سوء استفاده روسیه از مذاکرات وین برای فشار به غرب / اسرائیل و عربستان سعودی دو مانع اصلی توافق هسته‌ای

آندره چوپریگین با بیان اینکه روسیه گزینه‌های محدودی برای مقابله با حمله اقتصادی غربی‌ها دارد، اظهار می‌کند: بایدن مجبور به دستیابی به تفاهم با ایران است و روسیه کاملا از این موضوع سوء استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، چند هفته‌ای است که مذاکرات وین متوقف شده و ظاهرا باید اتفاق خاصی برای دستیابی به توافق نهایی رخ دهد. این در حالی است که بر اساس اخبار مذاکرات، تقریبا تمام موضوعات مورد بحث در مذاکرات به نتیجه رسیده و انتظارات طرفین مشخص شده است. به نظر می‌رسد که کارشکنی‌هایی از سوی بعضی طرف‌های مذاکرات و البته چند کشورهای دیگر با هدف ممانعت از توافق هسته‌ای انجام می‌شود. به اعتقاد برخی تحلیلگران، پس از حمله روسیه به اوکراین و بروز تقابل جدی بین این کشور با غرب، مسکو از مذاکرات وین به عنوان اهرم فشاری بر غربی‌ها استفاده می‌کند؛ هر چند که گروه دیگری از تحلیلگران معتقدند توقف مذاکرات ربطی به اقدامات روسیه ندارد و ناشی از عدم صداقت طرف آمریکایی است. همین موضوع در مصاحبه‌ای با «دکتر آندره چوپریگین» - مدرس ارشد دانشکده مطالعات آسیای دانشگاه‌های مسکو- مورد بررسی قرار گرفت.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- گروهی از غربگراها در ایران معتقدند که روسیه از مذاکرات هسته‌ای وین به عنوان اهرمی برای فشار به غرب در خصوص مسئله اوکراین استفاده می‌کند. نظر شما در این ارتباط چیست؟

بله، قطعا روسیه همین کار می‌کند. باید درک کرد که روسیه امروز گزینه‌های محدودی برای مقابله با «حمله اقتصادی» ائتلاف غربی‌ها دارد. مذاکرات وین یکی از بدیهیات است. بایدن متعهد به دستیابی به تفاهم با ایران است و روسیه کاملا از این موضوع سوء استفاده می‌کند، زیرا تعهد بایدن را نقطه ضعف او می‌داند. با این حال، ما نباید این واقعیت آشکار را نادیده بگیریم که در عین حال روسیه مشتاق حفظ وضعیت موجود در روابط خود با ایران است. مسئله ایران از معدود صحنه‌های باقی مانده برای مسکو در حوزه کنشگری خارجی است.

- اکنون هفته‌هاست که علیرغم اخبار رسانه‌ها و دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات وین، تقریبا تمام موضوعات مورد بحث بین طرفین به نتیجه رسیده اما هنوز توافق حاصل نشده است. فکر می‌کنید مانع اصلی توافق چیست؟؟

اسرائیل و عربستان سعودی. دولت بایدن دارای دو تفکر است و به هیچ یک از انها تعهد روشنی ندارد. واشنگتن از وابستگی خود به نفوذ اسرائیل بیزار است و سعی می‌کند این نقص خاص را کاهش دهد؛ با این حال، خلاص شدن از شر آن -به دلیل سنت تاریخی- دشوار است. در عین حال، پیمان ابراهیم آنطور که باید موفق نبوده است و سعودی‌ها بیش از پیش به معمایی برای دولت آمریکا تبدیل شده‌اند. آیا آنها به دنبال بهبود روابط با تهران هستند؟ این امر چه تاثیری بر نفوذ آمریکا خواهد داشت؟ آیا آنها از روی دست روسیه بازی می‌کنند؟ آیا این به ضرر اسرائیلی‌ها خواهد بود؟ یا یک بازی فریبنده است که توسط شرق مرموز انجام می‌شود؟ به نظر می رسد که دولت فعلی [آمریکا] برای مقابله با وضعیت پیچیده‌ای که بر موضوع برجام سایه افکنده، ناتون است.

- به نظر شما احتمال شکست در توافق وجود دارد؟

قطعا این احتمال هم وجود دارد. البته دلیلش این نیست توافق مطلوب نیست. گروه‌های ذینفعی در واشنگتن، مسکو و حتی تهران وجود دارند که تمایلی به احیای این توافق ندارند و این گروه‌ها بی‌تاثیر نیستند. غیر از این، تهران متوجه شده است که شانس خوبی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دارد و در نتیجه می‌تواند موازنه سیاسی در خاورمیانه و فراتر از آن را تغییر ‌دهد. این شانس بسیار جذاب است. مانند صدای آژیر می‌ماند که تا حد زیادی مقاومت ناپذیر و در نتیجه ویرانگر است.

- روابط ایران و روسیه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با احتیاط می‌توان نسبت به آن خوشبین بود. تفاوت‌های بسیار زیادی در اهداف استراتژیک دو کشور و نقاط مشترک کمی بین آنها وجود دارد. همچنین هر یک از طرفین وسوسه‌های بسیار بزرگ برای کسب منافع خود دارند. در نهایت، این راه منطقی همکاری با چشمان باز است. همکاری [دو کشور ]موضوعی و اتحادشان موقت و عمدتا بر احساسات ضد آمریکایی متمرکز است. این یک فرضیه قوی نیست اما از نظر تاکتیکی کاملا صحیح به نظر می‌رسد. از قضا، هر دو کشور از طرف مقابل برای فشار به اسرائیل استفاده می‌کنند تا از این طریق واشنگتن را تحت فشار قرار دهند؛ البته هر یک دلایل مختلفی برای این کار دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =