تأکید ویژه نهج‌البلاغه بر مردم‌سالاری/ باید از راه حکمت به حکمرانی رسید

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر استنباط مفاهیم مردم‌سالاری و لزوم رسیدگی مداوم به وضع مردم در متن نهج‌البلاغه، راه رسیدن به حکمرانی مطلوب اسلامی را الگوگیری از حکمت‌های نهج‌البلاغه برشمرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در کنگره بین‌المللی «انسان در تراز نهج‌البلاغه» گفت: مقصود از حکمرانی، معنای متداول آن در جامعه نیست. برخی به اشتباه حکمرانی را با سیاست سیاستگذاری و حکومت کردن مترادف می‌دانند. حکمرانی در زبان انگلیسی معادل با Governance و حکومت کردن معادل Governing است.

خسروپناه افزود: حکمرانی متشکل از سه مقوله سیاستگذاری، تنظیم‌گری و خدمات عمومی است و هر یک از این مفاهیم متمایز از یکدیگرند. مثلاً ممکن است حکومتی در فضای مجازی دخالت کند، اما این لزوماً به معنای حکمرانی در فضای مجازی نیست. ابتدا باید سیاست‌گذاری لازم صورت گیرد، سپس تنظیم‌گری مطابق با سیاست‌ها انجام شود و در نهایت نوبت به خدمات عمومی می‌رسد که با تکمیل این فرآیند، خدمات مورد انتظار مثل شبکه‌های اجتماعی و غیره به مردم عرضه می‌شود.

وی در رابطه با آثار موضوع حکمرانی در نهج‌البلاغه اظهار کرد: حکمرانی موجود در دنیا به معنای عام آن از سال ۱۹۸۰ مطرح شده و هر کشوری بر اساس مکتب فکری و اقتضائات سیاسی، فرهنگی و اجتماعیِ خود، در حال تفسیر حکمرانی است. با این حال با نگاهی محققانه در فرمایشات حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه اعم از ۴۸۰ حکمت، ۲۴۸ خطبه و ۷۹ نامه آن، می‌بینیم که حکمرانی از قرن‌ها قبل در معنای کامل و منجر به سعادت جوامع، در نهج‌البلاغه آشکار است که باید مورد توجه اندیشمندان قرار بگیرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر مضامین عالی حکمرانی در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه گفت: در نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر که باید به نوعی آن را منشور جامع حکمرانی نامید، نظریه‌های حکمی و معرفتی امام علی (ع) در باب حکمرانی تبیین شده که می‌توان الگوی صحیحی از حکمرانی را از آن احصاء کرد.

خسروپناه در این رابطه ادامه داد: باید از راه حکمت به حکمرانی رسید و ادای دِین به دریای حکمت موجود در نهج‌البلاغه، مستلزم توجه ویژه پژوهشگران این حوزه است تا نظریه‌ها و حکمت‌های مؤثر و قابل استفاده مانند اصل ساختارسازی، انسان‌خواهی، تسهیل‌گری، واقع‌گرایی و نظریه «از حکمت تا حکمرانی» که می‌تواند موجب تعالی علوم انسانی شود مورد بهره‌برداری قرار گیرد. برخی با متعارض نشان دادن نظریه امت-امامت با نظریه دولت-ملت و مردم‌سالاری، بر نظریه ولایت خرده‌گیری می‌کنند، در صورتی که با فهم درست از این کتاب، سفارش امام (ع) به مردم‌سالاری و رسیدگی مداوم به وضع مردم توسط حکام مورد تأکید ویژه بوده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با الگوگیری از حکمت‌های نهج‌البلاغه به منظور ارتقای کیفیت سیاست‌گذاری‌ها و استخراج ملاک‌های حکمرانی اسلامی، به واسطه ترویج فرمایشات حضرت علی (ع) در سطح کلان و در حوزه‌های مختلف از جمله معیشت، امنیت، سلامت و تعلیم و تربیت، توفیق لازم حاصل شود.

خبرنگار: سجاد ابویی

انتهای پیام./

کد خبر: 1129918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =