۲۲ بهمن؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۲۲ بهمن برابر با ۱۱ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز،  امروز ۲۲ بهمن برابر با ۱۱ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۶۶۰ ق.م - آغاز حکومت امپراتوری و سلطنت اولین امپراتور ژاپن

در ۱۱فوریه ۶۶۰ ق . م اولین امپراتور ژاپن به نام "یی مو" به تخت سلطنت نشست. به این ترتیب، قدیمی‏ترین و ماندگارترین نظام سلطنتی در جهان که هنوز ادامه دارد، آغاز شد. این نظام در طول زمان، دستخوش دگرگونی‏های فراوان شده است و امروزه، امپراتور در کشور ژاپن، مقامی تشریفاتی است و قدرت اصلی در دست نخست وزیر است. با این حال، ژاپنی‏ها روز آغاز سلطنت در این کشور را عید ملی می‏نامند و همه ساله این روز را جشن می‏گیرند.

۶۸۳ - ۴۰ سال پس از شکست نهاوند، ایرانیان به دعوت مختار شمشیر برگرفتند

مورخان اروپایی ماه فوریه سال ۶۸۳ میلادی را آغاز بپاخیزی مختار ابی عبیده ثقفی در عراق به خونخواهی حسین ابن علی (ع) و یارانش نوشته اند و اضافه کرده اند که در اندک مدتی، بیش از ۲۰ هزار ایرانی با اسب و اسلحه به وی پیوستند و ظرف چهار سال بسیاری از لشکریان بنی امیه و سردارن اعزامی از شام (سوریه، لبنان و بخشی از فلسطین و ...) را از پای در آوردند.

به نوشته این مورخان، قیام مختار فرصت مناسبی به ایرانیان داده بود تا با عربان که بر وطن آنان مسلط شده و نوه پیامبر اسلام را با شقاوت تمام مقتول ساخته و خانواده او را اسیر کرده بودند درآویزند.

قیام مختار ۴۰ سال و چند ماه پس از شکست نهاوند آغاز شده بود. مختار در سال ۶۸۷ در جنگ با سپاه امویان شام کشته شد. «مختارنامه» که شرح جنگهای مختار به زبان فارسی بود، پس از پیدایش چاپ سنگی در ایران به چاپ رسید و تا مدتی یک کتاب پُرخواننده بود. در سپاه مختار به فارسی تکلم می شد.

۱۳۷۷ - قتل عام در ایتالیا به دست نظامیان پاپ!

فوریه سال ۱۳۷۷ ارتش پاپ (واتیکان) به فرماندهی یک کاردینال (روحانی عالیمقام) پس از فرونشاندن عصیان مردم شهر سسنای ایتالیا (سه سنا) واقع در منطقه امیلیا ـ دامنه کوههای اپناین و نه چندان دور از دریای آدریاتیک نزدیک به دو هزار و پانصد از مردم شهررا که اینک جمع نفوس آن از ۹۴ هزار تن تجاوز نمی کند کشت که در تاریخ «قتل عام سسنا» عنوان گرفته و یک ضعف پاک نشدنی است بر چهره واتیکان. «تاریخ» ضمن شرح این سرکوبی خونین، کاردینال جیل دو آلبورنوز فرمانده نیروهای اعزامی واتیکان را «کاردینال سلّاخ» نامیده است. گناه مردم شهر این بود که فرماندار تعیین شده از سوی واتیکان را نمی خواستند. حمله نظامی به شهر سوم فوریه ۱۳۷۷ آغاز شده و یک هفته طول کشیده بود. در پی چنین رویدادهایی بود که اندیشمندان مقام اجرایی را درخور و زیبنده یک روحانی ندانسته و گفته اند که مردم معمولی (عوام الناس) هر اشتباه یک روحانی صاحب مقام اجرایی را به حساب دین می گذارند که به مصلحت نیست. مقام اجرایی از مقام قضایی و قانونگذاری سوا است.

۱۸۲۶ - دانشگاه لندن آغاز بکار کرد.

۱۸۴۷ - زادروز توماس ادیسون مخترع لامپ برق

توماس ادیسون Thomas Alva Edison که ۱۲۰۰ اختراع الکتریک به نام خود از جمله لامپ برق را به ثبت رسانده است یازدهم فوریه ۱۸۴۷ در اهایو آمریکا به دنیا آمد. وی در سال ۱۸۷۹ لامپ برق را اختراع کرد. دو اختراع مهم دیگر او دوربین فیلمبرداری و فنوگراف هستند که فنوگراف به تکمیل گرامافون (جعبه ساز) کمک کرد. وی در امور مخابرات اختراعات متعدد دارد. ادیسون ۱۸ اکتبر ۱۹۳۱ درگذشت.

۱۳۰۳ ش - آغاز دوره سوم مشروطه با دیکتاتوری رضاخان سردار سپه

در حالی که رضاخان با به دست گرفتن نخست وزیری، قدرت بدون عنانی در کشور به دست آورده بود، انتخابات زود هنگام مجلس پنجم در شرایط تبلیغات توأم با زد و بند و اتهامات و اعمال فشار و اختناق آغاز شد و این انتخابات در بیشتر مراکز به دست امرای لشکر و دست‏نشانده‏های وزارت جنگ و گروه‏های متنفّذ انجام گرفت. با افتتاح مجلس پنجم در تایخ ۲۲ بهمن ۱۳۰۲، اکثریت نمایندگان مجلس که مرعوب قدرت رضاخان شده بودند، نمی‏توانستند کاری از پیش ببرند، در چنین جوّی آیت‏اللَّه سید حسن مدرس، رهبری اقلیت مجلس را بر عهده گرفت و در برابر اکثریت مجلس که از طرح عوامفریبانه و منافقانه نهضت جمهوری‏خواهی سردار سپه حمایت می‏کردند، ایستاد. به این ترتیب دوره سوم مشروطه با توطئه‏ای حساب شده آغاز گردید و در حقیقت تنها نشانه مشروطه که وجود مجلس شورای ملی بود، بدین وسیله از میان رفت و دیکتاتوری، جای همه اندیشه‏های آزادی‏خواهان و مشروطه‏طلبان و آرمان‏های اسلامی که روزی در مشروطیت متجلّی شده بود، گرفت. این دوره شوم و سیاهِ مشروطه تا سال ۱۳۲۰ ش - که رضاخان به دست همان قدرت‏های بیگانه‏ای که بر اریکه سلطنت رسیده بود، با خواری از کشور بیرون رفت - به مدت بیش از شانزده سال ادامه یافت. در این مدت، با توجه به اختناق و بریده شدن نَفَس‏ها و حکومت رعب و وحشت ناشی از قتل‏ها و شکنجه‏های رضاخانی، عمر مجلس‏های شورای ملی تا دوره دوازدهم به آرامش مرگباری گذشت وسیاست اسلام زدایی، عمده‏ترین خط مشی سیاسی‏ای بود که اسلام‏ستیزان در کشور به اجرای آن همت گماشتند.

۱۹۲۴ - نخستین پرواز به دور زمین در ۳۶۳ ساعت

نخستین هواپیمای دوباله «تی. دبلیو ـ ۳» که با استفاده از تجربه های جنگ جهانی اول و تکنولوژی تازه تر در فوریه سال ۱۹۲۴ ساخته شد و پروازهای آزمایشی مرسوم انجام گرفت. درسپتامبر (شهریور) همین سال سه خلبان آمریکایی با یک هواپیما «تی. دبلیو ـ ۳ » پرواز به دور کره زمین را انجام دادند و دور زمین را در ۳۶۳ ساعت طی کردند و ۲۸ سپتامبر به آمریکا باز گشتند.

۱۳۵۷ ش - قره باغی فرمانده نظامی تهران طی مصاحبه ای اعلام کرد: کودتا در ارتش مطرح نیست، دستور سرکوبی چماق بدستان داده شده است.

۱۳۵۷ ش - سرلشکر ریاحی فرمانده گارد در میدان امام حسین گلوله خورد.

۱۳۵۷ ش - تهران صحنه جنگ خونین شد و درگیری ارتش با مردم مسلح در خیابانها شدت گرفت.

۱۳۵۷ ش - غالب خیابانهای تهران سنگربندی شد و در تصرف افراد مسلح مردمی قرار گرفت.

۱۳۵۷ ش - ستاد ژاندارمری واقع در میدان ۲۴ اسفند (انقلاب) سقوط کرد و به دست افراد نیروی هوائی، دریائی، چریکها و مردم افتاد.

۱۳۵۷ ش - در اثر حمله به تسلیحات ارتش، کارخانجات و مخازن اسلحه به دست مردم افتاد.

۱۳۵۷ ش - ساعت ۱۰/۵ شورای عالی ارتش با شرکت رئیس ستاد، وزیر جنگ و غالب فرماندهان تشکیل جلسه داد و پس از مذاکره اعلامیه ای صادر و متذکر شد برای جلوگیری از هرج و مرج و خونریزی بیطرفی خود را در مناقشات فعلی اعلام و به یکانهای نظامی دستور داده شده که به پادگانهای خود مراجعه نمایند.

۱۳۵۷ ش - شهربانی کل کشور سقوط کرد و به دست نیروی مردمی افتاد. پس از سقوط شهربانی زندان کمیته نیز به دست مردم مسلح فتح شد.

۱۳۵۷ ش - دانشکده افسری، دانشکده پلیس و دبیرستان نظام پس از چند ساعت زد و خورد به دست نیروهای مردمی فتح شد.

۱۳۵۷ ش - زندان قصر توسط نیروهای مسلح گشوده شد و زندانیان فرار کردند. هژیر یزدانی و محرمعلی خرّم جزء زندانیان فراری بودند.

۱۳۵۷ ش - پس از سقوط پادگان و زندان جمشیدیه عده ای زندانیان توسط مردم بازداشت و به مدرسه رفاه اعزام شدند. دستگیر شدگان عبارت بودند از: ارتشبد نصیری، سپهبد صدری، غلامرضا نیک پی، منصور روحانی، دکتر شیخ الاسلام زاده، دکتر منوچهر آزمون و سالار جاف.

۱۳۵۷ ش - صدا و سیمای ایران به دست مردم تصرف شد و صادق قطب زاده به ریاست صدا و سیمای ایران منصوب گردید.

۱۳۵۷ ش - سپهبد مهدی رحیمی فرماندار نظامی و رئیس شهربانی به دست مردم اسیر شد.

۱۳۵۷ ش - پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران

از هفدهم تا ۲۲ بهمن ۵۷، ایران یکی از دوران‏های استثنایی تاریخ سیاسی جهان را گذرانید. در این ایام، دو دولت در یک مرکز و بدون هیچ گونه مرزبندی مواجه بودند. دولتی که پشتوانه و عامل مشروعیت خود را از دست داده و از قدرت نظامی محروم گشته و با انقلابی عظیم روبرو بود. و دولتی دیگر متکی به رهبری انقلاب توده‏های میلیونی مردم که به جای قدرت نظامی، تنها به ارتش مردم وابستگی داشت. با وسعت یافتن دامنه‏های انقلاب، قرار بر این شد که سران ارتش رژیم پهلوی، دست به کودتا زده و با به دست گرفتن قدرت، انقلاب مردمی را سرکوب سازند. از این رو از ساعت چهار بعدازظهر روز ۲۱ بهمن ۵۷، حکومت نظامی اعلام شد. پس از اعلان حکومت نظامی، حضرت امام خمینی(ره) اعلام کرد که مردم به حکومت نظامی اعتنایی نکنند. مردم نیز همچنان به یورش خود به مراکز دولتی و نظامی و انتظامی ادامه دادند و تقریباً تمام این مراکز با اندک درگیری و مقاومت، تسخیر شد و به دست مردم افتاد. این درگیری‏ها در روز بعد نیز به شدت ادامه یافت و در این روز هزاران زن و مرد و پیر و جوان، هریک به اندازه توان خود برای سرنگونی نهایی رژیم ظلم و جور، کوشش کردند. آنها با سنگربندی در خیابان‏ها، سینه سپرکردن در برابر تانک‏ها و با فداکاری و جانفشانی، انقلاب را به پیروزی رساندند. نه فقط در تهران، بلکه در تمامی شهرهای ایران، درگیری مردم با بقایای رژیم شاه جریان داشت. هنگامی که خبر حرکت نیروهای نظامی از شهرهای مختلف ایران به سمت تهران برای سرکوب قیام مردم پخش شد، مردم شهرهای مسیر به درگیری با نیروهای نظامی پرداختند و با بستن راه، مانع حرکت آنها به سمت تهران شدند. برخی از فرماندهان رده بالای ارتش در این درگیری‏ها به دست مردم کشته شدند تا سرانجام، ارتش، بی‏طرفی خود را اعلام کرد. سرانجام روز سرنوشت فرارسید و در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، نظام پوسیده ستمشاهی فروریخت و ریشه‏های فاسد دودمان سیاه پهلوی از این کشور اسلامی، کنده شد. مبارزه پانزده ساله ملت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی(ره) به ثمر رسید و با سرنگونی نظام ۲۵۰۰ شاهنشاهی، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پیروز گردید.

۱۹۱۸ - روزی که نلسون ماندلا از زندان ۲۷ ساله رهایی یافت

نلسون ماندلا (متولد هجدهم ژانویه ۱۹۱۸ و متوفی در پنجم دسامبر ۲۰۱۳ در ۹۵ سالگی) پس از ۲۷ سال بودن در زندان دولت سفیدپوستان جمهوری آفریقای جنوبی (عمدتا مهاجران هلندی) یازدهم فوریه ۱۹۹۰ آزاد شد.

ماندلا در چارچوب کنگره ملی آفریقایی با وضعیت تبعیض نژادی در وطن فعالیت می کرد که متهم به براندازی مسلحانه شده بود و به زندان افتاده بود. وی بیشتر سالهای بازداشت را در بازداشتگاه Robben Island گذرانده بود.

شعار ماندلا پس از آزادی از زندان «دمکراسی، رعایت حقوق انسان، سازش و گذشت» بود. او از ماه می ۱۹۹۴ تا ژوئن ۱۹۹۹ بر فدراسیون آفریقای جنوبی ریاست کرد. همانطور که گفته بود پس از افتادن حکومت به دست اکثریت ـ سیاهپوستان آفریقای جنوبی و با به اجرا درآوردن برنامه «اعتراف کن، پوزش بخواه و بخشوده شو»، هیچیک از عاملان دوران تبعیض نژادی مجازات نشد. ماندلا که چهره محبوب بین المللی شده است یک سال نیز دبیر کل جنبش عدم تعهد بود. مجمع عمومی سازمان ملل با توجه به خدمات ماندلا به صلح و انسانیت، در مصوبه نوامبر ۲۰۰۹ خود زادروز اورا یک روز جهانی ـ روز ماندلا ـ اعلام کرده است ـ روز انسانیت و گذشت.

۲۰۱۱ - استعفای حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در پی انقلاب مردم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1129319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =