کاهش عفونت در جراحی‌های لاپاراسکوپی با تولید محصول تروکار

مدیر عامل شرکت ارکان مهندسی بازار آراد گفت: محصول یکبار مصرف تروکار لاپاراسکوپی ضمن کاهش ابتلای بیمار به عفونت، نیاز بیمارستان‌ها به قطعات لازم در این نوع جراحی را نیز برطرف می‌کند.

رسول ترکش اصفهانی پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، از طراحی، ساخت، تولید انبوه و اخذ مجوز برای محصول تروکار جراحی لاپاراسکوپی(Laparoscopic surgery)   در جراحی‌های بسته در کشور خبر داد و اظهار کرد: این جراحی جز سبک‌های جراحی نوین در دنیا محسوب می‌شود که عوارض کمتری برای بیماره به همراه دارد؛ اما قطعات لازم برای این جراحی گران است چرا که بیشتر آنها در کشور تولید نمی‌شوند.

وی درباره کاربرد محصول تروکار بیان کرد: در جراحی‌های لاپاراسکوپی قطعاتی وجود دارد که پزشک با کمک و وارد کردن آنها به بدن بیمار، می‌تواند عمل را انجام دهند. به این معنا که توسط این قطعات تیغ جراحی یا دوربین را وارد بدن بیمار می‌کنند. 

ترکش اصفهانی با بیان اینکه محصول تروکار لاپاراسکوپی یکبار مصرف است، گفت: این محصول مشابه داخلی ندارد تا کنون از کشورهای دیگر وارد کشور میشد. البته اگر سرمایه گذاری مناسسب صورت گیرد و ظرفیت افزایش تولید فراهم شود، می‌توان نیاز تمامی بیمارستان‌های کشور را بر طرف کرد. در حال حاضر یک خط تولید در کارخانه فعال است و تنها بخشی از تقاضاهای بیمارستان‌ها تامین می‌شود.

مدیر عامل شرکت ارکان مهندسی بازار آراد با اشاره به تحریم‌های کشور یادآور شد: حوزه پزشکی، تجهیزات پزشکی و دارویی نیز در اثر این تحریم‌ها دچار مشکلاتی برای واردات برخی از قطعات شده است. به عنوان مثال چند سالی است که بیمارستان‌ها  نمی توانند قطعات یکبار مصرف لازم برای انجام جراحی‌های لاپاراسکوپی را وارت کنند. در نتیجه مسئولان بیمارستان‌ها و پزشکان مجبور هستند که از این قطعات بیشتر از یک بار استفاده کنند. در نتیجه امکان دارد ابتلای بیمار به عفونت بیشتر شود.

وی با بیان اینکه جراحی لاپاراسکوپی روشی است که برای بررسی اندام‌های داخلی و جراحی توسط پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این روش درمانی به پزشک اجازه می‌دهد تا بدون باز کردن شکم، اندام‌های داخلی بیمار را دیده و جراحی را انجام دهند. بنابراین با افزایش روز افزون استقبال بیماران و پزشکان از این نوع جراحی، باید لوازم و تجهیزات مورد نیاز آن نیز در داخل کشور تامین شود تا تحریم‌ها یا هزینه‌های گزاف بیمارستان‌ها را دچار چالش نکند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1141558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =