کاهش زمان امتحانات مجازی به ۵ دقیقه دردسرساز شد

در روزهای اخیر برخی از دانشجویان از کاهش زمان غیر منطقی در زمان برگزاری آزمون اعتراض داشتند و همین مساله نشان دهنده عدم فعالیت مناسب در زمینه فناوری اطلاعات و نیازمند فعالیت بیش از پیش دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوع کرونا آموزش‌ها و آزمون‌های مجازی را برای جامعه آموزشی کشور به‌دنبال داشت. هرچند در سال‌های اخیر نارسایی‌های متعدد در برگزاری آزمون‌های آنلاین مطرح و تا حدودی از مشکلات موجود کاسته شده است، اما نحوه برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های آنلاین با مشکلات متعدد همچون عدم پوشش‌دهی اینترنت، عدم برگزاری مناسب و تناسب با آزمون و ... همراه بوده است. 

قبل از برگزاری امتحانات هم عزیز نجف پور آقابیگلو، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی درباره تمهیدات برای برگزاری امتحانات مجازی گفت: پیش‌بینی‌های لازم برای امور پشتیبانی امتحانات صورت گرفته است و دانشجویان نگران برگزاری امتحانات نباشند.

وی درباره پیش‌بینی‌های لازم برای قطعی اینترنت در زمان امتحانات صورت گرفته است، افزود: قطعی اینترنت قابل بررسی است و دستورالعمل‌های لازم در سامانه وادانا برای دانشجویان قرار داده شده است و در صورت بروز مشکل می‌توانند بر اساس آن عمل کنند. حال با گذشت چند سال از برگزاری امتحانات  آنلاین به دلیل شیوع کرونا انتظار می‌رود تا نارسایی‌ها و هر گونه کم و کاستی در این باره مورد حل و فصل قرار بگیرد.

نحوه برگزاری آزمون‌های آنلاین دردسرساز شد

یکی از دانشجویان معترض به نحوه برگزاری آزمون‌های برخط به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: مشکلات عدیده‌ای در برگزاری امتحانات مجازی وجود دارد و مسئولان برگزاری امتحانات که در راس آن آموزش، نظارت و ارزیابی کم‌کارهایی داشتند از جمله وظایف مسئولان برگزاری امتحانات نظارت بر بارگذاری سوالات و زمان امتحان در نظر گرفته شده مطابق با سوالات زمان آزمون‌ها تعیین می‌شود.

وی افزود: کم‌کاری و انتقادات فراوان در این حوزه وجود داشت، اما مسئولان مربوطه پاسخگو نبودند و امتحانات مطابق زمان و سوالات برگزار شد. هرچند کم کاری فراوان در این حوزه وجود داشت، اما مسئولان مربوطه هیچ‌گونه جوابی در این باره ارائه ندادند.

 زمان آزمون آنلاین در لحظه کاهش می‌یابد

ساسان، از دیگر دانشجویان معترض در نحوه تعیین زمان برگزاری امتحانات به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: اغلب در آزمون‌ها زمان اختصاص سوالات مشخص بود. برای مثال در یک آزمون با ۲۰  سوال اختصاص ۱۵ دقیقه یا در نهایت  ۲۰ تا ۲۵ دقیقه برای برگزاری آزمون‌های آنلاین کافی است. برای مثال بنده به‌طور همزمان دو آزمون داشتم و برای ۸ سوال استاد یک ساعت وقت اختصاص داد. هرچند دو ساعت قبل از برگزاری آزمون زمان به ۴۰ دقیقه تنزل یافت و ۵ دقیقه مانده به امتحان ۳۰ دقیقه برای امتحان زمان لحاظ شد و در جلسه  زمان امتحان ۱۵ دقیقه تعیین شد.

وی افزود: یکباره در جلسه امتحان زمان از  ۱۸ دقیقه به ۱۴ دقیقه کاهش یافت. از سوی دیگر امتحانات مدنی و ریاضی زمان آزمون از ۳۰ دقیقه به ۵ دقیقه کاهش یافت. در وضعیت کنونی دانشجویان به دلیل عدم هماهنگی‌ها متضرر شده و با مسئول امر تماس گرفتند تا بتوان زمان آزمون  را به ۵۰ دقیقه افزایش داد.

امکان بروز نارسایی‌ها در آزمون‌های مجازی وجود دارد

جعفر نجف‌پور، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه  در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره نارسایی‌ها در برگزاری امتحانات دانشجویان حقوق گفت: استاد در آزمون‌های برخط سوالات را بارگذاری و زمان امتحانات را مشخص می‌کند و از سوی کادر آموزش برای زمان‌بندی امتحانات مداخله انجام نمی‌شود.

 وی افزود: دانشجو موظف به پاسخگویی به سوالات امتحانات بر اساس زمان‌بندی استاد هستند. در صورت بروز مشکلات در برگزاری امتحانات به نحوی که امتحان با تعیین زمان ۳۰ دقیقه‌ای خود به خود به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کاهش یابد باید نماینده دانشجویان  مشکلات را مطرح کند تا بتوان تصمیم‌گیری‌ها را اعمال کرد. البته تاکنون درباره زمان اختصاصی به آزمون و کاهش زمان آن اعتراضی وجود ندارد و  فقط در بین دانشجویان رشته حقوق شکایتی مبنی‌بر کاهش زمان امتحانات مشاهده شده که در حال بررسی هستیم.

نجف‌پور تاکید کرد: در صورت بروز مشکلاتی در بستر مجازی وادانا نارسایی‌ها حل و فصل شده و در صورت بروز مشکل از سوی کادر آموزش به نفع دانشجو تصمیم‌گیری می‌شود. برای مثال در صورت بروز مشکلات از سوی سیستم نارسایی‌ها بررسی شده و در بستر مجازی دانشجو بعد از گذشت ۲۰ دقیقه زمانش کاهش یافته تمهیدات لازم مبنی‌بر برگزاری مجدد امتحانات اتخاذ می‌شود. امتحانات به شکل مجازی برگزار شده و باید پشتیبانی‌ها انجام شود تا هر یک از  امتحانات پشتیبان داشته و آزمون‌ها به شکل مناسب برگزار شود. امکان بروز نارسایی‌ها در برگزاری آزمون‌ها به شکل مجازی وجود دارد.

 مشکلات در برگزاری آزمون دانشجویان رشته حقوق در دست بررسی است

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه گفت: در صورت بروز چنین نارسایی‌ها انتظار می‌رود تا نماینده دانشجویان به شکل حضوری به واحد آموزش دانشگاه مراجعه و مشکلات را مطرح کند تا مساله بررسی و تصمیم‌ گیری مناسب اتخاذ شود. یکی از امتحانات برای دانشجویان حقوق ادعا شده که بعد از گذشت ۵ دقیقه از امتحان زمان به پایان رسیده است، در صورت مراجعه نماینده دانشجویان مساله بررسی  و مورد تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

بروز مشکلات در زمینه کمبود زمان برگزاری امتحانات از سوی استادان

احسان خراطی، استادیار کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و مسئول سامانه وادانا در این واحد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره نارضایتی دانشجویان از زمان برگزاری آزمون گفت: اگر استاد یا فرد برگزار کننده آزمون تاریخ باز  و بسته شدن سایت را به اشتباه بارگذاری کند زمان آزمون برای دانشجویان کاهش می‌یابد. این  نارسایی به سامانه وادانا مربوط نیست، بلکه  برای سیستم نحوه بازگشایی و اتمام زمان آزمون قبل از برگزاری امتحانات تعریف می‌شود. برای مثال در ترم گذشته استاد تاریخ خاتمه زمان آزمون را پیشتر از زمان برگزاری بارگذاری کرده بود و دانشجویان با مشکلات متعدد مواجه شدند.

وی افزود: اغلب در این وضعیت استاد  و دانشجو در گروه واتساپ پیام داده و فرصت برای آزمون در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد. در این شرایط دانشجو متضرر نیست، بلکه بر اساس هماهنگی با استاد می‌توان تمهیدات متعدد برای این دانشجویان اندیشید. هر استاد در زمینه برگزاری امتحانات از اختیارات فراوان برخوردار است. برای مثال برخی از اساتید در روند امتحانات زمان بازگشت به سوالات قبلی را محدود کرده یا زمان برگزاری امتحانات را کاهش می‌دهند یا بر اساس شماره دانشجویی سوالات متفاوت طراحی می‌شود.

 استادیار کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با بیان اینکه دلیل بروز این نارسایی توضیحات استاد درباره زمان برگزاری آزمون است، تاکید کرد: برای مثال یک استاد زمان برگزاری آزمون را دو ساعت مطرح کرده است، اما در سامانه به اشتباه دو دقیقه بارگذاری کرده است.  اغلب مشکلات در زمینه کمبود زمان در برگزاری امتحانات از سوی استاد یا طراح سوال است نه سامانه وادانا. در این شرایط استاد می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی امکان بارگذاری پاسخ‌نامه را برای دانشجویان فراهم کند. در این وضعیت انتظار می‌رود تا استاد با دانشجو هماهنگ شده تا مشکلات موجود برطرف شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1126804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =