مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۰ بهمن

مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور را از دریچه ایسکانیوز دنبال کنید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار  واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در یکشنبه(۱۰بهمن)  را در ادامه می‌خوانید:

«کارگاه آموزشی بسترهای تحقق وحدت امت اسلامی»  برگزار شد

«کارگاه آموزشی بسترهای تحقق وحدت امت اسلامی» ویژه اساتید با حضور حمید رستمی جاز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قشم و شیخ ابراهیم ابراهیمی، مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی واحد قشم برگزار شد. رستمی جاز در این کارگاه با اشاره به نقش سازنده و تأثیرگذار دفتر تقریب مذاهب در جزیره قشم، گفت: از زمان افتتاح دفتر تقریب مذاهب اسلامی، اقدامات مثبتی در راستای ارتقای امر تقریب در دانشگاه انجام شده که انتظار می‌رود با هدف گذاری‌های مناسب و اجرای برنامه‌های تدوینی هر روز به مرتبه‌ای والا در این مهم دست پیدا کنیم.

محمد نخی، رئیس اداره آموزش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این کارگاه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین آموزه‌های اسلام آزاد اندیشی و عقلانیت است، گفت: ایجاد فاصله در دین هیچ ارتباطی به آموزه های الهی ندارد. 

وی ادامه داد: با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در مجمع اهل تشیع و تسنن در بحث اخلاق، فقه و عقیدتی، حدود بیش از ۹۵ درصد دارای اشتراکات هستند. بنابراین اساتید و مدرسان دانشگاه در کنار امر تدریس و در راستای وظیفه اجتماعی خود به خصوص در مناطقی که از حضور مذاهب مختلف بهره می برند با آگاهی و نیک اندیشی نسبت تشریح بخشی از این مباحث کوشا باشند.

برگزاری هشتمین همایش ملی قیام  تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت در دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان

هشتمین همایش ملی قیام  تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت در دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، مجموعه تیپ زرهی ارتش جمهوری اسلامی و سازمانهای مختلف شهرستان در تاریخ های نهم و دهم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در خاش برگزار  گردید. 

مراسم افتتاحیه این همایش با حضور جمعی از مسئولان دانشگاهی و اساتید و پژوهشگران در تاریخ نهم بهمن بصورت حضوری و مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان برگزار شد. در این مراسم دکتر سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان به تاریخچه برگزاری همایش های قبلی و برنامه های همایش فعلی پرداختند. سپس پنل های تخصصی این همایش بصورت حضوری و مجازی از طریق سامانه دانشگاه هوشمند با حضور ارائه دهندگان و داوران برگزار شد. 

طبق گفته دبیران علمی و اجرایی همایش، مجموعا ۱۴۰ مقاله برای این همایش ارسال شده که هشت مقاله بعنوان مقالات برتر انتخاب شدند. داوری مقالات توسط اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری صورت گرفته است.

روز دوم همایش در شهرستان خاش با حضور ماموستا کریمی مشاور رئیس جمهور محترم در امور اهل سنت، آیت الله محامی نماینده مقام معظم رهبری در استان سیستان و بلوچستان، دکتر داوری مشاور مرکز حوزه ریاست و دبیر گروه تخصصی تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی، روسای واحدهای دانشگاهی در استان، مسئولین استانی و شهرستانی، علمای محترم سنی و شیعه و سران طوایف برگزار شد. در ابتدا، مراسم میر  بر پیام کربلا و عاشورا کرده و آن را فراتر از قوم و قبیله و نظام دانسته. وی به اهمیت قیام تاریخی عاشورا برای بشریت دانست. 

همچنین امام جمعه مسجد شاهی فتحی پور دهلی، مفتی احمد مکرم، از طریق مجازی به ویژگی های امام حسین (ع) و عاشورا اشاره کردند. صالحی فرماندار خاش، امام حسین (ع) را وارث جاودان حقیقت دانسته ‌و وحدت مسلمانان را از آرمان‌های امام حسین (ع) توصیف کردند.

در این مراسم آیت الله محامی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان‌ نیز به مبانی، اهداف، عملکرد و درسهای نهضت عاشورا اشاره و به نمونه های مختلف پرداختند.

ماموستا دکتر کریمی هم در این نشست به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص راه اندازی دفاتر تقریب مذاهب در سراسر کشور که نقش بسیار مهمی در خصوص وحدت داشته است اشاره کرد و این حرکت را الگویی برای دانشگاههای دیگر دانستند. در ادامه  کریمی به علل و فلسفه قیام تاریخی عاشورا پرداختند. 

مولوی مفتی قاسم استاد حوزه  به جایگاه و مقام اهل بیت در بین اهل سنت اشاره نموده و آنرا یکی از اعتقادات مهم اهل سنت نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام دانستند. وی به این نکته اشاره نمودند که امام حسین (ع) برای ترویج اسلام و امر به معروف و نهی از منکر و احیای ارزش‌های اسلامی و اجرای عدالت قیام کردند.

مولوی حسین زهی امام جمعه مسجد حنفای خاش به عشق اهل سنت برای امام حسین (ع) پرداختند. 

سردار برهانزهی و سردار ولی محمد کرد از معتمدین و روسای طوایف منطقه خاش به ارزش چنین همایش هایی پرداخته و به اهمیت شخصیت امام حسین (ع) و قیام عاشورا در بین نظریات اندیشمندان غیر اسلامی اشاره کردند. در پایان، امام جمعه شهرستان  خاش حاج آقای دهقان، ضمن اشاره به ویژگی های امام حسین (ع) و درسهایی که میتوان از قیام عاشورا یاد گرفت، از برگزار کنندگان این همایش تقدیر و تشکر کردند. 

انتشار مقاله عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در مجله معتبر 

مقاله عباس خمسه، عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با عنوان «Social innovation based on collaboration between government and non-governmental organizations in COVID-۱۹ crisis: evidence from Iran» در مجله معتبر  Infectious Diseases of Poverty  با JCR Q۱  و ضریب تاثیر ۵۲/۴ در انتشارات مجموعه Springer Nature BMC  پذیرفته و   در  Volume ۱۱ , No ۱۳, ۲۰۲۲  مجله مذکور منتشر شد.

اطلاع رسانی به موقع و تشخیص مخاطرات در بحران ها می تواند جان انسان های در معرض خطر را در شرایط اضطراری به شرط اعمال مداخلات مؤثر، سریع و هماهنگ نجات بخشد. در این زمینه بهترین و مؤثرترین راه، جلب مشارکت اجتماعی از طریق ترکیب جدید ایده ها و اشکال متفاوت همکاری و ایجاد رویکرد کاملاً جدید به یک مـسأله اجتمـاعی اسـت که به آن «نوآوری اجتماعی» اطلاق می شود.  

در این مقاله که با همکاری مهرناز معینیان دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و مازیار قاضوی دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تهیه شده، ابعاد نوآوری اجتماعی بر مبنای همکاری بین سازمان های مردم نهاد و دولت ایران در راستای کنترل بحران و مقابله با اپیدمی کووید-۱۹ مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =