امارات و ترکیه هم اختلافات قدیمی را کنار گذاشتند/ امضای تفاهم‌نامه تجاری بین دو کشور

ترکیه در راستای تغییر راهبرد منطقه‌ای خود، بهبود روابط با امارات متحده عربی را در دستور کار قرار داده که به نظر می‌رسد هدف اصلی برون رفت از مشکلات اقتصادی این کشور باشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، خاورمیانه که در دهه‌های اخیر روزهای بسیار پر فراز و نشیبی را طی کرده و بحرانی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است، این روزها وارد دوره جدید از تاریخ خود شده و به نظر می‌رسد اتحادها و ائتلاف‌های جدیدی حال شکل‌گیری در این منطقه است؛ بدون تردید فضای بحرانی اروپا که در پی جنگ اوکراین در این قاره شکل گرفت، در تغییر راهبرد دولتمردان خاورمیانه‌ای بی‌تاثیر نیست. همه این مسائل موجب شده تا کشورهای منطقه عزم خود را برای بهبود روابط خود با دیگر کشورهای منطقه جزم کرده و حتی به فکر ایفای نقش موثرتر در تحولات بین‌المللی باشند. کشورهای کوچکی که با غنیمت شمردن فرصت‌ها گام‌های بلندی برای تضمین آینده‌ای بهتر برمی‌دارند. نمونه این اقدام را می‌توان در ورود قطر به بازار گاز اروپا مشاهده کرد.

کشورهای دیگر نیز از این قافله عقب نمانده و هر روز شاهد اخبار جدیدی در این حوزه هستیم. ترکیه در ماه‌های اخیر پس از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی که به نظر می‌رسد با هدف غلبه بر بحران‌های اقتصادی این کشور انجام شده، این روزها در صدد بهبود روابط با امارات متحده عربی بر آمده است. در همین راستا، نهادهای تجاری ترکیه و امارات متحده عربی در هفته جاری توافقنامه‌ای را برای تقویت تجارت دوجانبه امضا کردند. بر اساس این قرارداد، شرکت اعتباری صادراتی فدرال امارات متحده عربی موسوم به «بیمه اعتباری اتحاد» و همتای ترکیه‌ای خود یعنی «ترک اکسیم بانک» توافق کردند که تجارت، صادرات و دسترسی به بیمه اعتباری و تامین مالی پروژه‌های دو کشور را تسهیل کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌های رسمی اماراتی، تفاهم‌نامه مذکور در مراسمی رسمی در استانبول امضا شد. موسسات اعتباری صادراتی نهادهای دولتی هستند که صادرات بین‌المللی شرکت‌های داخلی را از طریق اعطای وام و بیمه تسهیل می‌کنند.

آنچه که بر اهمیت این موضوع می‌افزاید، کنار گذاشتن اختلافات قدیمی توسط امارات و ترکیه و تلاش برای بازسازی روابط دوجانبه است. دو کشور در سال‌های اخیر بر سر موضوعات مختلف منطقه‌ای از جمله بهار عربی، بحران دیپلماتیک قطر و جنگ داخلی لیبی با یکدیگر اختلاف نظر داشته‌اند. به نظر می‌رسد روند عادی‌سازی دو کشور از چند ماه پیش و در پی ملاقات رجب طیب اردوغان-رئیس جمهور ترکیه- با یک مقام ارشد امنیتی امارات به میزبانی ترکیه آغاز شد. در ادامه نیز اردوغان در ماه فوریه سفری را به امارات متحده عربی انجام داد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، هدف وی جذب سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های اقتصادی این کشور برای برون رفت از بحران جاری بود.

بر اساس آنچه در گزارش المانیتور آمده است، ترکیه هفتمین شریک تجاری بزرگ امارات است و به همین دلیل تلاش می‌کند با کنار گذاشتن تنش‌های قدیمی، مسیر را برای بهبود روابط اقتصادی هموار کند. لازم به ذکر است که تجارت غیرنفتی دو کشور در سال 2021 به 13.45 میلیارد دلار رسید که 82 درصد نسبت به سال 2019 افزایش داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1141718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =