آماده باش عراق در پی احتمال حملات داعش

همزمان با بسته شدن تعدادی از محله‌های پرازدحام بغداد از شامگاه دوشنبه، دفتر نخست وزیری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به حملات گروه تروریستی داعش، عراق وارد یک وضعیت آماده‌باش امنیتی جدید شده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق عصر دوشنبه پس از انتشار فایل صوتی منتسب به سخنگوی داعش که در آن تهدید به حمله تروریستی در واکنش به کشته شدن "عبد الله قرداش"، سرکرده این گروه و "ابو حمزه القرشی"، سخنگوی داعش کرده بود، با صدور بیانیه‌ای از نیروهای امنیتی خواست تا سطح اقدامات برای آماده باش را در شهرهای مختلف این کشور بالا ببرند.

 "عبد الله قرداش" و "ابو حمزه القرشی" در اوایل فوریه گذشته در جریان عملیاتی آمریکایی به هلاکت رسیدند و این عملیات توسط یگان‌های ویژه در شهرک "أطمة" سوریه اجرا شد.

بیشتر بخوانید:

مرزهای زمینی عراق از عید فطر بازگشایی می‌شوند

در همین راستا، احمد سلیم، فرمانده عملیات ارتش بغداد صبح روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از نیروهای ارتش خواست تا به منظور حفظ اوضاع امنیتی در حالت آماده‌باش باقی بمانند.

در همین راستا، یک مسئول امنیتی در فرماندهی عملیات مشترک عراق از دستیابی به داده‌های اطلاعاتی‌ خبر داد که به مقدمه‌چینی‌های گروه تروریستی داعش برای انجام حملاتی اشاره دارد که احتمالا بغداد را هدف قرار می‌دهد و این امر نیروهای امنیتی را به سمت وارد شدن به حالت آماده‌باش، بستن منطقه "الکراده"، تشدید اقدامات در سایر مناطق حیاتی و حساس پایتخت، ممانعت از ورود خودروها و کمک گرفتن از سگ‌های پلیس ویژه کشف مود منفجره سوق می‌دهد.

وی در ادامه افزود، تشدید اقدامات امنیتی شامل استان‌ها و سایر شهرهای دیگر عراق نیز می‌شود.

در همن راستا، تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در تماسی تلفنی با "العربی الجدید" تصریح کرد، اقدامات اخیر مبتنی بر داده‌های اطلاعاتی بسیار دقیق است و هدف از آن ممانعت از هرگونه نقض امنیتی توسط گروهک‌های داعش می‌باشد.

الخفاجی همچنین تاکید کرد، نیروهای امنیتی عراق از طریق داده‌های اطلاعاتی‌ که در حال حاضر در اختیار دارند، قادر به شکست هرگونه طرح تروریستی قبل از وقوع آن هستند.

وی افزود: ما طی دوره گذشته بسیاری از این طرح‌ها را شکست دادیم و نقشه آنها برای عملیات در ماه رمضان را ناکام گذاشتیم که گروهک‌های داعش با آغاز ماه مبارک رمضان برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند.

سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق همچنین گفت: هدف ما در حال حاضر ممانعت از هرگونه حمله برای هدف قرار دادن غیرنظامیان از طریق طرح گسترده در ماه رمضان و ایام عید فطر است.

روز گذشته تعدادی از یگان‌های ویژه وابسته به سرویس مبارزه با تروریسم و پلیس فدرال در تعدادی از مناطق حیاتی بغداد مستقر شدند.

این اقدامات جدید طی ساعات گذشته باعث به وجود آمدن یک سری ترافیک‌های سنگین در بغداد به ویژه در نزدیکی مجتمع‌های تجاری شده است.

در همین رابطه، احمد الشریفی، کارشناس امور امنیتی عراق در خصوص این اقدامات جدید عنوان داشت، نیروهای امنیتی پس از وقوع رخدادهای مختلف و اطلاعات منتشر شده در خصوص قصد داعش برای انجام حملات تروریستی در مناطق مشخصی در بغداد با هدف نشان دادن قدرت جدید خود، وارد حالت آماده‌باش شده‌اند.

الشریفی همچنین گفت، بسته شدن برخی مناطق و تشدید اقدامات، نمی‌تواند حملات تروریستی را خنثی کند بلکه این مهم باید از طریق تلاش‌های اطلاعاتی ویژه انجام شود و نبرد کنونی داعش نبرد اطلاعاتی است نه نبرد نظامی.

این کارشناس امنیتی همچنین گفت، تلاش اطلاعاتی در عراق طی دوره گذشته شاهد تحولات زیادی بوده و توانسته طرح‌ها و برنامه‌های زیادی را در شهرهای مختلف عراق ناکام بگذارد. تهدیدات امنیتی در عراق جدی و واقعی است.

عراق در سال ۲۰۱۷ پیروزی بر داعش را با باز پس گیری تمامی اراضی که داعش در سال ۲۰۱۴ تصاحب کرده و یک سوم مساحت کشور بود، اعلام کرد؛ اما این تشکیلات همچنان از طریق گروه‌های زیرزمینی خود در مناطق مختلف و گسترده دست به حملات پراکنده می‌زند.

مقامات عراق هزاران تن را به اتهام وابستگی به داعش طی سال‌های گذشته بازداشت کرده‌اند و هنوز جستجوی مظنونان تروریستی ادامه دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1137523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =