دانشجویان دکتری چگونه می‌توانند از فرصت مطالعاتی وزارت علوم استفاده کنند؟

شرایط استفاده از فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری شامل تحصیل در دوره روزانه دکتری، گذراندن آزمون جامع و تصویب طرح پیشنهادی رساله و دریافت پذیرش از سوی یکی از دانشگاه‌های ممتاز است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرصت مطالعاتی یکی از تسهیلاتی است که وزارت علوم برای کمک به تقویت علمی دانشجویان ارائه می‌دهد که بر اساس آن دانشجویان می‌توانند برای مدتی (حدود ۶ ماه ) در یک دانشگاه خارجی، فعالیت علمی داشته باشند. محمد محمدی مسعودی مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان وزارت علوم اخیرا از برنامه این وزارتخانه برای اعزام هزار دانشجوی دکتری به فرصت مطالعاتی خبر داد.

دانشجویان برای استفاده از این فرصت، لازم است با شیوه‌نامه اجرایی فرصت تحقیقاتی وزارت علوم آشنا باشند.

ایسکانیوز در ادامه شرایط مورد نیاز دانشجویان برای بهره‌مندی از فرصت مطالعاتی را بررسی کرده‌اند:

شرایط بهره‌مندی از فرصت مطالعات دکتری

نخستین شرط استفاده از تسهیلات فرصت مطالعاتی برای دانشجویان، رایگان بودن دوره تحصیلی است. به این معنا که دانشجو باید در دوره دکتری روزانه مشغول به تحصیل بوده یا در صورتی که دانشجوی سایر دستگاه‌ها است، آن سازمان همه هزینه‌های دانشجو را تقبل کرده باشد.  

شرایط استفاده از فرصت مطالعاتی برای دانشجویان شامل مواردی مانند گذراندن آزمون جامع و تصویب طرح پیشنهادی رساله دکتری، دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های گروه‌های الف (ممتاز) از سوی دانشجو، ارائه گواهی معتبر زبان انگلیسی در یکی از آزمون‌هایMSRT ،IELTS ،TOLIM و TOEFL است.  همچنین از آغاز دوره فرصت، نباید بیش از ۴۸ ماه از شروع به تحصیل دانشجو در دوره دکتری گذشته باشد. در ادامه نمره لازم برای هر آزمون ذکر شده است:

آزمون MSRT IELTS TOLIMO TOEFL (iBT)
حداقل نمره ۵۰ ۵.۵ ۴۸۰ ۶۰

دانشجویان برای استفاده از فرصت مطالعاتی، ملزم به ارائه ضمانت مالی هستند. این ضمانت شامل دوره‌های فرصت تحقیقاتی داخل و خارج از کشور و آزادسازی مدارک مقاطع تحصیلی قبل است و شامل مبالغ زیر است:

بابت استفاده از تسهیلات فرصت دانشجویان روزانه (بورسیه و غیربورسیه) بابت آزادسازی مدارک تحصیلی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد (به ازای هر مقطع که تعهد آموزش دارد) بابت ضمانت تعهد آموزش رایگان تحصیلات در مقطع دکتری
فرصت تحقیقاتی خارج ۲ میلیارد ریال  ۲۰۰ میلیون ریال ۲۵۰ میلیون ریال 

تسهیلات فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری

با توجه به مصوبات شورای مرکزی، در حال حاضر به دانشجویان فرصت خارج، در صورت وجود اعتبار حداکثر ۶ ماه مقرری ارزی دانشجویان بورسیه کشور محل دقیق یا معادل ریالی آن، مطابق جدول زیر پرداخت می‌شود:

نوع دانشجو استرالیا، زلاندنو، کانادا، آمریکا، ژاپن، آفریقای جنوبی، آمریکای لاتین کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا و اروپایی ترکیه، لبنان، هند، روسیه و سایر
بورسیه و غیربورسیه و پژوهش محور (قبولی آزمون) ۹۰ میلیون ریال ۵۵ میلیون ریال ۳۵ میلیون ریال

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1149237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =