بیشترین میزان بیکاری در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله است/ بالاترین اشتغال در افراد بی‌سواد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معتقد است که بیشترین میزان بیکاری (۳۳ درصد) در بین مردان جوان شهر تهران در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله وجود دارد. همچنین افراد بی‌سواد پایین‌ترین میزان بیکاری را در میان جمعیت جوان دارند، هم به دلیل ورود زودتر به بازار کار و هم داشتن سابقه شغلی بیشتر.

رسول صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان این که در وضعیت کنونی جامعه ایران، پدیده ازدواج تحت تاثیر تحولات ساختاری و ارزشی جامعه از یکسو و شرایط بی ‎سازمانی و ناهماهنگی خرده‎ نظام‌‎های اجتماعی از سوی دیگر، بعنوان یک مساله اجتماعی نمود یافته اظهار کرد: ایران با پدیده تورم جوانی جمعیت مواجه است، به همین دلیل، توجه به مسائل جوانان مانند اشتغال ضروری است. چرا که بیکاری، سلامت روحی افراد را تحت شعاع قرار می‌دهد و مانع از این می‌شود که جوانان مسئولیت‌هایی مانند ازدواج و فرزندآوری را بپذیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که آمارهای کشور بیانگر تغییر سن ازدواج جوانان و افزایش نسبت تجردماندگی مردان  و زنان در سال‌های اخیر است، افزود: نتایج پژوهش‌های نشان می‌دهد که به طور متوسط هر جوان ایرانی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه حدود ۳ سال طول می‌کشد تا شغلی به دست آورد. این در حالیست که بر اساس نتایج پژوهش حدود 90 درصد جوانان معتقدند موقعیت ایده آل ازدواج برای پسران، بعد از اشتغال به کار و دارا بودن شرایط مالی مناسب بوجود می آید.  

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس نظریه «پل شکسته میان آموزش و کار»، ناهماهنگی بین پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی با نیازهای بازار کار یکی از مهمترین عواملی است که بین زمان فارغ‌التحصیلی و ورود فرد به بازار کار شکاف ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: نتایج پژوهش انجام شده نشان داد که بیشترین میزان بیکاری در بین مردان جوان شهر تهران در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله وجود دارد. همچنین میزان بیکاری مردان جوان در شهر تهران با افزایش سطح تحصیلات بالاتر می‌رود، در حالی که افراد بی‌سواد پایین‌ترین میزان بیکاری را در میان جمعیت جوان دارند، هم به دلیل ورود زودتر به بازار کار و هم داشتن سابقه شغلی بیشتر.

احتمال تجرد مردان جوان در شرایط بیکاری ۶ برابر بیشتر از افراد شاغل 

وی با تاکید بر این که احتمال تجرد مردان جوان در شرایط بیکاری شش برابر بیشتر از افرادی است که شاغل هستند، گفت: در نتیجه می‌توان گفت بیکاری عامل مهمی در تاخیر ازدواج مردان جوان شهر تهران است و جوانان بیکار، برنامه‌های زندگی خود را مانند ازدواج و تشکیل خانواده به تاخیر می‌اندازند.

صادقی افزود: با توجه به این که مشاغل مادام‌العمر نسبت به گذشته بسیار کم شده‌اند، امنیت شغلی هم به شدت کاهش یافته است است و این شرایط باعث شده است تا ازدواج ها با تاخیر اتفاق بیافتد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1136355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =