شاخص‌های عملکردی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحقق سند تحول و تعالی

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مسیر تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، هدف گذاری های جهش گونه ای در شاخص‌های عملکردی دانشگاه اتفاق افتاده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عنایت اله ملکی تبار، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی، گزارشی از فرایند عقد تفاهم نامه‌های عملکردی این مرکز با استان ها برای سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰، ارائه داد.

 ملکی تبار با اشاره به ابلاغ سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: این سند با تغییر ریل مبتنی بر برنامه تحول باعث حرکت شتابان دانشگاه به سوی پیشرفت خواهد بود. انعقاد تفاهم‌نامه‌های عملکردی با استان‌ها و تعیین وظایف هر یک از آنها در تحقق سند تحول و تعالی، باعث شده که عزم مضاعفی در مسئولان اجرایی و ستادی دانشگاه برای رسیدن به قله های رشد و توسعه همه جانبه دانشگاه آزاد اسلامی شکل بگیرد. 

وی با بیان اینکه نتایج قطعی ارزیابی ها، مطابق با سال مالی دانشگاه (اواخر مرداد ماه) اعلام می شود، گفت: برای نخستین بار تعهدات استان‌ها به طور ویژه ارزیابی شده تا میزان اهتمام مدیران اجرایی، برای نقش آفرینی در مسیر تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه مشخص شود. 

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: هر استان بر اساس موقعیت خاص همان استان و بنا برتعهدی که مطابق با اسناد بالادستی، سند تحول و تعالی دانشگاه و تفاهم نامه‌ای که با این مرکز منعقد کرده، ارزیابی می شود و براساس اقدامات موثر و عمل به تعهدات، امتیازبندی می شود. 

وی با اشاره به عملکرد برخی استان ها در شاخص های عملکردی، گفت: در محور پژوهشی، استانهای گلستان و سیستان و بلوچستان در شاخص «نسبت مقالات Q۱ به کل مقالات» هدف گذاری بالایی را انجام داده اند که در صورت تحقق، رشد فوق العاده ای را شاهد خواهیم بود. در همین محور استان های خراسان رضوی، تهران، قم و واحدهای مستقل علوم و تحقیقات و نجف آباد به ترتیب در شاخص های برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی، طرح های پژوهشی کلان، نسبت نشریات با گرید A، سرانه رویدادهای انجمن های علمی دانشجویی و پتنت‌ها، هدف گذاری بالاتری نسبت به سایر استان‌ها داشتند.

وی افزود: در محور فناوری و نوآوری نیز می توان به هدف گذاری خوب استان های قزوین، تهران و اصفهان در شاخص «افزایش شرکت‌های دانش بنیان» اشاره کرد. در محور فرهنگی و اجتماعی شاخص های مهم و تاثیر گذاری مانند سرانه نشریات دانشجویی و جذب دانشجویان در گروه‌های دانشجویی در استان های اصفهان، چهارمحال بختیاری، بوشهر، آذربایجان غربی، ایلام، قزوین و کهگیلویه و بویراحمد دیده شد که در صورت تحقق، حرکت های تحول بخشی را به همراه خواهد داشت. 

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در محور دانشجویی نیز استان‌های خوزستان و قم در شاخص برگزاری کارگاه‌ها و جلسات مشاوره، هدف گذاری خیلی خوبی داشته اند. در شاخص های پایش و غربالگری دانشجویان و ارائه امکانات رفاهی از جمله خوابگاه به دانشجویان غیربومی، استان-های لرستان، گیلان، فارس و خراسان جنوبی برنامه‌ریزی مطلوبی داشتند. 

ملکی تبار با بیان اینکه در محور معاونت توسعه و مدیریت منابع نیز باتوجه به بودجه ریزی دانشگاه، نقش استان‌های مرکزی، سمنان، یزد و اردبیل در شاخص درآمدهای غیرشهریه ای بسیار پر رنگ و قابل اعتناست، گفت: در محور بین الملل، استان‌های مازندران، همدان و آذربایجان شرقی به ترتیب در شاخص های افزایش دانشجویان غیر ایرانی، نسبت دانشجویان غیرایرانی غیرمقیم و همکاری های بین المللی عملکرد بهتری نسبت به سایر استان‌ها تعهد داشتند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در محور پزشکی استان‌های تهران، یزد و خراسان رضوی به ترتیب در شاخص های راه‌اندازی کمیته تحقیقات دانشجویی، تولید مقالات بین المللی و درآمد بیمارستان هدف‌گذاری مطلوبی داشته اند. 

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: همچنین اطلاعات داده های موجود نشان می دهد در محور آموزشی و مهارتی هم استان‌های زنجان، کرمانشاه، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی به ترتیب در شاخص‌های عملکرد فرهنگی، پوشش مشاوره، فعالیت‌های کاربنیان، تاسیس مدارس و آموزشگاه‌های جدید مهارتی و گذر تحصیلی هدف‌گذاری مبسوطی را در جهت پیشبرد برنامه‌های دانشگاه و حرکت در راستای سند تحول و تعالی برداشته‌اند. 

 ملکی تبار در پایان گفت: این شاخص ها بخشی از شاخص های مهم و مورد تاکید در سند تحول و تعالی دانشگاه بود و امیدواریم با برنامه ریزی خوب و همت والای مدیران سازمان مرکزی و استان‌ها، برنامه ریزی‌ها کاملاً در مسیر این سند مهم بوده و نتایج ارزیابی ها، منجر به بهبود و تحول اساسی در همه امورات دانشگاه آزاد اسلامی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =