تخلف وزارت بهداشت در پرداخت حقوق مرخصی زایمان به پزشکان طرحی/ حقوق و مزایای مادران بر چه اساسی قطع شده است؟

جمعی از مادران متخصص و فوق تخصص نسبت به پرداخت نشدن حقوق به آنان در مرخصی زایمان گلایه داشته و از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌خواهند نسبت به پرداخت حقوق و مزایا در طول مرخصی زایمان آنان اقدام کند و توضیح دهد بر چه اساسی و چه قانونی حقوق مادران متخصص و فوق تخصص را در طول مرخصی زایمان قطع کرده است؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جمعی از مادران متخصص و فوق تخصص نسبت به پرداخت نشدن حقوق به آنان در مرخصی زایمان گلایه داشته و آن را بر خلاف رای صادر شده توسط دیوان عدالت اداری می‌دانند. این افراد با استناد به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در راستای فرزندآوری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌خواهند نسبت به پرداخت حقوق و مزایا در طول مرخصی زایمان آنان اقدام کند و توضیح دهد بر چه اساسی و چه قانونی حقوق مادران متخصص و فوق تخصص را در طول مرخصی زایمان قطع کرده است؟

نفیسه برهانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به قطع حقوق متخصصین پزشک و دندانپزشک طرحی در دوران مرخصی زایمان اظهار کرد: مدتی قبل وزارت بهداشت به صورت چراغ خاموش نسبت به جداسازی و قطع حقوق مادران متخصص و فوق تخصص که در حال گذراندن دوره طرح خود بوده و به مرخصی زایمان رفته‌اند، اقدام کرد. همچنین این وضعیت شامل حال افرادی هم می‌شود که به صورت هیئت علمی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی استخدام شده‌اند. این افراد پس از ۹ ماه مجبورند در محل قبلی خدمت خود، مجددا مشغول به کار شوند. حتی انفصال از خدمت برای این گروه از پزشکان در نظر گرفته نمی‌شود تا مادران پس از پایان دوره مرخصی خود بتوانند در محل جدیدی نزدیک تر به خانه و خانواده خود، به شهروندان خدمت‌رسانی کنند، به همین دلیل این افراد مجبورند در محل پیش از زایمان خود خدمت‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت هیچ استناد قانونی برای قطع حقوق مادران متخصص ندارد. من مدتی است از وزارتخانه پیگیری کرده‌ام که این اقدام بر اساس کدام مستند قانونی صورت گرفته است. مسئولان وزارت بهداشت برای قطع حقوق مادران متخصص به رای دیوان عدالت اداری استناد می‌کنند، در این رای که بنابر اعتراض یک متخصص طرحی نسبت به احتساب ۴ ماهه مرخصی زایمانش در دوران طرح به دیوان عدالت بوده، در مورد این موضوع بوده که تنها ۴ ماه از مرخصی زایمان مادران متخصص طرحی جزو دوران طرح محسوب می‌شده و مادران باید باقی مرخصی زایمان را به صورت جبرانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حاضر می‌شدند.

نماینده مادران  پزشک متخصص طرحی اظهار کرد: بر اساس رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مدت ۴ ماه نیز نباید در مرخصی زایمان مادران متخصص در طول مدت دوران طرح حساب شود. به زبانی دیگر مادران متخصص پزشکی و دندانپزشکی بر اساس تعهد خدمتی که دارند، باید دوران طرح خود را بگذرانند. در صورتی که در طول مدت طرح افراد از مرخصی زایمان استفاده کرده باشند، باید پس از اتمام مرخصی نسبت به جبران آن اقدام کنند و این مدت زمان به دوران طرح آنان اضافه می‌شود.

وی افزود: در ابتدای رای دیوان عدالت اداری آمده پزشکانی که در حال گذراندن دوره طرح خود هستند، بر اساس آیین‌نامه اداری استخدامی کشور از تمام تسهیلات (مرخصی‌های استحقاقی، استعلاجی با حقوق یا بدون حقوق) برخوردار هستند. یعنی در صورتی که یک فرد استخدام شده در ادارات می‌تواند از مرخصی استفاده کند، بر همان اساس یک متخصص و فوق تخصص در طول دوران طرح خود نیز می‌تواند به مرخصی برود و از پرداخت حقوق و مزایای آن طبق قانون استفاده کند و حتی این ایام جزو سنوات خدمت او برای احتساب در زمان بازنشستگی اش محاسبه شود و مقصود رای دیوان عدالت تنها مهلت ۹ ماهه مرخصی زایمان پزشکان طرح بوده که بعد از اتمام مرخصی باید جبران شود.

برهانی بیان کرد: وزارت بهداشت با استنادی عجیب به رای فوق دیوان عدالت اداری، به مادران متخصص و فوق تخصص طرحی حقوق پرداخت نمی‌کند. در حالی که در رای دیوان بحث حقوق مطرح نشده و موضوع شکایت درباره حقوق افراد نبوده است. در این شرایط تفسیر به رای توسط وزارت بهداشت صورت گرفته است و مشخص نیست کدام مسئول چنین تصوری از رای دیوان داشته است، با تمامی این تفاسیر مادران متخصص و فوق تخصص در طول دوران طرح خود از دریافت حقوق محروم مانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکید ویژه‌ای بر مرخصی زایمان داشته است؛ بر این اساس مرخصی زایمان تک قلو از ۶ ماه به ۹ ماه و زایمان دوقلو از ۹ ماه به ۱۲ ماه افزایش یافته؛ لازم به ذکر است این مرخصی با پرداخت حقوق و فوق‌العاده‌های ویژه به افراد پرداخت می‌شود. بر اساس تبصره ماده ۱۷، تمامی منابع مالی این امر در ماده ۷۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دیده شده است. به طوری که پول پرداختی به مادران متخصص و فوق تخصص به صندوق‌هایی مثل بازنشستگی و غیره پرداخت می‌شود. 

نماینده مادران متخصص طرحی اظهار کرد: معاونت توسعه وزارت بهداشت در پاسخ به اعتراضات مادران متخصص و فوق تخصص طرحی درباره پرداخت نشدن حقوق، اعلام کرده بود که در حال جمع‌آوری اطلاعات است. از وزارت بهداشت این سوال را دارم که چرا در مدت زمان ۲ سال گذشته نسبت به جمع‌آوری مستندات درباره پرداخت نشدن حقوق به مادران متخصص و فوق تخصص اقدام نکرده بود؟ زمانی که جویا می‌شویم بر چه اساسی حقوق این افراد قطع شده، چرا وزارت بهداشت هیچ مستنداتی در این زمینه ندارد و به رای دیوان عدالت اداری بسنده می‌کند؟ در حال حاضر که اعلام کرده‌ایم وزارت بهداشت خلاف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین اداری استخدامی نسبت به قطع حقوق مادران متخصص و فوق تخصص اقدام کرده؛ چرا مسئولان این وزارتخانه هم اکنون به دنبال جمع‌آوری مستندات هستند؟ پرداخت حقوق چه ضرری برای وزارت بهداشت دارد که تا این اندازه در قبال پرداخت آن مقاومت می‌کند؟

وی بیان کرد: قرار نیست یک روز از مرخصی زایمان این افراد جزو دوران طرح آنان محسوب شود و در خدمت‌رسانی به مناطق محروم دچار مشکل نخواهد شد، پس وزارت بهداشت چه مشکلی با پرداخت حقوق به مادران پزشک طرحی دارد؟ طبیعتا برخی از مادران با مشاهده چنین شرایطی از فرزندآوری منصرف می‌شوند.

برهانی تصریح کرد: پیگیری‌های وزارت بهداشت درباره پرداخت حقوق به مادران متخصص ۲ ماه به طول انجامیده و آنان در طول این مدت بدون حقوق به زندگی خود ادامه داده‌اند. خبر دارم برخی از آنان برای گذران زندگی و پرداخت اقساط خود دچار مشکل شده و به ناچار مجبور شده‌اند شیرخوار سه‌ماهه خود را در شهر دیگری به دایه‌ای بسپارند و برای خدمت‌رسانی به مناطق محل خدمت خود سفر کرده‌اند تا حقوقشان قطع نشود. نامه معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت، درباره اعطای کامل مرخصی زایمان ۲۰ تیرماه به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و سازمان‌های وابسته به وزارت بهداشت ابلاغ شده اما باز هم دانشگاه های علوم پزشکی محل طرح متخصصین و فوق تخصصین از اجرای آن برای پزشکان طرحی ضریب کا سرباز می زنند و اظهار می کنند این ابلاغ شامل حال آنان نمی شود. وزارت بهداشت باید پاسخ دهد در این مدت بر چه اساسی و چه قانونی حقوق ها را قطع کرده است؟ 

انتهای پیام/

کد خبر: 1147359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ملیحه محبی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      من طرحم استان اصفهان بودم بمحض زایمان بیمه و حقوق قطع کردن، همسرم هم کار ثابتی نداشت با بچه کوچیک میرفت اسنپ؛ اینه سرنوشت یه پزشک تو این کشور اگه بخواد بچه بیاره
    • نوشین IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      سلام.من طرحی ضریب کا نیشابور هستم متاسفانه در طی مرخصی زایمان دانشگاه حقوق و بیمه من رو قطع کرد و نوزاد تازه متولدم در شرایطی بود که واقعا نیاز به بیمه داشت و چون حقوقم متاسفانه از نظر مالی برام مشکل خیلی بزرگی ایجاد کرد.درحالیکه در طی خدمت به دانشگاه از من حقوق بازنشستگی کم میشد
    • مریم HK ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      بنده متخصص طرحی هستم‌ به علت قطع حقوق و حق بیمه ،به جز مشکلاتی که در هزینه های زندگی ایجاد شده ،همه هزینه های درمان هم آزاد حساب میشه ،اگه ما جز کارمندان دولت حساب نمیشیم چرا باید مجبور به گذروندن طرح در جایی باشیم که وزارتخونه برامون مشخص میکنه !!!
    • ندا HK ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      وزارت بهداشت در ابلاغ ماده ۱۷بخش خصوصی رو مکلف به پرداخت حقوق در مرخصی زایمان کرده ولی خودش حقوق متخصصین طرحی را که در بیمارستان های دولتی کار میکنن قطع کرده !!!!!!!
    • مطهره IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      متاسفانه قشر مادران پزشک و به طبع اون فرزندان اونها بیسار مظلوم هستند و حمایت درستی هم ازشون نمیشه و خودشون هم هزارتا گرفتاری دارن و دیگه فرصت پیگیری از حق و حقوقشون رو ندارن😔😔