پرداخت ۳.۸ میلیارد تومان به نشریات نمایه شده با رتبه الف

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم  گفت: ۳.۸ میلیارد تومان به نشریات نمایه شده با رتبه الف پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محسن شریفی در پنجاه و پنجمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و روسای پژوهشگاه‌های سراسر کشور که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: ۸۰ پایگاه نمایه تقریبا معتبر شناسایی شده و نشریات علمی باید این موارد را مطالعه کنند تا در اسکوپوس و وب آو ساینس فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به برنامه وزارت علوم در زمینه بین‌المللی شدن و حضور در نمایه‌های معتبر گفت:در این راستا کارگروه برنامه‌ریزی برای نمایه‌سازی نشریات علمی داخلی  در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی تشکیل شده است. همچنین کتابچه راهنمای نمابه‌سازی تدوین شده است. برگزاری کارگاه‌های تخصصی نمایه‌سازی نشریات علمی و ارزیابی نشریات انگلیسی زبان و فارسی برای شناسایی نشریات مستعد برای نمایه‌سازی از جمله برنامه‌های دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم به شمار می‌رود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم  گفت: برای بین‌المللی شدن و حضور در نمایه‌های معتبر مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم که از جمله آن می‌توان به تدوین شیوه‌نامه حمایتی نشریات علمی دارای نمایه بین‌المللی معتبر، پرداخت مالی به نشریات نمایه شده اشاره کرد. اخیرا مبلغ ۳.۸ میلیارد تومان به نشریات نمایه شده با رتبه الف پرداخت شده است. از طرفی نامه وزیر علوم برای پایه تشویقی سردبیران و مدیران مسئول ابلاغ شده و دستورالعمل اعطای پایه تشویقی به سردبیران و مدیران مسئول برای تصویب در هیئت امنا ابلاغ شده است.

وی افزود: بخش عمده تحقیقات دانشگاهی مبتنی بر تحصیلات تکمیلی است، پایان‌نامه‌ها زیر معاونت آموزشی است اما معاونان پژوهشی باید کمک کنند تا تحقیقات دانشگاهی به سمت حل نیازهای کشور باشد. 

وی‌ خاطرنشان کرد: منشور و موارین اخلاق در پژوهش در گذشته ابلاغ شده است و معاونان پژوهشی باید در راستای اطلاع‌رسانی مفاد این منشور اقدامات لازم را داشته باشند. همچنین نشریات نامعتبر نیز توسط وزارت علوم اعلام شده و معاونان باید اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه را داشته باشند. 

وی درباره تقویت جایگاه واحدهای پژوهشی در نظام علم و فناوری گفت: واحدهای پژوهشی شامل پژوهشگاه‌های ملی، وابسته به دانشگاه، وابسته به دستگاه‌های اجرایی و وابسته به بخش خصوصی است. در این راستا واحدهای پژوهشی باید ماموریت مشخص و متفاوت از دانشگاه‌ها با رویکرد حل مسئله و رایج در حوزه تخصصی داشته باشند. همچنین عملکرد و ارزیابی سازمانی و نظام ارتقای هیئت علمی متفاوت و متناسب با ماموریت نیز مورد پایش قرار گیرد.تقویت ارتباط بین پژوهشگاه و دانشگاه و نیروی انسانی و نظام پژوهشگری و تفکر گروهی در اجرای پروژه‌ها از جمله دیگر برنامه‌های وزارت علوم در این حوزه به‌شمار می‌رود.

شریفی درباره برنامه وزارت علوم درباره توسعه شبکه‌ها و دوره‌های پژوهشی گفت: توسعه هسته های پژوهشی به‌ویژه در دانشگاه‌ها به صورت بین دانشکده‌ای و بین گروهی، شناسایی قطب‌های علمی با رویکرد تقویت کارگروهی، تقویت دوره‌های پسادکتری و دستیار پژوهشی به‌عنوان بخشی از نیروی مورد نیاز پژوهش در کنار هیئت علمی و توسعه دوره دکترای پژوهش محور با اولویت در مراکز پژوهشی از جمله برنامه‌های ما در زمینه توسعه شبکه‌ها و دوره پژوهشی است.

جزئیات منابع اعتباری اختصاص یافته برای تقویت شاعا

عبدالساده نیسی در ادامه این برنامه اظهار کرد: شبکه‌سازی و دیپلماسی علمی در سطح بین‌المللی ازجمله برنامه دفتر حمایت و پشتیبانی است. تمامی محققان کشور برای تحقیقات به آزمایشگاه ‌و تجهیزات نیاز دارند. از دانشگاه‌ها خواسته شده این اطلاعات خود را در سامانه شاعاثبت کنند. 

وی افزود: منابع اعتباری اختصاص یافته برای تقویت شاعا بر اساس تبصره ۴ در سال ۹۸، ۵۸۵۹ میلیارد ریال (۴۰ میلیون یورو) و بر اساس تبصره ۴ در سال ۹۹، ۲۳۷۰ میلیارد ریال ( ۳۰ میلیون یورو مشترک با وزارت بهداشت)  بوده است.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم  گفت: تعداد آزمایشگاه‌های شاعا ۱۰ هزار و ۹۱‌ مورد است که ۷۱ هزار و ۶۰۱  تجهیزات در آن به ثبت‌ رسیده است. ۳۵۹۸ خدمات و ۵۱۵۰ نفر کاربر آزمایشگاهی در شاعا ثبت شده است.
به گفته وی، ما موظف نیستیم آزمایشگاه بنا کنیم اما به آزمایشگاه‌ها کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =