صدای مشتریان سایپا درآمد/ چرا با وجود خلف وعده، دوباره پیش‌فروش می‌کنید؟

تاخیر مداوم سایپا در تحویل خودروهای فروش فوری یا پیش‌فروش باعث شده تا صدای بسیاری از مشتریان درآید. بسیاری از این مشتریان با وجود گذشت ماه‌ها از موعد تحویل، هنوز خودرویی دریافت نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، تاخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی خودروسازان داخلی مساله تازه‌ای نیست اما به نظر می‌رسد با گذشت زمان این مساله نه تنها حل نشده بلکه بحرانی‌تر هم شده است.

بیشتر بخوانید

احتکار ایران خودرو و سایپا واقعیت داشت؟/ تکمیل خودروهای ناقص تا آخر سال

به صورت خاص شرکت خودروسازی سایپا بخش زیادی از تمرکز خود در سال‌های گذشته را روی پیش‌فروش برخی محصولات تازه خود گذاشته است. هدف از این کار رساندن محصول به قیمت مناسب به دست مشتری است. اما اینجا نه خبری از قیمت مناسب است و نه زمان درست. بخش زیادی از گله افرادی که در این طرح‌های ثبت‌نامی شرکت می‌کنند، به تحویل ندادن خودرو در زمان مقرر و دریافت وجه در زمان‌های مختلف است.

وعده پرداخت جریمه!

حتی برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که تا مهر ماه امسال، سایپا خودروهای فروش فوق‌العاده پذیرش ۱۷ شهریور را فاکتور نکرده بود. متقضایان اینطور می‌گفتند که وقتی با این شرکت تماس می‌گیرند، مدام با این پاسخ مواجه می‌شوند که «جریمه تاخیر را می‌دهیم.»

نکته مهم اینجاست که حتی طرح‌های پیش‌فروش خودرو که بر اساس آن قرار بود تحویل خودرو با فاصله زمانی همراه شود، تاخیرهای چند ماهه داشته و صدای بسیاری از مخاطبان را درآورده است. مثلا یکی از افرادی که در این طرح‌های پیش‌فروش ثبت‌نام کرده، می‌گوید:«شهریور پارسال یکساله ثبت نام کردم. بعد از ۱۶ماه هنوز ندادن میگن فاکتور شده ولی تحویل نمیدن میگن جریمه تاخیرم نمیدیم.»

متقاضی دیگری می‌گوید:«یکساله کوییک اس نوشتم الان داره۱۸ماه میشه تواین مدت هم ۳بارگرون کردن الان هم ۱۱۰روزه تکمیل وجه کردم پیگیری هم می‌کنم میگن قطعه نداریم. خوب اگه نداری برای ازمن سه ماه پیش پول گرفتی صبرمیکری ماشین آماده میشدپول میگرفتی اگه نداری برای چی بازم پیش فروش میذاری.»

پیش‌فروش دوباره با وجود تاخیر در تحویل

مساله در همین نکته نهفته است که شرکت سایپا با وجود اینکه توان تحویل برخی خودروها را ندارد، ثبت‌نام می‌کند، وعده می‌دهد، وجه‌های مختلفی از متقاضی می‌گیرد، خودرو را تحویل نمی‌دهد و در نهایت دوباره طرح پیش‌فروش می‌گذارد.

البته همین چند وقت قبل بود که قوه قضائیه به مساله دپوی خودرو در دو شرکت خودروسازی داخلی ورود کرد. مساله خودروهای کف کارخانه یا همان خودروهای ناقص، حالا به بهانه‌ای برای این شرکت‌ها تبدیل شده تا تاخیر در تحویل خودرو را به گونه‌ای توجیه کنند.

افرادی که برای گرفتن ۹۰ روزه خودروی خود برنامه‌ریزی و اقدام کرده بودند، حالا با گذشته نزدیک به دو برابر این زمان، هنوز نتوانسته‌اند روی خودرویشان را ببینند. جالب بهانه‌هایی است که سایپا برای تاخیر در این تحویل بیان می‌کند. یکی از مخاطبان می‌گوید:« علت تاخیر را که از سایپا پرسیدیم می‌گویند سایپای کاشان تریلی ندارد و با قطار بارگیری می‌کند و واگن کم است.»

تاخیر نداریم!

به گزارش ایسکانیوز، اول آذر ماه صحبتی از سوی معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا مطرح شد که شبیه به یک وعده تازه و انکار تاخیرهای پیاپی بود. وی گفته بود: در حال حاضر در تولید و تحویل محصولات خود به مشتریان با تاخیر زیاد مواجه نیستیم و خودروها براساس برنامه‌ریزی و به‌موقع تولید شده و در زمان مقرر تحویل می‌شود. مطابق با تدابیر مدیرعامل گروه و نیز برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، چالش تاخیر در تحویل محصولات سایپا برطرف شده و خودروها در موعد مقرر تحویل مشتریان می‌شود.

۲۲ روز بعد، وعده دیگری بیان شد که به وضوح نشان از پابرجا بودن مشکلات قبلی داشت. معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا گفته بود: گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفت برای افرادی که پیش تر در طرح‌های پیش فروش محصولات این خودروساز مشارکت کرده‌اند و موعد تحویل خودرو آنان آذرماه جاری است، ۶ اقدام حمایتی جدید و خاص انجام دهد.

با قانونی شدن مساله دپوی خودروهای نیمه‌کاره، بیشتر از قبل مشخص شد که خودروسازان داخلی در تحویل خودروهای وعده شده متعهد نیستند. اینکه دلیل این تاخیر چیست و آیا قطعاتی باید برای تکمیل خودروها تولید شود یا مساله تحریم در میان است، اهمیتی ندارد. مساله مهم اینجاست که چرا با وجود این تاخیر در تحویل خودروهای وعده شده، باز هم طرح‌های پیش‌فروش اجرا می‌شود.

کد خبر: 1126205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • وحید IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      2 0
      اردیبهشت ثبت نام کردیم برای تحویل آذر هنوز خبری نشده پول رو گرفتند و حتما می‌خواهند گران تر کنند و برای همین دارند طول می‌دهند هیچ کسی هم نیست نظارتی کند همه چی شده حرف و شعار
    • محمد رضا IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      2 0
      فقط دارند با دروغ و فریب پول مردم رو بالا می‌کشند الان هم منتظرند که قیمت‌ها رو بالا ببرند تا بتوانند موقع تحویل پول بیشتری به جیب بزنند
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      0 0
      سگ زرد برادر شغال
    • محسن IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      0 0
      بنده ثبتنامی شهریور۹۹ برای خودرو شاهین هستم. ابتدای آذر۱۴۰۰ تکمیل وجه کردم الان داریم وارد سال۱۴۰۱ میشیم و سوار بر دروغای مدیران محترم سایپا🤣🤣🤣 جالب اینجاست که دائما هم طرح پیش فروش میزارن. نهادهای نظارتی یا در خواب خرگوشی تشریف دارن یا دست در جیب خودروساز و شریک دزد!! به همه نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی، تعزیرات حکومتی، بازرسی وزارت صمت و سازمان حمایت شکایت کردم اما آب در هاون کوبیدن بود!