مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۶ بهمن

مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور را از دریچه ایسکانیوز دنبال کنید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،  گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار  واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در شنبه(۱۶بهمن)   را در ادامه می‌خوانید:

رقابت تیم‌های دانشجویی در دومین دوره کرسی‌های آزاد اندیشی 

حجت الاسلام والمسلمین رضا عباسپور،  رئیس شورای تخصصی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با اشاره به اهمیت رویداد ملی کرسی های آزاد اندیشی، گفت: ۷۶۰ دانشجو در قالب ۱۹۰ تیم دانشجویی در دومین دوره کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی شرکت کردند. امسال شاهد استقبال بیش از ۳ برابری دانشجویان نسبت به سال گذشته در این استان بودیم.  

وی افزود: این رقابت ها با داوری سه استاد برجسته به صورت رقابت های استانی هم اکنون درحال برگزاری است. ۴۵ تیم دانشجویی از واحد مشهد و ۱۴۵ تیم دیگر از واحدها و مراکز استان در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی وسیاسی در یک فضای کاملاً آزاد و علمی با هم به رقابت می پردازند که در پایان رقابت های استانی، ۲۲ تیم منتخب به مرحله کشوری اعزام خواهند شد و از ۲۰ تیم شایسته این رقابت ها نیز قدردانی خواهد شد.

 عباسپور با قدردانی از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی، معاونان و مدیران فرهنگی واحدها، گفت: امیدوارم برگزاری این گونه رویدادها و فعالیت ها بتواند روحیه نشاط و شادابی علمی و فرهنگی را به دانشگاه برگرداند و موجبات تعالی و رشد دانشجویان و دانشگاه شود.

انقلاب اسلامی موجب بیداری ملت‌ها شده است

نادر پورارشد، عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد و رئیس دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با موضوع انقلاب اسلامی ویژه ایام الله دهه فجر گفت: نهضت و قیام حضرت امام خمینی(ره) مبتنی بر ایمان، صبر و توکل به خدا و متاثر از آموزه‌های اصیل دینی و در راستای مقدمه‌سازی برای قیام حضرت ولیعصر (عج) بود از این رو نهضت و قیام حضرت امام خمینی(ره) بر اساس فطرت و خواسته‌های اصیل و عمیق مردم بود و همین ویژگی‌ها باعث شد تا مردم حق‌طلب و عدالت‌خواه ایران اسلامی از عمق وجود خود به ندای حضرت امام لبیک بگویند.

وی افزود: تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران ساختاری مردمی و محتوایی اسلامی داشت و مایه امید حق طلبان جهان شد و این باور را در وجود ملت‌ها ایجاد کرد که  باطل با صبر و استقامت و ایمان از بین خواهد رفت و حیات طیبه که خداوند به آدمیان وعده داده است در پرتو ایمان تعهدآور و مجاهدت ها تحقق خواهد یافت و احکام و شعائر اسلامی که سعادت فرد و جامعه را در پی دارند حاکم می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد ادامه داد: جوانان دارای ضمیر و زمینه‌ای روشن و مساعد برای درک و دریافت حقایق نهفته در آموزه‌های انسان‌ساز و جامعه‌ساز اسلامی هستند از این رو جان آنها تشنه این نوع معارف بوده و است زیرا که این معارف مبتنی بر فطرت و نیازهای اصیل هستند. اوج ارادت جوانان به امام امت و ولایت پذیری آنها اقدامات و کارهای بزرگی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و... و. را رقم زد.

رئیس دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: نامگذاری ایام به منظورهای مختلف انجام می‌شود  از جمله گرامی داشت و ارج گذاری و نیز فراموش نکردن راه و مسیر است دهه فجر به ۱۰ روز فاصله بین ورود حضرت امام خمینی به کشور و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اشاره دارد که آغاز روشنایی در عصر معاصر بوده و امید است به حاکمیت نور بر ظلمت به دست امام زمان ع منجر شود

پور ارشد ادامه داد: هر ساله باید با شور و شعور بیشتر دهه فجر را گرامی داشت و پیام آن را به نسل های جدید انتقال داد و آن‌را به تعبیر مقام معظم رهبری از تحریف‌ها محفوظ نگه داشت بر این اساس باید از قالب هنری و ادبی برای تثبیت هرچه بیشتر پیام دهه فجر استفاده کرد کما اینکه استفاده می‌شد و همین امر موجب شده که هر ساله با طراوت بیشتری شاهد ارج گذاری دهه فجر باشیم.

بیداری اسلامی در پرتو انقلاب اسلامی ایران رخ داده است

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی جریان نظام سلطه و استکبار جهانی را به ویژه در منطقه به چالش کشیده و موجب بیداری ملت‌ها خاصه ملت‌های مسلمان شده است انقلاب‌هایی که در چند سال اخیر در کشورهایی چون لیبی و تونس و مصر اتفاق افتاد یکی از آثار بیداری اسلامی است که در پرتو انقلاب اسلامی ایران رخ دادند.

رئیس دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از نظر اقتصادی شاخص‌ها حکایت از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی دارد در این مورد کافی است به بیانات مقام معظم رهبری و  کتاب صعود چهل ساله و آمارهای معتبر مراجعه کرد.

پور ارشد گفت:  از نظر میدانی نگاهی به پیرامون خود حکایت از تحولات و تغییرات بزرگ اقتصادی دارد. البته این به آن معنا نیست که راه نرفته وجود نداشته باشد  یا اینکه وضعیت به نحو کاملا مطلوبی باشد. هنوز در زمینه عدالت و مبارزه با فساد و پیشرفت‌های علمی و فرهنگی باید با تدبیر و حوصله و استقامت برنامه‌ریزی و اقدام مومنانه و جهادی کرد و اصولاً همه ارکان و قوا و به ویژه دولت‌های مختلفی که در نظام جمهوری اسلامی تشکیل می‌شوند همواره با چنین اهدافی شکل گرفته و کار می‌کنند. در این راستا آحاد مردم نیز باید وظیفه و نقش خود را بازیافته و همواره در انجام آن اهتمام داشته باشند

هدف انقلاب مردم سالاری دینی است

به گفته وی انقلاب اسلامی از نظر امام (ره) اهداف بلندی داشته است در واقع این اهداف همان اهداف تشکیل نظام اسلامی است که در قالب مردم سالاری دینی تعریف می‌شود هدف عالیه انقلاب اسلامی زمینه سازی قیام حضرت ولی عصر عج بوده و هست که این خود با جامعه سازی صورت می گیرد جامعه ای که از حیات طیبه اسلامی برخوردار بوده و شعائر و احکام دینی در آن اجرا می‌شود احکامی که باعث پیدایش انسان هایی مومن و موحد و عادل و عدالت خواه و حق طلب و برخوردار از تعقل و تدبیر می‌شود.

امروزه استقلال ایران اسلامی مثال‌زدنی است

رئیس دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: ایران اسلامی در پرتو اتحاد امت با امام خود و تبعیت از ولایت فقیه که ریشه در اعتقادات اصیل دینی داشته تحولات و تغییرات قابل توجهی در عرصه‌های گوناگون به خود دیده است امروزه استقلال ایران اسلامی مثال‌زدنی است و از نظر علمی و امنیتی و فرهنگی و اقتصادی با وجود هجمه ها و تحریم ها و تحریف ها همچنان سرآمد و کارآمد است.

وی افزود:  البته این به معنای آن نیست که مشکلات و مسائلی وجود نداشته باشند، اما بعضی از مشکلات را دشمنان با نشانی نادرست در اذهان ایجاد می کنند بعضی از مشکلات دیگر هم که عملاً وجود دارند و گاه مقام معظم رهبری به آنها اشاره می‌نمایند  انتظار است مردم به ویژه جوانان در گام دوم انقلاب با عزم راسخ خود آن‌ها را مرتفع نمایند.

رئیس دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: این نوع مشکلات بعضاً برای همه جوامع به ویژه جوامعی که اهداف بلند و متعالی دارند طبیعی است و جوامع با تبدیل مشکلات و محدودیت‌ها به فرصت‌ها تقویت پیدا می کنند یکی از این مشکلات جنگ تحمیلی بود که امت اسلامی در پرتو پیوند خویش با امام امت آن را به فرصت دفاع مقدس تبدیل کرد که از آن باید به عنوان یک دستاورد عظیم مراقبت شود و این همان نکته‌ای است که مقام معظم رهبری یادآوری فرمودند که دفاع مقدس نباید تحریف شود به هر حال دشمنان برای تسلط بر ایران و بهره‌برداری از آن به روش‌های مختلف عمل می‌کنند و یکی از این روشها تضعیف روحیه و تحریف واقعیت ها است.

به گفته وی ولایت پذیری و پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری که پرچمدار مقابله با استکبار هستند زمینه ساز ایفای نقش برای مردم در راه مقابله با استکبار است و وحدت بین مردم و حفظ روحیه ایثارگری و اعتماد به نفس و ایمان و توکل به خدا در کنار ویژگی ولایت‌پذیری، نیز نقش مردم را در مقابله با استکبار جهانی موثر می سازد.

برگزاری 35 رویداد فناورانه در گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی/ مشارکت در برگزاری 2 رویداد ملی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از برگزاری بیش از 35 رویداد فناورانه در راستای رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در استان خراسان رضوی و مشارکت در برگزاری 2 رویداد ملی خبر داد.
جواد بهارآرا، با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در راستای رویداد ملی گام دوم دانشگاه گفت: ستاد استانی رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی تشکیل گردید و برای برگزاری هرچه بهتر رویداد چهار کمیته تخصصی محتواسازی، تبلیغات و اطلاع رسانی، کمیته تخصصی هسته ها و گروه های پژوهشی و زیر ساخت، کمیته تخصصی رویدادها و استارتاپ ویکند و کمیته تخصصی اسپانسرینگ  تشکیل گردیده است و تاکنون سه جلسه ستاد استانی تشکیل و با همکاری واحدهای دانشگاهی استان برنامه ریزی لازم برای برگزاری 35 رویداد فناورانه در محورهای مختلف با همکاری و حمایت سایر نهادهای دولتی، دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و پارک علم وفناوری استان و همچنین آستان قدس رضوی، شرکت شهرکهای صنعتی استان، شرکت های صنعتی، اتاق اصناف خراسان، انجمن های تخصصی مرتبط، مراکز شتابدهی و مشاوره کارآفرینی انجام پذیرفته است.
رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه این رویداد برای نخستین بار در سطح استان خراسان رضوی در چنین حجمی از حضور ایده های فناورانه با مشارکت کلیه فعالان زیست بوم فناوری در حال انجام می باشد افزود: تاکنون دو رویداد در دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور با حضور 170 ایده فناروانه و دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه با حضور 40 ایده فناورانه برگزار و بقیه واحدهای دانشگاهی نیز در مرحله ثبت نام و انجام فرایندهای اجرایی می باشند.
وی از برنامه ریزی برای برگزاری بیش از 6 رویداد فناورانه در اواخر بهمن و اوایل اسفند در دانشگاه آزاد مشهد خبر داد و گفت: واحد مشهد برای حضور پر رنگ و پربار در این رویداد با تشکیل کارگروه واحدی برنامه ریزی های  لازم را برای برگزاری بیش از 6 رویداد فناورانه با عنوان اصلی گام دوم، جشنواره 1000 ایده در محورهای مختلف صنعتی و حوزه صنایع خلاق، فرهنگی وهنری و برگزاری یک مسابقه فناورانه در حوزه طراحی لباس فاخر ایرانی اسلامی انجام داده است. و با توجه به حمایت ها و مشارکت های نهادها و مراکز مختلف دانشگاهی و فناوری و صنعتی این جشنواره که طبق برنامه ریزهای انجام پذیرفته در اواخر بهمن ماه و اوایل اسفند ماه برگزار خواهند شد برای برگزیدگان و منتخبین، بیش از 2 میلیارد ریال جوایز و حمایت های لازم فناورانه در قالب های مختلف پیش بینی شده است. که این جوایز و حمایت ها برای منتخبین در سطح ملی تا سقف 50 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.
 بهارآرا همچنین از مشارکت و حمایت دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در دو رویداد ملی خبر داد و عنوان کرد: این واحد دانشگاهی در «رویداد ملی تکاپ 3» که توسط مرکز کارآفرینی تک و «رویداد ملی انرژی مهام» که توسط شتابدهنده مهام توس در سطح ملی با همکاری سایر نهادها در حال برگزاری می باشد نیز مشارکت نموده است که در راستای عینیت بخشی به اهداف برگزاری رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با دعوت از صاحبان ایده های فناور، شرکت های دانش بنیان، دانشجویان و اساتید برای شرکت در این رویداد ملی گفت : برای شرکت در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی به سایت http://gam2.mshdiau.ac.ir/fa/home مراجعه فرمایند.

سهم دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از مهارت و کارآفرینی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از فعالیت 33 رشته مهارتی در دانشکده مهارت و کارآفرینی این دانشگاه خبر داد.
محسن مرادی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به ضرورت تاسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی در کشور گفت: در راستای تحقق سیاست های کلی اشتغال و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف تعیین شده در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر تربیت متخصصین متخلق، ماهر و کار آفرین مبتنی بر نظام آموزش فنی، حرفه ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف آموزش های لازم برای اشتغال که بر اساس نظام نامه مصوب شورای تخصصی گسترش آموزش عالی، متناظر با مهارت های شغلی مورد نیاز ناحیه ای در هر واحد دانشگاهی با هدف ارتقای اثر بخشی و شایستگی های منابع انسانی مبتنی بر ظرفیت های اقتصادی و آمایش منطقه ای ، دانشکده های مهارت و کارآفرینی در ذیل واحدهای دانشگاهی استان ها تأسیس شده است.
وی با بیان اینکه دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به صورت تخصصی در دو شاخه «آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی بلند مدت» و «آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی کوتاه مدت» به فعالیت می پردازد افزود: دوره آموزش بلند مدت برای کسب شایستگی های حرفه ای و شغلی پس از دوره متوسطه نظام آموزشی، توسط مؤسسات آموزش عالی ارائه می شود و به اخذ مدرک تحصیلی و حرفه ای مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مقطع کاردانی منجر می شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از فعالیت 33 رشته مهارتی در این دانشکده خبر داد و افزود : در حال حاضر دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در رشته‎های تحصیلی کامپیوتر، حسابداری، امور اداری، مکانیک خودرو، الکتروتکنیک، الکترونیک، تربیت بدنی، گرافیک، ساختمان، آموزش ابتدایی، معماری ، نقشه کشی، صنایع فلزی، تبرید، صنایع چوب و مبلمان، ساخت و تولید، امور بورس، طراحی چاپ، معماری داخلی و معماری شهری، هتلداری، شبکه های کامپیوتر، تأسیسات مکانیک ساختمان، مربیگری پایه پرورش اندام، کاردانی حرفه ای مدیریت امور تشریفات، مکاترونیک صنعتی ، کاردانی حرفه ای تربیت بدنی، مربیگری ورزش معلولین، کاردانی حرفه ای حسابداری (حسابرسی)، کاردانی حرفه ای حسابداری(حسابداری مالیاتی)، کاردانی حرفه ای روابط عمومی و کاردانی حرفه ای طراحی لباس ، با محوریت مهارت آموزی پذیرش دانشجو دارد.
وی برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت در مدارس عالی مهارت را از دیگر فعالیت های این دانشکده عنوان کرد و افزود: دوره آموزش کوتاه مدت خارج از نظام آموزشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق برنامه ای مشخص ارائه می شود و به اخذ گواهینامه شایستگی و صلاحیت شغلی می انجامد. این نوع از آموزش ها قابل ارزشیابی و هم سطح سازی با آموزش های وزارتین خواهد بود. این دوره‎ها توسط مدارس عالی مهارتی که بخشی از دانشکده به شمار می روند و اجرای انواع آموزش های مهارتی کوتاه مدت برای مشاغل نوین و یا نیازهای نوین مشاغل را بر دوش دارد برگزار می شود.
مرادی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی بین طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی و فعالیت های این دانشکده وجود دارد؟ اظهار کرد: مدیریت طرح پویش در ساختار دانشکده ذیل معاونت توسعه فعالیت های کاربنیان قرار دارد. هدف این طرح تربیت نیروی توانمند و متخصص بر اساس نیاز بازار کار می باشد، از طرفی کمک به خانواده دانشجویان جهت تامین بخشی از شهریه ترمی دانشجویان مشمول این طرح می باشد.
وی افزود: در حال حاضر بیش از 1400 دانشجو در طرح پویش فعالیت می کنند. براساس این طرح، دانشگاه با صاحبان مشاغل و بنگاه های اقتصادی تفاهم نامه های همکاری براساس نیاز آنها انعقاد می نماید و دانشجویان مستعد و جویای کار را پس از انجام مصاحبه های های اولیه به آن بنگاه اقتصادی معرفی می نماید تا دانشجو در حین تحصیل امکان اشتغال و فراگیری تخصصی را نیز داشته باشد. دانشجویان پویشی بعد از اتمام دوره ی تحصیلی علاوه بر مدرک دانشگاهی مدرک مهارت نیز دریافت می نمایند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اعلام اینکه این دانشکده دارای 29 کارگاه و آزمایشگاه ، 6 سایت کامپیوتر و 6 کلاس رسم دایر و فعال می باشد ، به مزایای رقابتی تحصیل در این دانشکده با دانشکده های فنی دولتی و غیردولتی اشاره کرد و گفت: نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بخش تأثیرگذار مدیریت توسعه منابع انسانی کشور با رویکرد تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای، برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی براساس تقاضای بازار کار، توسعه رشته‌های متناسب با آمایش ملی و استانی و آموزش توأمان نظری و عملی در جهت افزایش توانایی سرمایه انسانی منجر به دستاوردهایی چون ارتقای مستمر صلاحیت حرفه ای نیروی کار کشور، افزایش اعتبار و رقابت پذیری ملی و بین‌المللی گواهینامه‌ها و مدارک تحصیلی آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی، افزایش بهره‌وری نیروی کار با تأکید بر ارتباط با نیازهای برنامه‌های توسعه ملی و استانی، انعطاف‌پذیری و قابلیت انتقال مدارک و گواهینامه‌ها شده است که همین وی‍ژگی‌ها این دانشکده را در مقایسه با سایر دانشکده‌ها در اولویت قرار داده است.
مرادی از تحصیل دوهزار و 280 دانشجو در رشته های گوناگون این دانشکده خبر داد و در خصوص نحوه ثبت نام و ورود متقاضیان به این دانشکده گفت: پذیرش دانشجویان و مهارت آموزان مهارتی در دانشکده‌ها براساس قوانین و مقررات دانشگاه آزاد صورت می‌‎پذیرد و دانشجویان برای ثبت نام در رشته های فعال این دانشکده می توانند به اداره ثبت نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد مراجعه نمایند.
وی در خصوص آینده شغلی دانشجویان این دانشکده نیز عنوان کرد : دانشجویانی که در این دانشکده تحصیل می کنند پس از کسب مهارت های لازم و فراغت از تحصیل می توانند کسب و کار تخصصی خود را راه اندازی کنند و تبدیل به یک کارآفرین شوند. مثلا دانشجوی رشته صنایع چوب پس از چهار یا پنج ترم تحصیل در این دانشکده و فراغت از تحصیل ، با مهارتی که در زمینه صنایع چوب و مبلمان کسب کرده می تواند کسب و کار تخصصی خود را شروع کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در پایان تصریح کرد: در وضعیت فعلی کشور که نیاز ضروری به کارآفرینی و تولید و اشتغالزایی داریم و مقام معظم رهبری نیز در این مورد تاکید بسیار زیادی دارند، جوانان ما بایستی به سمت رشته هایی بروند که نیاز کشور را تامین کنند و از سوی دیگر با تبدیل شدن به تکنیسین های ماهر آینده شغلی خود را تامین کنند. لذا از همه دانش آموزانی که علاقه به تولید و کارآفرینی دارند دعوت می کنم در یکی از رشته های این دانشکده ثبت نام نمایند.

کد خبر: 1128542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =