رتبه‌ بندی معلمان در گام اول چطور اجرا می‌شود؟

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: معتقدیم باید معلمان را بر اساس تخصص، سنوات تجربی و کارایی آنان رتبه بندی کرد تا این معلمان احساس شانیت کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، رتبه بندی معلمان سرانجام پس از رفت و بازگشت‌های بسیار تبدیل به قانون شد و در آخرین صحبت‌های مطرح شده توسط محمدباقر قالیباف رئیس مجلس از از ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ اجرا می‌شود و معوقه آن هم پرداخت می‌شود اما سوال اصلی معلمان این است که در گام اول و پیش از مشخص شدن جزئیات آئین نامه اجرایی رتبه بندی چطور اجرا خواهد شد.

بیشتر بخوانید

رتبه بندی معلمان از چه تاریخی اجرایی می‌شود؟

آئین نامه ظرف یک ماه تدوین می‌شود

احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: آیین نامه اجرای رتبه بندی معلمان قرار است ظرف یک ماه تدوین شود و از طریق این آیین نامه قرار است شاخص هایی برای رتبه بندی معلمان تدوین شود.

وی گفت: هدف از اجرای رتبه بندی معلمان کیفیت بخشی به فرایندهای تعلیم و تربیت است و اینکه جایگاه و منزلت معلمان را ارتقا دهیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: معتقدیم باید معلمان را بر اساس تخصص، سنوات تجربی و کارایی آنان درجه بندی کرد تا این معلمان احساس شانیت کنند.

وی گفت: با بیان اینکه هیات ممیزه ای در سطح ادارات اموزش و پرورش برای رتبه بندی معلمان تشکیل خواهد شد افزود: رئیس آموزش و پرورش به عنوان رئیس این هیات ، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی نائب رئیس این هیات، کارشناس اموراداری به عنوان دبیر این هیات و معاونین اموزش و پرورش، یک مدیر مدرسه و 2 نفر امین و کارشناس حراست و ارزیابی عملکرد به عنوان دیگر اعضای هیات ممیزه فعالیت خواهند کرد.

مدارک برای اجرای رتبه بندی موجود است

رامین کریمی‌نیا مسئول کارگروه رتبه بندی سازمان معلمان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص نحوه اجرا در گام اول توضیح داد: برخی می‌گویند که به کارگزینی‌های اعلام کرده‌اند که برای اجرای رتبه‌ بندی آماده باشند و مدارک را آماده کنند و از بالا دستور آمده که باید امسال اجرا شود اما با این شرایط بعید می‌دانم که امسال اجرایی شود البته اگر بخواهند می‌توانند دو روزه طرح را اجرا کنند زیرا مدارک موجود است و در حکم‌ها تحصیلات، سابقه و موارد لازم موجود بوده و تنها کافی است که نمره ارزش‌یابی سه سال آخر و ساعت‌های ضمن خدمت را از پرونده‌ها استخراج کنند و این چهار فاکتور اصلی‌ترین موارد هستند و یک فاکتور دیگر کیفیت کار است که چون وقت نیست می‌توانند برای همه یکسان و خوب درنظر بگیرند و بعدها دقیق‌تر بررسی کنند. من بعید می‌دانم که امسال به اجرا برسد اما بسیاری امیدوار هستند.

افراد هر پنج سال یک بار مشمول رتبه بندی می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش در این خصوص عنوان کرد: در لایحه قدیم دولت، افراد هر شش سال یک بار مشمول رتبه بندی می‌شدند، اما اکنون افراد هر پنج سال یک بار مشمول رتبه بندی خواهند شد و محدودیت سنوات نیز ندارد، اما برای یک عده که در مناطق محروم خدمت می‌کنند و یا معلم شاغل در مدارس استثنایی و ابتدایی هستند این رتبه هر سال سه ماه کم می‌شود و به چهار سال تقلیل پیدا می‌کند و برای معلمانی که تاییدیه بنیاد نخبگان را دارند نیز یک رتبه سه ساله خواهد بود.

نوری اظهار کرد: همه معلمان رسمی، پیمانی و افرادی که حکم معلمی دارند، اما در ادارات آموزش و پرورش خدمت می‌کنند و همچنین معلمان غیررسمی که احکام استخدامی دارند؛ شامل رتبه بندی خواهند شد، ولی این قانون شامل معلمان بازنشسته نخواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، شنیده‌ها حاکی از آن است که موقتا همه معلمان در رتبه یک و با افزایش ۴۵ درصدی (در سه بند حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل) قرار می‌گیرند. سپس در مرحله دوم، هیات ممیزها هر معلم را با توجه به مدارک، مستندات و عواملی همچون سابقه، مدرک تحصیلی، ساعات ضمن خدمت و امتیازی که از فرم مربوطه به این عوامل کسب می‌کند، در رتبه‌ای که استحقاق آن را مطابق آیین نامه داشته باشد، قرار می‌دهند و مرحله دوم تا اردیبشهت ماه به طول می‌انجامد این صحبت‌ها در محافل غیررسمی مطرح شده و هنوز هیچ مقام رسمی در این باره اظهارنظر نکرده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1134126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =