دانشگاه‌ها در افغانستان بازگشایی شدند

منابع خبری افغانستان از بازگشایی دانشگاه‌های دولتی در مناطق گرمسیر این کشور خبر دادند که این موضوع با استقبال و ابراز خرسندی مردم و دانشجویان همراه شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ براساس اعلام رسانه‌های افغانستان، دانشگاه‌های دولتی در استانهای ننگرهار، هلمند، قندهار، نیمروز، فراه و لغمان امروز بازگشایی شد و دانشجویان در این استان ها به کلاس های درس بازگشتند.

مولوی «احمد تقی»  سخنگوی وزارت آموزش عالی افغانستان نیز در گفت و گو  با رسانه‌ها تایید کرد که روند آموزش در دانشگاه‌های ۶ استان کشور آغاز شده  است.

«ضیا الرحمان»، دانشجوی دانشکده زراعت دانشگاه ننگرهار در شرق افغانستان در گفت و گویی، با ابراز خرسندی از این تصمیم طالبان ابراز امیدواری کرد که تحصیل در دانشگاه ها دیگر متوقف نشود.

وزارت آموزش عالی طالبان سه شنبه گذشته اعلام کرده بود که دانشگاه‌ها در مناطق گرمسیر ۱۳ بهمن ماه و در مناطق سردسیر هفتم اسفندماه آغاز خواهد شد.

بازگشایی دانشگاه ها با استقبال گرم مردم افغانستان بویژه دانشجویان مواجه شده و این اقدام را گام مهمی در راستای روند توسعه و پیشرفت کشور بیان کرده اند.

«فخرالدین قاری زاده» مشاور سابق وزارت خارجه افغانستان در فیسبوک خود نوشت: "تصمیم به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های دولتی در کشور یک اقدام درخور ستایش و سزاوار حمایت مردم است".

وی افزود: باید به این نتیجه رسیده باشیم که یگانه راه و گزینه‌ که افغانستان را به آبادی، آرامی، توسعه  و تعالی در حوزه‌های سیاست، امنیت، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ‌ می ‌رساند، فقط دانش است.

قاری زاده در مطلب خود با بیان اینکه نظام آموزشی کشور باید تقویت شود، تاکید کرده است: توجه به آموزش کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی کسانی‌که سن بالاتر دارند باید در اولویت سیاست‌گذاری‌های حکومت قرار گیرد.

«شاه حسین مرتضوی»، مشاور سابق فرهنگی ریاست جمهوری افغانستان نیز با انتشار مطلبی در صفحه فیسبوک خود، بازگشایی مراکز آموزش عالی دولتی را یک گام خوب و خبر خوش برای کشور دانست و نوشت که این اقدام سبب بازگشت دوباره امید و نشاط برای نسل جوان کشور خواهد شد و افغانستان با توسعه آموزش و تحصیلات عالی در مسیر بهتر، توسعه و آبادانی قرار خواهد گرفت.

به گفته مرتضوی، طی ۱۰۰ سال گذشته رفتارهای همراه با افراط و تفریط و تداوم جنگ ها آسیب های جدی به نظام آموزشی وارد کرده است و انتظار می رود بهار آینده تمام مدارس و دانشگاه‌ها با شعار« آموزش برای همه» باز گشایی شود.

کد خبر: 1128308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =