چطور از کفپوش خانه مراقبت کنیم؟

استفاده از فرش و قالیچه یکی از روش های نگهداری صحیح از کفپوش های خانه است اما روش هایی کاربردی تر برای پاک کردن لکه و تمیز کردن صحیح کفپوش ها وجود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، امروزه برای زیباتر شدن منازل در بسیاری از خانه ها از کفپوش های چوبی استفاده می کنند . کف پوش های چوبی در طرح و رنگ های متنوعی وجود دارند و مطابق هر سلیقه و هماهنگ با هر دکوراسیونی می باشند . این نوع کف پوش ها به مراقبت و نگهداری نیاز دارند تا چندین سال بتوان از آنها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

روش های از بین بردن لکه آب از سطح چوبی

شستشوی کفپوش های چوبی

گردو خاک دشمن کفپوش ها چوبی است و باعث خراب شدن آنها می شود بنابراین باید هر چند روز یکبار کفپوش ها را از گرد و خاک پاک کنید .

اگر کفپوش شما از نوع پارکت است ، چون جنس پارکت ها از چوب طبیعی بوده و با استفاده از چسب به کف خانه چسبیده می شود ، به شدت به آب حساس بوده و در صورت خیس شدن به راحتی باد می کنند و خراب می شوند بنابراین برای تمیز کردن این نوع کفپوش ابتدا با یک دستمال نرم و خشک گرد و غبار روی کفپوش ها را بگیرید و سپس کفپوش ها را با یک دستمال نمدار تمیز کرده و با یک دستمال خشک ، خشک نمایید. شما می توانید برای تمیز کردن این نوع کفپوش از تی نیز استفاده کنید اما یادتان نرود که حتما بعد از تی کشیدن سطح کفپوش را خشک کنید.

اگر کفپوش شما از نوع لیمینت است ، چون از الیاف فشرده شده چوب ساخته شده اند ، با چسب به کف خانه چسبیده نمی شوند، بلکه نر و مادگی هایی در کناره های آنها وجود دارد که باعث می شود تا به هم قفل شوند.بنابراین شستشوی این نوع کفپوش ها راحت تر است زیرا کمتر در برابر آب حساسند اما برای اینکه این نوع کفپوش ها بهتر باقی بمانند ، آنها را نیز مانند پارکت تمیز کنید .

تمیز کردن کفپوش 

تمیز کردن لکه جوهر

برای تمیز کردن لکه جوهر، حیوانات خانگی و لکه های آب از روی کفپوش چوبی از مواد شوینده، دستمال نرم و کمی آب گرم استفاده کنید . اگر لکه پاک نشد، روی آن خمیر دندان مالیده و با استفاده از دستمال خشک پاک کنید.

تمیز کردن لکه آدامس، موم و مداد شمعی

برای تمیز کردن لکه آدامس، موم و مداد شمعی از روی کف پوش چوبی ، ابتدا 5 دقیقه کیسه پلاستیکی پر از یخ را روی لکه قرار دهید ، سپس با قاشق یا کارت اعتباری آدامس و موم و... را بکنید .

تمیز کردن سوختگی ها

برای تمیز کردن سوختگی های روی کفپوش چوبی به آرامی محل سوختگی را با چاقو بتراشید ، سپس محل را ترمیم کنید.

تمیز کردن لکه چربی

اگر بر روی کفپوش چوبی منزلتان روغن ریخت و لکه چربی روی آن ایجاد شد ، روی آن تکه ای یخ بگذارید و سپس با استفاده از قاشق پلاستیکی آن را از کف جدا کنید.

تمیز کردن لکه خون

برای تمیز کردن لکه خون روی کفپوش چوبی از مایع شیشه شوی پنجره و دستمال استفاده کنید و سپس را با دستما نمدار پاک و خشک نمایید.

تمیز کردن رد کفش

راه رفتن با کفش پاشنه بلند روی پارکت سبب می شود تا جای پاشنه کفش روی کفپوش بماند ، برای تمیز کردن رد کفش از پاک کن کمک بگیرید و با یک دستمال نمدار روی آن بکشید.

پاک کردن لکه لاک

برای برطرف کردن لکه لاک از روی کفپوش ، دستمالی را به کمی پودر شوینده و آب ولرم آغشته کنید و سپس با یک دستمال نمدار محل را تمیز و در نهایت خشک کنید. از مالش دادن بیش ازحد خودداری کنید.

طریقه مراقبت از کفپوش های چوبی

برای پاک کردن لکه های روی پارکت یا لمینیت ها از شوینده های مخصوص بهره بگیرید اما از هر شوینده ای برای این کار استفاده نکنید، زیرا ز مواد شوینده شیمیایی ای استفاده می کنند که بسیار قوی هستند، باعث آسیب رساندن به کفپوش ها می شوند. ترجیحا از مواد شوینده مایع هم استفاده کنید، چراکه به داخل حاشیه های کفپوش چوبی رفته و باعث خراب شدن آن می گردد

در برابر اشیای نوک تیزمراقبت کنید

کفپوش های چوبی در برابر اشیای نوک تیز آسیب پذیرند و خیلی زود خراشیده می شوند .

از فرش یا قالیچه استفاده کنید

در قسمت هایی از خانه تان که تردد زیاد است ، به علت مراقبت بیشتر از فرش یا قالیچه استفاده کنید.

استفاده از بخارشوی برای کفپوش منزل ممنوع

از بخارشوی و برای تمیز کردن کفپوش چوبی منزل استفاده نکنید زیرا رطوبت موجود به بافت چوب نفوذ کرده و آن را خراب می کند در نتیجه لایه اولیه و محافظ کفپوش به مرور زمان کاملا نابود می شود.

زیرپایه های مبلتان پدهای مخصوصی قرار دهید

حواستان باشد مبلمان شما بر روی کفپوش چوبی منزل شما خش واردنکند . برای جلوگیری از این کار از پدهای مخصوصی که در زیر پایه های میز و صندلی ها نصب می شوند استفاده کنید.

کفپوش چوبی منزل را به موقع تعمیر کنید!

در صورت آسیب وارد شدن به کفپوش چوبی خانه دست به کار شوید و به تعمیر آن بپردازید.

از کپک زدگی کفپوش چوبی جلوگیری کنید

کپک ها در صورت وجود شرایط مساعد روی چوب شروع به رشد می کنند و در لایه های زیرین چوب نیز نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ و پوسیدگی آن می شوند. برای جلوگیری از ایجاد کپک روی سطوح چوبی :

سطح کفپوش را خشک نگه دارید
سطح کفپوش را بطور منظم تمیز کنید
تعمیر کردن پارکت و لمینیت ها
برای تعمیر خراشیدگی های جزئی روی پارکت یا لمینت
بسته های مخصوص تعمیر را که حاوی تمام وسایل مورد نیاز برای تعمیر می باشند، را خریداری کنید.
سپس روی سطح خراشیده شده، سنباده زده تا کاملا صاف شود.
با استفاده از دستگاه تولید حرارت برقی موجود در داخل بسته ، روی قسمت خراشیده شده رنگ های مورد نظر را بکشیدو این کار را به دقت ادامه دهید تا رنگ قسمت خراشیده شده مانند قسمت های دیگر شود.
سپس روی قسمتی که رنگ کرده اید را سنباده بزنید تا رنگ های اضافی کاملا پاک شود.
در آخر روی آن قسمت را لاک بزنید تا براق و درخشان گردد.
در صورت ایجاد خراشیدگی بر روی لمینیت ها ، می توانید آن قطعه را جدا کرده و تعویض کنید.

نکات دیگر :

اگر حیوانات خانگی دارید حتما ناخن آن ها را کوتاه کنید.

اگر به هر دلیلی روی سطح کفپوش فرو رفتگی کوچکی ایجاد شد، با یک حوله تمیز و اتو آنرا بر طرف کنیدبدین صورت که روی نقطه مورد نظر حوله مرطوب قرار دهید و اتوی داغ را دایره وار روی آن حرکت دهید.

برای تمیز کردن لکه ها بهتر است ابتدا از شوینده های ملایم تر مانند ترکیب سرکه سفید و آب استفاده کنید.

شوینده را مستقیم روی سطح نریزید و حتما از یک دستمال استفاده کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =