پروپوزال دانشگاهی چه ویژگی‌هایی دارد؟/ تفاوت پروپوزال و پایان‌نامه

پروپوزال شامل بیان موضوع و کلیدواژه‌ها به زبان فارسی و انگلیسی است و دانشجو در آن باید به بیان مسئله بپردازد.بیان مسئله باید در ابتدا به صورت کلی شروع شده و در هر پاراگراف به صورت جزئی‌تر شرح داده شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجو شدن یعنی گذشتن از سد کنکور و رها شدن از استرس آن، یعنی پا گذاشتن به دنیای بزرگسالی؛ اما بی‌اطلاعی از مسیر پیش‌رو، جوانان را سردرگم و آشفته می‌کند. ایسکانیوز در الفبای دانشجویی، در نظر دارد نکات مورد نیاز دانشجویان را مطرح می‌کند. یکی از موضوعاتی که هر دانشجویی باید بداند تفاوت پروپوزال و پایان‌نامه‌ است که در ادامه مطرح خواهد شد؛

پروپوزال طرح پیشنهادی است که دانشجویان تنظیم ‌می‌کنند تا موضوع، اهداف و روش پژوهش خود را روشن کنند. این پیشنهاد از سوی شورای آموزشی گروه درسی بررسی شده و در صورت رعایت شرایط، تایید می‌شود. دانشجویان باید در پروپوزال ابزار مورد استفاده در پژوهش، روش تحلیل داده‌ها و کاربرد پژوهش خود را به صورت مختصر و مفید شرح دهند.

توجه به این نکته از سوی دانشجویان لازم است که هر رشته، فرمت پروپوزال مخصوص به خود را دارد؛ اما معمولا پروپوزال شامل سه فصل اول پایان‌نامه می‌شود و مابقی فصل‌ها شامل تحلیل و نتیجه‌گیری در ادامه کار پژوهشی به دست می‌آید.

 همانطور که گفته شد، هدف پروپوزال این است که دانشجو به صورت مختصر توضیح بدهد که در پژوهش خود قصد انجام چه کاری را دارد؟ و پایان‌نامه نسخه کامل‌شده پروپوزال است. به این معنا که پایان‌نامه شامل همه اطلاعاتی است که در پروپوزال آمده است، البته به صورت کامل‌تر و مفصل‌تر.

بررسی نمونه‌های پروپوزال و پایان‌نامه دفاع شده هر رشته به دانشجویان کمک می‌کند که با الهام از پژوهش‌های دانشجویان دیگر، پروپوزال غنی‌تری ارائه دهند. توجه به این نکته برای دانشجویان ضروری است که یک پروپوزال خوب می‌تواند به معنای گذراندن ۵۰ درصد مسیر پژوهش باشد.

پروپوزال شامل چه مواردی است؟

پروپوزال در ابتدا شامل بیان موضوع و کلیدواژه‌ها به زبان فارسی و انگلیسی است. در ادامه دانشجو باید به بیان مسئله بپردازد. منظور از بیان مسئله، توضیح کامل مسئله اصلی تحقیق است. بیان مسئله باید در ابتدا به صورت کلی شروع شود و در هر پاراگراف به صورت جزئی‌تر شرح داده شود. رفرنس‌ها و منابع مورد استفاده در پژوهش هم باید در بیان مسئله ذکر شوند و در پایان سوال اصلی تحقیق مطرح شود.

پیشینه پژوهش یکی دیگر از بخش‌های لازم به ذکر در پروپوزال است که شامل پیشینه پژوهش در منابع داخلی و منابع خارجی می‌شود. در هر بخش باید منابع مرتبط با موضوع پژوهش با اولویت به روز بودن، معرفی شوند.

بیان اهمیت و ضرورت پژوهش یکی دیگر از بخش‌های پروپوزال است که شامل اهمیت نظری، اهمیت کاربردی، ضرورت زمانی و ضرورت مکانی می‌شود.  پروپوزال‌نویسی در هر رشته ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، برای مثال تحقیق در برخی رشته‌ها نیازمند تعیین جامعه آماری مشخص است. به این معنا که پژوهشگر باید توضیح دهد که چه مکانی را برای جامعه آماری در نظر گرفته و تعداد افراد شرکت کننده در پژوهش چند نفر است. در ادامه هم باید تعداد نمونه به همراه روش نمونه‌گیری را باید شرح دهد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1143508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =