غول‌های دیروزی که در پی کسب سهمیه‌اند!

تیم های باشگاهی بزرگ فوتبال دنیا تا به امروز فراز و فرودهای زیادی به خود دیده‌اند.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، فوتبال اروپا از اوایلی که فوتبال جذاب و پرتماشاگری شد، تیم‌های زیادی بخود دیده که  ظهور، صعود و بعد از افتخاراتی افول کردند. تیم‌های که اگر به هواداران بگوییم،در ایتالیا تیم‌های چون جنوا، تورینو، بولونیا و تیم گمنامی چون پرو ورچلی همه دارای ۷ عنوان قهرمانی در سری آ دارند. و در حالی که رم ۳و ناپولی و لاتزیو ۲ قهرمانی دارند.چیزی عجیب و غیرقابل باور باشد.

در فوتبال اسپانیا در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ تیم‌های بتیس،بیلبائو،والنسیا، سویا و لاکرونیا در اوج بودند و خلاصه در لیگ برتر انگلیس در لیگ برتر از ۲۰ دوره یونایتد ۱۳ دوره سیتی و چلسی ۵ دوره و لیورپول و آرسنال فقط ۳ دوره قهرمان لیگ برتر شده اند. در یکی، دو دهه اخیر منچستریونایتد قدرت بلامنازع لیگ برتر انگلیس بود، که با سرمربیگری سر آلکس فرگوسن هر سال مدعی قهرمانی بود و در آخر فصل مثل هر فصل قهرمان میشد.
در فوتبال ایتالیا در دو دهه اخیر یا در مجموع، یوونتوس قدرت بدون رقیب کالچو بود که آخرین بار ۹ سال پیاپی قهرمان سری آ شد و در آخر در اسپانیا همیشه رئال مادرید و بارسلونا قهرمان های لالیگا بودند، که از سال۲۰۰۵ تا۲۰۱۹ در مجموع ۱۰ بار قهرمان لالیگا شده است.

فوتبال ورزشی جذاب و رقابتی است که بخاطر غیر قابل پیش بینی بودن آن نزد هواداران از محبوبیت خاصی برخوردار است. بنابراین اگر از هر کسی که زیاد فوتبال را پیگیری نمی‌کند،بپرسم که چه باشگاه‌های را دوست دارد،بی شک از بین تیم‌های بسیار محبوب  از بارسا،منچستریونایتد و یوونتوس نیز نام می برد. تیم‌هایی که زمانی قدرت و غول‌های کشور خود و اروپا بودند،هر کدام بنا بدلایل خاصی دچار ضعف و افول گشته اند. که در حالی که به اواخر فصل فوتبالی اروپا نزدیک می شویم، برای گرفتن کسب سهمیه می‌جنگند.

در اسپانیا بعد از عصر تیکی تاکا که با پپ و جادوگری لیونل مسی آغاز شد، با بالا رفتن سن بازیکنان آن نسل و بازنشستگی چند نفرشان، کم کم دچار افول شدند. و با هزینه های سنگینی که برای بازیکنان جایگزین کردند.نتوانستند جای آنها را پر کنند و تیم هر روز بدتر از دیروز و شکست های سنگین در اروپا و تغییرات پی در پی سرمربی هنوز دچار افول بود،که با آمدن ژاوی هرناندز بعنوان سرمربی تا حدودی توانست به تیم سر و شکلی دهد. که اکنون با سویا در رده دوم جدولند. و هواداران امیدوارند عصر ژاوی با ساختن تیم جدید، ادامه دهنده راه پپ باشد. شاید بزرگترین مشکل در این راه مشکلات مالی باشگاه باشد.

در ایتالیا بعد از دهه طلایی بیانکونری ها با کارهایی که هدفشان گرفتن لیگ قهرمانان بود، با مشکلاتی چون بالا رفتن سن تیم و بخصوص مدافعان کلیدی، خریدن بازیکنان بدون قرارداد، و بدون برنامه و استراتژی مشخص اقدام به تغییر سرمربی کردند، که لیگ قهرمانان اروپا را ببرند،اما برای درست کردن  ابرو، به  چشمش هم آسیب رساندند.و بدین ترتیب با قدرت گرفتن اینتر باعث سقوط غولی شدند، که اکنون در رده چهارم است. که اگر دیر بجنبد، حتی سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را از دست می دهد.

خلاصه در انگلستان که منچستریونایتد زمانی در بالاترین سطح لیگ اروپا، آقایی میکرد، بعد از خداحافظی فرگوسن دچار چنان نزول و سقوطی شد. که در این سالها گاهی به سهمیه هم نرسید. و امسال نیز برای رسیدن به کسب سهمیه و حضور در لیگ قهرمانان اروپا نیاز به یک معجزه دارد.

خلاصه فوتبال بخاطر همین بالا و پایین بودنهاست که زیبا و جذاب شده و نود دقیقه تماشاگران و بینندگان تلویزیونی را برای تماشای آن میخکوب می‌کند.

برای فصل آینده منچستریونایتد از هم اکنون با تن هاگ قرارداد بسته و در پی بستن تیمی است، که بتواند به قله لیگ برتر برگردد. در ایتالیا یوونتوس با خرید ولاهوویچ و خریدن ستارگانی که از حال در پی خریدن آنهاست.دیگر توان دیدن دشمن دیرینه خود را در بالای سر خود ندارد.و می‌خواهد بزرگی خود را دوباره آغاز کند و بالاخره در اسپانیا بعد از آمدن ژاوی تیمی که میانه های جدول رده بندی بود. در نیم فصل با خرید دو سه بازیکن تا حدودی به تیم خود سر و شکل داد.و حتی توانست رئال را در سانتیاگو برنابئو ۴بر۰ شکست دهد. اما هنوز خطر از دست دادن سهمیه تهدیدش می‌کند. و در چند بازی آخر چند باخت داشته است. که همین باعث نگرانی هواداران شده است. بارسلونا با ژاوی می‌خواهد، با نسل جوانانی از لاماسیا و خرید یکی دو ستاره دوران شکوه خود را دوباره آغاز کند.

 فوتبالی که هر سال پولداران و میلیاردهایی که با پول‌های نفتی، اقدام به خرید تیمی می کنند. دیگر فقط داشتن نام بزرگ و پیشینه پر افتخار برای بزرگی کافی نیست.زیرا داشتن پول حرف اول در خرید ستاره و بردن عناوین را دارند.مثل سیتی،پاریسن ژرمن و اکنون نیوکاسل. به هر حال یووه،بارسا و یونایتد بزرگترین غولهایی هستند. که هر چند از اسب افتاده اند، از اصل نیفتاده اند.

محسن بهره دار

کد خبر: 1138469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =