برخی پایان نامه‌های دانشجویی بلااستفاده هستند/  طرح پایش برای ارائه پژوهش نیازمحور اجرایی شده است

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برخی مقالات و پایان نامه‌های دانشجویی در کتابخانه‌ها خاک خورده و بلااستفاده هستند، گفت: برای ارتقای پژوهش نیاز محور طرح پایش اجرایی شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه با توجه به اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری، سند تحول و تعالی دانشگاه را تدوین کرد. در این سند پنج رویکرد تحولی در نظر گرفته شده که شامل «چرخش تحول آفرین از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی بخش عمیق، کاربردی، فایده محور، بسترساز اشتغال دانش بنیان و...»، «چرخش تحول آفرین از عرضه‌محوری مقاله‌گرا و غیرهدفمند در پژوهش و تولید دانش و فناوری به تقاضامحوری و پاسخگویی اثربخش به نیازهای علمی، تربیتی، محلی و ملی متأثر از چالش‌های آمایش‌محور و تحولات سریع اجتماعی و فناورانه»، «چرخش تحول آفرین از ناکارآمدی فرهنگی و تربیتی به اجتماع تربیتی، فرهنگی و هویتی ارزش‌مدار، درون‌زا و...»، «چرخش تحول آفرین از اقتصاد شهریه‌محور و مبتنی بر ارزش افزوده املاک به پایداری اقتصادی مبتنی بر درآمدزایی از جریان یادگیری تحول‌آفرین و پژوهش و نوآوری کارآمد» و ... است. برای تحقیق هر یک از اهداف مهم توجه به پژوهش از اهمیت برخوردار است. هرچند تاکنون برای ارتقای پژوهش‌های کاربردی فعالیت‌های فراوان انجام شده است، اما تولید مقالات و پژوهش‌های مساله محور نیازمند اقدامات بیش از پیش است.

اغلب پایان نامه ها و مقالات بلا استفاده هستند

وحید ضرغامی، قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نارسایی‌های موجود در پژوهش‌های دانشجویی گفت: اغلب پژوهش‌ها در راستای حل مساله مشکلات کشور نیستند، طبیعتا هیچ نهادی هم پیگیر این پژوهش‌ها نیست. اگر پژوهش‌ها مساله محور و مساله‌مند باشد بسیاری  از افراد(صنعت‌گران و پژوهشگران) به این مسیر وارد شده و نیاز خود را برطرف می‌کنند. در وضعیت کنونی اغلب مقالات و پایان نامه‌های دانشجویی در کتابخانه‌ها خاک خورده و بلا استفاده هستند.

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد:  بخش قابل توجهی از پژوهش‌ها و مقالات دانشجویی بازخورد مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی  و ...  کشور نیست  و پژوهش های دانشگاهی به یک مقوله صرفا تزئینی تبدیل شده اند.


ضرغامی با بیان اینکه دانشجو را نمی‌توان مقصر وضعیت موجود در پایان نامه‌ها و مقالات دانست و افزود: دانشجو با انجام رساله پژوهشی خود مقاله ارائه می‌دهد و اغلب این مقالات مورد توجه کسی در جامعه و صنعت واقع نمی شود، چون مسئله را از کسی حل نمی کنند. وقتی یک پژوهشگر دو تا سه سال از عمر خود را به انجام پژوهش می‌پردازد، مقاله می دهد نهایتا مثلا ۲۰ نفر به مقاله او در مقالات دیگر ارجاع می دهند، بدون اینکه یک اثر گذاری واقعی داشته باشد، سرخورده می شود.  به عبارت دیگر این نوع از پژوهش‌های بی‌ثمر که به نوعی ادای پژوهش در آوردن است، باعث سرخوردگی دانشجویان می شود، چون پژوهش واقعی ناظر به حل مسئله بوده و این گونه نیست.

وضعیت پژوهش فعلی با شرایط مطلوب ترسیم شده در سند تحول دانشگاه فاصله دارد

در سال‌های اخیر تاکیدات رییس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی‌بر دانشگاه مساله محور بوده است. قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره ارتقای پژوهش‌های مساله محور و اقدامات انجام شده گفت:  بنده باور دارم که پژوهش‌های موجود با شرایط مطلوب ترسیم شده در سند تحول دانشگاه فاصله دارد.  پژوهش نیازمحور در برنامه‌ علمی دانشگاه و طرح پایش اجرایی شده است. در گذشته موضوعات از اینترنت پیدا می‌شد، اما در شرایط کنونی موضوعات پایان نامه ها براساس آمایش منطقه ای و نیازها و فرصت های موجود در  در مناطق مختلف کشور تعریف می شوند. امیدواریم در آینده پژوهش های تقاضا محور با سرعت بیشتری رشد کنند. پژوهش تقاضا محور، پژوهش نیازمحوری است که یک صنعت متقاضی آن است.

وی ادامه داد:  گام بعدی برنامه تحولی، فعالیت در راستای گسترش پژوهش‌های تقاضا محور است تا از این طریق پژوهش ها در راستای خواسته صنایع تعریف و پیگیری می شوند. در این بخش دنبال این هستیم که با ارائه خروجی واقعی به صنایع و حل مسائل شان، بدبینی برخی از صنایع را نسبت به پژوهش های دانشگاهی‌ها از بین ببریم، چون در بسیاری مواقع در گذشته نیاز صنایع از طریق دانشگاه برطرف نشده و در حد ارائه یک پایان نامه به آن واحد صنعتی بسنده شده است و آن پایان نامه ها در آن صنعت پیاده سازی نشده است.  نیاز صنعت حل مساله از سوی دانشگاه است نه ارائه صرف گزارش و پایان نامه‌.

امیدواریم بتوان مشکلات ارتباط صنعت با پژوهش را برطرف کرد

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حوزه ارتباط با صنعت  فعالیت‌های مناسبی انجام شده  دیدگاه‌های سنتی گذشته در حال تغییر است و شاهد پیوند واقعی دانشگاه و صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1137347

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =