورود به بازار و تولید محصول مورد نیاز جامعه و کشور را به شکل سازماندهی شده، قابل ارزیابی و هدفمند پیش ببریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =