دانشجویان کدام رشته‌ها شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل دارند؟ + نمودار

بررسی‌ها نشان داده است مهندسان کشاورزی در مقطع کاردانی، دانشجویان رشته دامپزشکی در مقطع کارشناسی و مهندسان کامپیوتر در مقطع ارشد به نسبت سایر رشته‌ها شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل در آینده دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برای یک دقیقه هم که شده، با خودتان صادق باشید؛ در انتخاب رشته خود علاوه بر علاقه و استعداد، چقدر به معیار پیدا کردن شغل توجه کردید؟ قطعا تحصیل در برخی از رشته‌ها، شانس پیدا کردن کار در آینده را برای دانشجویان افزایش می‌دهد؛ در مقابل شانس شاغل‌شدن در برخی از رشته‌ها به نسبت رشته‌های دیگر کم‌تر است، البته وضعیت پیدا کردن شغل تنها به رشته تحصیلی شما وابسته نیست؛ اینکه تا چه مقطع تحصیلی بخواهید درس بخوانید در پیدا کردن شغلتان در آینده تاثیر بسیار زیادی دارد.

ایسکانیوز در نظردارد در گزارش زیز بیشترین و کم‌ترین میزان اشتغال در رشته‌های تحصیلی را در 4 مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را بررسی کند.

نمودار زیر بیش‌ترین میزان اشتغال رشته‌های تحصیلی را نشان می‌دهد:

دانشجویان کدام رشته‌ها شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل دارند؟ + نمودار

بر اساس آمار طرح رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰، در مقطع کاردانی به ترتیب دانشجویان مهندسی کشاورزی، مواد و متالوژی، مکانیک، عمران، برق و صنایع شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل دارند. به زبانی دیگر درصد اشتغال یک دانشجوی کاردانی که در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل کرده، ۷۵ درصد است. درصد اشتغال رشته‌های مهندسی مواد و متالوژی و مهندسی مکانیک در این مقطع تحصیلی به ترتیب ۷۰ و ۶۶ درصد اعلام شده است.

وضعیت پیدا کردن شغل برای دانشجویان مقطع کارشناسی کمی متفاوت‌تر است؛ به‌طوری که درصد اشتغال رشته‌هایی مانند دامپزشکی و دامپروری، تربیت بندی و حسابداری بیشتر است، البته سر مهندسان شیمی، هنر و مهندسان مکانیک نیز پس از فارغ‌التحصیلی بی‌کلاه نمی‌ماند، زیرا درصد اشتغال این سه رشته نیز بین بازه 62 تا 65 درصد قرار گرفته است.

درصد اشتغال رشته‌هایی مانند حسابداری، مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد ۷۶ درصد، ۷۸ درصد و ۸۱ درصد است. پس از این سه رشته، دانشجویان لیسانسه که در رشته هنر، مهندسی برق و دامپزشکی و دامپروری تحصیل کرده‌اند شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل دارند. 

اگر در رشته حسابداری، مهندسی صنایع و مهندسی کشاورزی درس می‌خوانید، حتما تحصیلات عالیه خود را تا مقطع دکتری ادامه دهید؛ زیرا  بر اساس آمار طرح پایش در سال ۱۴۰۰، درصد اشتغال این سه رشته ۱۰۰ درصد است، این در حالی است که دانشجویان رشته‌هایی علوم اجتماعی، مدیریت و مهندسی هوا و فضا هم به طور 100 درصد می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع دکتری شغل داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =