مسئولان دغدغه ایجاد هویت دانشجویی را ندارند/ دانشجوی منفعل؛ مورد تایید معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج معتقد است: دغدغه ایجاد یا تقویت هویت دانشجویی بین مسئولان وجود ندارد و آنها احساس می‌کنند، هر چقدر دانشجویان منفعل‌تر باشند بیشتر به تحصیل و فراگیری علم می‌پردازند.

امیر حسین قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه عوامل درونی و بیرونی در شکل گیری هویت دانشجویی یا هویت دانشگاهی دانشجویان تاثیر گذار است، اظهار کرد: زمانیکه فرد به سن تحصیل در دانشگاه یا ورود به مقطع تحصیلی کارشناسی می‌رسد، با توجه به نقش‌هایی که دارد، به صورت ناخودآگاه  یک هویت خاص پیدا می‌کند که به آن هویت دانشجویی می‌گویند.

وی درباره عوامل تاثیر گذار بر هویت دانشجویی عنوان کرد: عوامل متعددی بر ایجاد، قوت یا ضعف هویت دانشجویان موثر است؛ اما فرهنگ دانشگاهی شامل نحوه آموزش، میزان یادگیری، نوع دانشگاه، خرده فرهنگ‌های دانشجویی و میزان اهمیت مسئولان یا مدیران دانشگاه‌ها به دانشجویان و میزان فعال بودن تشکل‌های دانشجویی جزو مهم ترین عوامل به شمار می‌رود.

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج  با انتقاد از اینکه در حال حاضر سنجش دقیقی از میزان هویت دانشجویی و تاثیرات دانشگاه بر شکل‌گیری این نوع هویت وجود ندارد، گفت: متاسفانه دغدغه ایجاد یا تقویت هویت دانشجویی بین مسئولان وجود ندارد و آنها احساس می‌کنند، هر چقدر دانشجویان منفعل‌تر باشند بیشتر به تحصیل و فراگیری علم می‌پردازند. در صورتی که این تفکر کاملا اشتباه بوده و دانشجویان باید بتواند نشاط و شادابی را به دانشگاه و جامعه بدهند و این موضوع در گرو داشتن هویت مستقل و تاثیر گذار است.

خرده هویتی به نام هویت دانشجویی

وی با تاکید بر انگیزه دانشجویان و جوانان برای داشتن آینده موفق تصریح کرد: انگیزه برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز یکی از ملاک‌های مهم برای تشکیل هویت دانشجویی است؛ چرا که این نوع هویت به آنها کمک می‌کند تا انگیزه کافی برای حفظ و پرورش هویت دانشگاهی را داشته باشند و خود را جزو جامعه دانشگاهی بدانند.

قوامی در پاسخ به این پرسش که «آیا می‌توانیم مفهوم هویت دانشجویی را به‌عنوان یک هویت مشخص به‌رسمیت بشناسیم یا خیر»، بیان کرد: هویت دانشجویی در واقع یک خرده هویت‌ محسوب می‌شود. این هویت به دلیل شرایط سنی، میزان تحصیلات، شادابی برای فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک هویت اثربخشی است که بر روی هویت کلی فرد تاثیرات بسیاری می‌گذارد.

این دانشجوی مقطع تحصیلی کارشناسی بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها تاثیرات بسیاری بر فراز و فرود هویت دانشجویی دارد، گفت: این نوع فعالیت نیز وابسته به فعالیت جریان دانشجویی و همکاری و همیاری معاونان فرهنگی است. اگر این جنبش فعالیت قابل قبول و تاثیر گذاری داشته باشد، دانشجویان را به داشتن هویت متفاوت و متمایز و فعالیت‌های جانبی و فوق برنامه تشویق می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در نتیجه می‌توان گفت که هویت دانشجویی به تنهایی نمی‌تواند در دانشجویان ضعف یا قوت داشته باشد؛ بلکه عوامل بسیار مهم است که آنها نیز بسته شرایط دانشگاه‌ها، به همراهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیاز دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143863

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =