پول‌پاشی بدون نظارت در دانشگاه‌های علوم پزشکی/ نبود شفافیت در بودجه‌ 170 هزار میلیاردی

۲۲ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در بیانیه‌ای به کسری شدید بودجه در دولت و پول‌پاشی بدون نظارت در دانشگاه‌های علوم پزشکی انتقاد کردند.

 به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۲۲ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی درباره نظارت و شفافیت بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کشور بیانیه‌‍ای صادر کرد.

در بخش ابتدایی این بیانیه آمده است: بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بنابر وظیفه خود در راستای تحقق عدالت و شفافیت در حوزه نظام سلامت که بطور مستقیم با جان مردم در ارتباط است لازم می‌داند نکات مهمی در خصوص بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را به عرض برساند.

دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگ‌ترین ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی کشور

در بخشی از این بیانیه آمده است: در سال 1364 با ادغام آموزش پزشکی در نظام ارائه خدمات، «دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی» شکل گرفت. سپس با ادغام شبکه‌های بهداشت و نیز بیمارستان‌های دولتی در این دانشگاه‌ها، تولیت بهداشت و درمان استان‌های کشور نیز به آن‌ها سپرده شد. این اقدامات باعث تبدیل شدن دانشگاه‌های علوم پزشکی به بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی در سطح کشور شد و آموزش و پژوهش تنها به یکی از وظایف این دانشگاه‌ها در کنار وظایف مهمی چون پیشگیری و درمان تبدیل شد و در هر سال تنها حدود 15 تا 20 درصد بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی صرف امور آموزشی و پژوهشی می‌شود و عمده بودجه صرف مخارج مربوط به ارائه خدمات می‌شود. که این موضوع خود نشان‌دهنده ماهیت خاص این دانشگاه‌ها و نیازمندی به نظارت و شفافیت مالی بر مصارف آن‌هاست.

بیشترین بخش از بودجه سلامت کشور سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی

در این بیانیه عنوان شده است: از مجموع 187 هزار میلیارد تومانی که در لایحه بودجه 1401 برای نظام سلامت درنظر گرفته شده است(معادل 17 درصد بودجه هزینه‌ای دولت)، حدود 125 هزار میلیارد تومان سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی است که 67 درصد از کل بودجه نظام سلامت را شامل می‌شود. در حالیکه این دانشگاه‌ها(ارائه‌دهندگان خدمات)، ذیل بند ماده 1 قانون احکام دائمی برنامه توسعه به هیچ نهاد نظارتی پاسخگو نیستند و این حجم از بودجه بدون هیچگونه شفافیت و نظارت، تنها به سلیقه هیئت امنا و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خرج می‌شود.

بیمارسازی برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت دریافت بودجه بیشتر

در این بیانیه بیان شده است: بررسی‌ها حاکی از آن است که برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای دریافت مبالغ بیشتر از بیت‌المال دست به ارائه آمار خلاف واقع از بیماران بخش‌های درمانی و بهداشتی خود، برای دریافت زده‌اند؛ برای مثال استان مرکزی با آنکه کمتر از ۵/ ۱ میلیون نفر جمعیت دارد اما براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۸، دانشگاه علوم پزشکی شهر اراک بیش از ۲ میلیون بیمار بستری پیش‌بینی کرده و معادل آن بودجه عمومی دریافت کرده است. در حالی که اولا تعداد بیمار بستری در بیمارستان‌های دولتی استان مرکزی بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۷، کمتر از ۷۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است و افزایش ۲۷۰۰ درصدی تعداد بیمار بستری طی یک سال با هیچ منطق آماری همخوانی ندارد. دوما بر اساس اطلاعات به دست آمده از تعداد بیمار بستری در بیمارستان‌های ذیل این دانشگاه در همان سال، کمتر از ۹۰ هزار بیمار در بخش دولتی این استان بستری شده‌اند.

کسری شدید بودجه در دولت و پول‌پاشی بدون نظارت در دانشگاه‌های علوم پزشکی

 در این بیانیه عنوان شده است: کسری بودجه از ام‌المصائب مشکلات کشور و یکی از ریشه‌های اصلی تورم است. اکنون طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، کشور با 300 تا 600 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است که دولت در کاهش این عدد با مشکلات زیادی روبرو است، حال سوال اینجاست که چگونه با وجود چنین کسری فراوانی، بودجه‌ای 170 هزار میلیاردی بدون نظارت دقیق و مستمر و نیز شفافیت برای مردم و دستگاه‌های نظارتی در اختیار وزارت بهداشت و دانشگاه‌های تابعه آن قرار می‌گیرد؟ آیا نمی‌توان با نظارت و حسابرسی دقیق بودجه نظام سلامت، از هدر رفت منابع آن جلوگیری کرد و در مصرف آن صرفه‌جویی به عمل آورد و بخشی هر چند کوچک، از کسری بودجه دولت را جبران کرد تا مردم عزیزمان کمتر زیر بار سنگین تورم گرفتار شوند؟

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: در پایان ۲۲ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی با تقدیر از اقدام عدالت‌خواهانه نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه 1401، در پایان دادن به نبود نظارت و شفافیت بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور؛ مصوبه رسیدگی دیوان محاسبات به اعتبارات کلیه دستگاه‌های اجرایی مندرج در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه کشور را گامی ارزشمند و مهم در راستای کاهش فساد، افزایش شفافیت و نیز کاهش هدر رفت منابع کشور به خصوص در حوزه نظام سلامت می‌داند و حمایت تمام قد خود را از این مصوبه اعلام می‌دارد. امید است نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب این بند راهبردی در صحن علنی مجلس، مسیر دیوان محاسبات را برای عمل به وظیفه قانونی خود هموارتر کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =