عوامل موثر بر ناباروری کدامند؟ / فرزندآوری بعد از ۳۵ سالگی مشکل‌زاست

متخصص زنان و زایمان با اشاره به تأثیر استرس‌های شغلی، اقتصادی و فکری بر ناباروری گفت: حداقل تأثیری که این مسائل بر زندگی یک زوج دارد؛ این است که زمان مناسب و آزادی برای اقدام به باروری را از آنها می‌گیرد.

زهرا خلج متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص فلوشیپ نازایی در گفت‌­­­­وگو با­ باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران­­ درباره تأثیر عوامل محیطی و­ سبک زندگی بر ناباروری اظهار کرد: در زمینه عوامل محیطی در وهله اول عوامل تغذیه‌ای بیشترین میزان تأثیر را به خود اختصاص داده‌ است. در مرحله بعد می‌توان مسائل شغلی، اقتصادی، اجتماعی و سبک زندگی را نام برد که هرکدام به نوبه خود تأثیرگذار هستند.

وی درباره تاثیر تغذیه بر ناباروری بیان کرد: مصرف مشروبات الکلی، قهوه، غذاهای­ کنسروی، سوسیس، کالبالس و ادویه­‌ها بر ناباروری موثر است. سیستم بدن انسان طوری تنظیم نشده که بتواند این دسته از مواد غذایی را هضم و با آنها مقابله کند. استفاده از محصولات ارگانیک باعث می‌شود بدن  به طبیعتی­ که طبق آن خلق شده نزدیک شود و این مسئله به بهبود باروری کمک می‌کند.

این فوق تخصص نازایی در ادامه به عوامل محیطی دیگری از جمله آلودگی هوا، سیگار و قلیان اشاره کرد و گفت: مصرف سیگار چه به صورت مستقیم باشد؛ یعنی خود فرد مصرف کند و چه در کنار فردی باشد که به میزان زیادی سیگار مصرف می‌کند برای باروری زیان‌آور است. ضمن اینکه مصرف سیگار، خطرات و معضلات مخصوص به خود را هم دارد و همه این موارد درباره با قلیان هم صدق می‌کند.

خلجی درباره تأثیرامواج الکترومغناطیسی موبایل و وای‌فای برناباروری گفت: تأثیر امواج بر ناباروری هنوز به صورت صد در صد رد یا اثبات نشده است. البته باید از موبایل و وای‌فای در حد نیاز استفاده کرد و نباید تمام وقت در معرض این امواج باشیم. 

وی درباره تأثیر استرس‌های شغلی، اقتصادی و فکری بر ناباروری گفت: حداقل تأثیری که این مسائل بر زندگی یک زوج دارد این است که زمان مناسب و آزادی برای اقدام به باروری را از آنها می‌گیرد. زوج‌ها برای فرزندآوری باید با خیال راحت و آسوده اقدام کنند تا بتوانند به نتیجه برسند. مشغله‌های فکری، خستگی و مشکلات خانوادگی، وقت و زمان مناسب برای باروری را از بین می‌برد.

این فوق تخصص نازایی ادامه داد: بهتر است زوج‌های جوان در ابتدای زندگی درگیر مسائل اقتصادی، شغلی و درگیرهای فکری نباشند و زمان، فکر و حوصله خود را برای فرزندآوری بگذارند و این مسئله را جزو اولویت های خود در نظر بگیرند.

خلجی افزود: در حال حاضر، زوج‌ها فرزندآوری را به سن ۳۵ تا ۴۰ سال موکول می‌کنند که در این سن افراد از سن طلایی فرزندآوری گذشته‌اند. زوج‌ها در این سن تازه متوجه‌ می‌شوند که با چه مشکلات زیادی برای فرزندآوری مواجه‌اند. اگر زوج‌ها فرزندآوری را اولویت سال‌های اول ازدواجشان قرار دهند؛ شاید در کنار دستاورد­­های­ مالی و اقتصادی که دارند؛ دیگر مشکل ناباروری گریبان گیر آنها نشود.

وی با اشاره زندگی شهری و ماشینی در جامعه و اینکه و زوج‌های جوان شاغل مجبورند صبح زود با وسایل نقلیه خود را به محل کار برسانند، گفت: تا جایی که می­‌توان باید سبک زندگی را به روال طبیعی، غیر صنعتی برگردانیم. استفاده از غذاهای­ سالم و ساده، پیاده‌روی و ورزش در این راه می‌تواند کمک دهنده باشد.

این فوق تخصص نازایی ادامه داد: بیشتر افراد در طول روز، پشت یک میز بدون حرکت هستند و آخر شب دوباره خود را با وسایل نقلیه به منزل می‌رسانند و این روند هر روزه تکرار می‌شود. زوج‌های جوان بهتر است که اول صبح که سرکار می‌روند؛ مقداری زودتر از منزل خارج شوند و پیاده‌روی صبحگاهی داشته باشند.

انتهای­ پیام/

خبرنگار: رضوان ادیبی

کد خبر: 1130473

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =