چه دانشجویانی می‌توانند عضو شورای مرکزی کانون فرهنگی باشند؟/ نداشتن محکومیت انضباطی، شرط اصلی فعالیت

نداشتن محکومیت انضباطی، مشروع نشدن دو نیمسال تحصیلی متوالی از جمله مهمترین شروط برای عضویت در شورای مرکزی کانون فرهنگی-دانشجویی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کانون‌های فرهنگی-دانشجویی به عنوان یکی از شاخص‌ترین نمادهای مشارکت دانشجویی، دارای نقش بزرگ و غیر قابل انکاری در تحقق امر توسعه فرهنگی بوده که  با حمایت مادی و معنوی معاونت دانشجویی فرهنگی و نظارت شورای فرهنگی دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

چگونه می‌توان کانون فرهنگی دانشجویی تاسیس کرد؟/ گذراندن یک نیمسال تحصیلی، شرط اصلی ارائه درخواست

این کانون‌ها جزو نهادهای مستقل دانشجویی هستند و باید براساس «دستورالعمل نحوه تشکیل کانون‌ها»  که در جلسه  مشترک ۱۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی در ۲۸ بهمن ۹۲ به تصویب رسیده، فعالیت کنند.

شورای مرکزی کانون فرهنگی-دانشجویی

اعضای شورای مرکزی کانون فرهنگی متشکل از پنج تا هفت عضو اصلی و دو عضو علی البدل است که با برگزاری انتخابات مجمع عمومی کانون و از میان اعضای دارای شرایط برای مدت یک سال مطابق اساسنامه کانون انتخاب می‌شوند. این شرایط شامل مواردی از جمله حداقل یک نیمسال تحصیلی را گذرانده باشند، البته به استثنای مقاطع تحصیلات تکمیلی، تا پایان دوره فعالیت شورا دانشجو باشند، دو نیمسال تحصیلی متوالی یا سه نیمسال تحصیلی غیرمتوالی مشروط نشده باشند و محکومیت انضباطی منجر به توبیخ کتبی و درج در پرونده نداشته باشند.

گفتنی است که دانشجویانی که قصد دارند عضو شورای مرکزی باشند، نباید، دبیر تشکل‌های اسلامی، شوراهای صنفی دانشجویان، مسئول بسیج دانشجویی و عضو شورای مدیران انجمن‌های علمی و سردبیر نشریات سیاسی دانشجویی باشند. همچنین جلسات شورای مرکزی کانون باید حداقل یک بار در ماه با حضور حداقل دو سوم از اعضای اصلی تشکیل شود و مصوبات آن با رای اکثریت مطلق حاضران معتبر است. کلیه مصوبات کانون باید منطبق با اساسنامه کانون، مصوبات شورای هماهنگی و سیاست‌ها و اولویت‌های دانشگاه باشد.

اما درباره انتخاب و وظایف دبیر کانون‌های فرهنگی باید گفت که در اولین جلسه شورای مرکزی کانون، اعضای شورا یک نفر را از میان خود به عنوان دبیر کانون انتخاب و به مدیرکل امور فرهنگی معرفی می‌کنند. دبیر کانون مسئولیت برنامه ریزی جلسات شورای مرکزی کانون و نظارت بر اجرای مصوبات آن، شرکت در جلسات شورای هماهنگی کانون‌ها و ارائه گزارش مستمر به آن شورا و پیگیری مصوبات شورای هماهنگی کانون‌ها را بر عهده دارد. همچنین مسئولیت کلیه امور حقوقی، اداری و قانونی کانون نیز بر عهده وی است.

وظیفه شورای هماهنگی در دانشگاه‌ها چیست؟

اگر در دانشگاهی حداقل سه کانون فرهنگی-دانشجویی فعالیت داشت، مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه طبق آیین نامه باید  تا یک ماه نسبت به تشکیل شورای هماهنگی اقدام کند. دبیران کانون‌های حاضر در اولین جلسه این شورا، سه نفر از دانشجویان عضو شورای مرکزی کانون‌های دانشگاه یا کارشناسان دانشگاه را که دارای سوابق برجسته و ارزندهای درحوزه فعالیتهای فرهنگی هستند، به مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه شورای هماهنگی منصوب می‌کند.

در صورتیکه افرادی که توسط مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه معرفی شدن، تایید نشوند، شورای هماهنگی برای یک بار دیگر ظرف یک هفته پس از اعلام نظر کتبی، سه نفر دیگر معرفی خواهد شد. در صورت تداوم اختلاف، شورای فرهنگی دانشگاه مرجع نهایی حل اختلاف و انتخاب دبیر شورای هماهنگی کانون‌ها است.

وظایف شورای هماهنگی در دانشگاه‌ها

شورای هماهنگی در دانشگاه‌ها وظایف مختلفی بر عهده دارند از جمله ایجاد هماهنگی بین کانون‌های دانشگاه و برنامه ریزی جهت فعالیت‌های مشترک میان کانون‌های مختلف دانشگاه، تدوین سیاست‌ها و اولویت‌های کاری کانون‌ها و ارائه پیشنهاد به مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه و تأیید برنامه‌های مصوب شورای مرکزی کانون‌ها و پیشنهاد برنامه‌ها و اعتبارات مورد نیاز کانون‌ها به مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه.

در صورت مغایرت مصوبات شورای هماهنگی با قوانین و مقررات آموزش عالی به تشخیص گروه ناظر دانشگاه و اصرار شورای هماهنگی بر اجرای مصوبه، موضوع در جلسه مشترک گروه ناظر، رئیس و دبیر شورای هماهنگی و دبیر کانون مربوطه بررسی و در صورت به توافق نرسیدن، موضوع به شورای فرهنگی دانشگاه جهت حل اختلاف ارجاع می‌شود. بنابراین شورای فرهنگی دانشگاه ظرف یک ماه نظر نهایی را اعلام می‌کند و نظر شورای فرهنگی دانشگاه باید اجرا شود.

دبیر شورای هماهنگی به عنوان نماینده و سخنگوی این شورا، مسئولیت برنامه ریزی جلسات شورای هماهنگی، پیگیری و نظارت بر حسن اجرای مصوبات و انجام کلیه مکاتبات شورای هماهنگی را برعهده دارد. استیضاح دبیر شورا با درخواست حداقل یک سوم اعضا و عزل وی با رأی حداقل دو سوم اعضا صورت می‌گیرد. تعیین دبیر جدید شورا مطابق ماده 17 این آیین نامه انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =