رکود بازار مسکن در  ۱۴۰۰ ماندگار شد/  رونق محقق می‌شود؟

سال ۱۴۰۰ در حالی رو به اتمام است که نشان مشخصی از رونق در بازار مسکن دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، بازار مسکن در یک سال گذشته تحول زیادی نداشت. تنها وعده ساخت مسکن ملی بیان شد. هرچند که کارنامه مشخصی هم درباره این طرح ارائه نشد. با این حال، برخی معتقدند که بازار مسکن هم مثل دیگر بازارها، در انتظار مذاکرات برجامی است.

بیشتر بخوانید

مذاکرات مسکن را گران می‌کند؟

برخی معتقدند که در شرایط فعلی اقساط مسکن ملی تناسبی با درآمد خانوار ندارد و تنها می‌توان به این امید داشت که با افزایش درآمد خانوار و رشد تولید ناخالص داخلی سرانه اتفاق‌های خوبی بیافتد که مردم بتوانند از پس هزینه‌های مسکن برآیند.

اما اگر بخواهیم یک ارزیابی کلی از وضعیت بازار مسکن در ۱۴۰۰ داشته باشیم، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیریم. از انتظار برای به ثمر رسیدن برجام گرفته تا تداوم تحریم‌ها و کاهش قدرت خرید مردم.

برخی کارشناسان معتقدند که مسکن ۱۴۰۰ تابع متغیرهای زیادی از جمله وضعیت بازارهای موازی، نرخ تولید مسکن و شرایط اقتصادی درآمد خانوار است. مهدی روانشادنیا در این رابطه به ایسکانیوز گفته بود: اگر مبنا را سیکل‌های گذشته قرار دهیم، در سال ۱۴۰۰ مسکن وارد یک نوسان اندک قیمتی با هدف تثبیت قیمت‌ها در شهر تهران شده که در سال آینده این روند به کل کشور می‌رسد.

روانشادنیا عنوان کرده که به نظر می‌رسد که سال ۱۴۰۱ در فضای تثبیت قیمت حرکت کنیم و اگر افزایش قیمتی هم باشد، کمتر از نرخ تورم عموم خواهد بود. دلیلش هم به دلیل محدودیت قدرت خرید خانوار است.

به گزارش ایسکانیوز، باید در نظر داشت که چشم‌انداز چندا خوبی برای بازار مسکن به چشم نمی‌خورد. برخی معتقدند که در سال ۱۴۰۱ رکود بازار مسکن ادامه خواهد داشت. نباید این مساله را فراموش کرد که قیمت و رونق در بازار مسکن به عوامل مختلفی بستگی دارد که در مجموع می‌تواند این بازار را سامان دهد.

کد خبر: 1133692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =