علت استعفای نمایندگان جریان صدر عراق چیست؟

نماینده مجلس اعلای عراق در ایران سه احتمال را درباره استعفای نمایندگان وابسته به جریان صدر از پارلمان عراق مطرح کرد و گفت: در عراق یک حرکت سیاسی قوی وجود دارد تا راه‌حلی در این زمینه پیدا شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ماجد غماس درباره استعفای نمایندگان وابسته به جریان صدر در پارلمان عراق، گفت: دستور مقتدا صدر برای استعفای این نمایندگان اقدامی غیرمنتظره محسوب می‎شود. نمایندگان وابسته به جریان صدر استعفای خود را به رئیس پارلمان تقدیم کردند و حلبوسی هم این استعفا را پذیرفت، البته در چنین استعفایی اشکالاتی وجود دارد که مطرح شده است و ممکن است در دادگاه مطرح شود مثل اینکه براساس قانون باید یک سال از زمان نمایندگی آنان در پارلمان بگذرد تا بتوانند استعفا دهند.

نماینده مجلس اعلای عراق در ایران با بیان اینکه چند احتمال درباره استعفای جریان صدر از پارلمان عراق وجود دارد، اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که استعفای مزبور با هدف انحلال پارلمان صورت گرفته باشد البته این مسئله مورد بحث است که  در صورت انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام، آیا جریان صدر می‎تواند پیروز میدان شود یا خیر؟

وی دومین احتمال را عدم دست‎یابی مقتدا صدر به تشکیل دولت دلخواه خود برشمرد و گفت: مقتدا صدر می‎خواست با همکاری حلبوسی و مسعود بارزانی (ائتلاف سه‌گانه) دولتی تشکیل دهد که در این زمینه موفق نشد لذا دست به این کارها زده است.

غماس ایجاد آشوب و تظاهرات خیابانی توسط طرفداران جریان صدر را سومین احتمال دانست و تصریح کرد: بر اساس دیدگاه برخی تحلیلگران ، این جریان می‎خواهد با کشاندن طرفداران خود به خیابان‎ها تظاهراتی همانند تظاهرات سال 2019 به راه بیندازد تا اهرم فشاری علیه «چارچوب هماهنگی» باشد تا این تشکل سیاسی مجبور شود خواسته‎های مقتدا صدر را بپذیرد.

بیشتر بخوانید

موافقت رئیس پارلمان عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر

این سیاستمدار عراقی با اشاره به ائتلاف سه‌گانه (حلبوسی  ـ مسعود بارزانی و مقتدا صدر) برای تشکیل دولت گفت: این ائتلاف احساس می‎کند درحال از دست دادن قدرت خود است. اکنون نشست‎های متعددی وجود دارد، حلبوسی نزد مسعود بارزانی رفته و قرار بود چارچوب هماهنگی با مسعود بارزانی نشستی برگزار کند تا راه‌حلی برای این مسئله (تشکیل دولت) پیدا شود که این نشست به بعد موکول شد.

نماینده مجلس اعلای عراق در تهران در پاسخ به سؤالی درباره آینده سیاسی عراق در سایه تحولات جاری گفت: دو احتمال قوی در این زمینه وجود دارد؛ اول انحلال پارلمان و دوم به خیابان آمدن طرفداران جریان صدر است. باید منتظر بود و دید چه اتفاقاتی در روزهای آینده رقم خواهد خورد. شاید هیچ یک از این دو احتمال رخ ندهد چرا که در عراق یک حرکت سیاسی قوی وجود دارد تا راه‌حلی در این زمینه پیدا شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا راه‌حل میانه‌ای (غیر از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات پارلمانی) وجود دارد؟» گفت: بله احتمالش است زیرا آمدن طرفداران صدر به خیابان‎ها به‌نوعی تحریک محسوب می‎شود و این موضوع به‌زیان همه است. در صورتی که آشوب خیابانی برپا شود، دیگران ساکت نخواهند نشست ولی آقایان می‎دانند احزاب شیعی به‌خاطر وحدت شیعه در عراق حاضرند فداکاری کنند تا یک دولت توافقی به قدرت برسد. مقتدا صدر هم از دولت اکثریت سخن به‌میان آورده است و این درحالی است که چارچوب هماهنگی بر دولت توافقی تأکید دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =