امکان درمان نازایی با فیزیوتراپی

ستوده گفت: ما به عنوان فیزیوتراپ می‌توانیم حتی در درمان نازایی کمک کنیم و برخی از موارد نازایی با الکتروتراپی قابل درمان است. اگر ما بتوانیم ذهنیت و فرهنگ جامعه را نسبت به سایر شاخه‌های پزشکی تغییر دهیم، کار موثری انجام داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، نشست نقد و بررسی کتاب «افسانه روشنایی» با حضور مترجم کتاب محمد مظفرپور برگزار شد. در این نشست که در خانه اندیشه ورزان برگزار شد، همایون ستوده فیزیوتراپیست، موسی شیرالی فیزیوتراپیست و مسئول اندیشکده اساس و میثم هنری جعفرپور پژوهشگر حوزه‌ی فیزیک خورشید حضور داشتند.

بیشتر بخوانید

عوارض داروهای ناباروری و درمان نازایی

همایون ستوده در این نشست  در تحلیل محتوای این کتاب گفت: سیر تکامل تئوری‌های مختلف الکتریسیته در این کتاب گام به گام عنوان شده است و این یکی از نقاط قوت کتاب محسوب می‌شود. اخیرا به دلیل استفاده از تلفن‌های همراه شاهد اختلالاتی هستم که اول با تشنج شروع می‌شود و در ادامه، قدرت تحلیل خود را از دست داده و یک طرف بدنش فلج می‌شود. البته باید توجه داشت که در سال در ایران شاید ۲۰ مورد از این اختلال رخ دهد. ما باید علم را به درون اجتماع ببریم. ما می‌توانیم بهره‌ای را که می‌خواهیم از الکتریسته ببریم و برق را کاملا بد ندانیم. ما به عنوان فیزیوتراپ می‌توانیم حتی در درمان نازایی کمک کنیم و برخی از موارد نازایی با الکتروتراپی قابل درمان است. اگر ما بتوانیم ذهنیت و فرهنگ جامعه را نسبت به سایر شاخه‌های پزشکی تغییر دهیم، کار موثری انجام داده‌ایم.

ما اگر مشارکت علمی داشته باشیم در این حوزه موثر خواهیم بود. مشکل اینجاست که ما نمی‌توانیم گفت‌وگو را آغاز کنیم. این کتاب به ما می‌گوید به امواج الکترومغناطیس اهمیت دهیم. ما باید به دنبال ارتباط  بین رشته‌ای باشیم. من می‌خواستم که تاثیر کاهش ساعت ادارات را بررسی کنم اما نه بیمارستان‌ها و نه دیگر مراکز، آماری به من ندادند. در واقع همکاری بین رشته‌ای وجود ندارد.

بیشترین استفاده مثبت از الکتریسته را فیزیوتراپی انجام می‌دهد

شیرالی با اشاره به جنبه‌های مثبت و منفی کتاب اضافه کرد: این کتاب با دغدغه‌‍ای عمومی سیر تحولات الکتریسته را مرور کرده و این کاری ارزشمند است. این دغدغه نویسنده که به موضوعی ورود کرده که می‌تواند تبعات مثبت و منفی اجتماعی داشته باشد، ارزشمندی اثر را بیشتر می‌کند.

او افزود: اگر بین همه رشته‌های پزشکی بگردید، متوجه می‌شوید که بیشترین استفاده مثبت از الکتریسته را فیزیوتراپی انجام می‌دهد. شوکی که داده می‌شود شبیه این است که برخی از توانمندی‌های ضعیف شده بدن را دوباره فعال کند.

شیرالی عنوان کرد: مهم‌ترین نقد من به کتاب، این است که راهکار ارائه نمی‌دهد. اگر بسیاری از این نقدهای مطرح شده را بپذیریم، پس راهکارها چیستند؟ باید ابعاد مختلف موضوع را در نظر بگیریم و شاید باید گفت در این فوران تکنولوژی بیش از آنکه چه کاری انجام دهیم مهم باشد، این که چه کاری انجام ندهیم مهم است. مثلا کمتر از موبایل استفاده کنیم و تفریحاتمان را بیشتر کنیم. راهکار اساسی‌تر، سبک زندگی است و اگر به سمتی حرکت کنیم که به جای ابرشهرها، شهرهای کوچک داشته باشیم، راهکار اساسی‌تری است.

جعفرپور با بیان اینکه این کتاب بیش از آنکه فنی باشد، مقاله مروری پزشکی ارزشمندی است، گفت: مقالات مروری را کسانی می‌نویسند که توانایی بالایی دارند و حاصل پژوهش‌های خود را تجمیع می‌کنند و این کتاب چنین حسی به من داد. دغدغه‌مندی اجتماعی در مترجم این کتاب وجود داشته که سراغ چنین کتابی با اصطلاحات سنگین رفته است. محتوای کلی کتاب صحیح است. رفرنس این کتاب ۱۵۰ صفحه بوده و منبع خوبی برای پژوهش است. گزارش‌های موجود در کتاب حاصل پژوهش‌های آکادمیک هستند.

او ادامه داد: ایده این کتاب این نیست که الکترومغناطیس بر جهان موثر هست یا نه بلکه یک روش درمان حتما اثرات مخرب هم دارد. علم سوداگری دارد. منتقدان و شیفتگان علم، دو رویه جالب دارند و بین علوم مختلف اختلاط می‌کنند و چنین نگرش‌هایی در جامعه امروز ما غالب است. در مقابل، گروهی هم به دلیل کاستی‌های علم مدرن، به سمت سنت گرایی می‌روند. به واسطه این دیدگاه‌ها زمانی که کتابی مانند افسانه روشنایی منتشر می‌شود، سریع برچسب شبه علم می‌خورد. این به دلیل ادراک نادرست از علم است. ایده کتاب درست بوده و مسیر درستی هم طی کرده اما اینکه این مسیر غالب باشد یا نه مشخص نیست. ماری کوری وقتی رادیوم را کشف کرد، تا سال‌ها خمیردندان‌های حاوی این عنصر، محبوب بودند اما بعد از مرگ او با مشخص شدن دلیل آن که سرطان بود، استفاده از رادیوم ممنوع شد. امروز هم ممکن است که ۵۰ سال بعد به نتایج متفاوتی برسیم.

اثرات منفی طوفان‌های خورشیدی

جعفرپور عنوان کرد: امروز بحثی تحت عنوان تاثیر فعالیت‌های خورشیدی در جهان (اقلیم فضایی) مطرح است که در این کتاب هم وجود دارد. زمانی که فعالیت خورشید تشدید می‌شود، فعالیت خورشیدی بیشتر می‌شود که به دلیل افزایش شدت امواج بر لایه‌های بالایی جو تاثیر می‌گذارد. این موضوع بسیار مهم است و به همین دلیل موضوعات بین رشته‌ای اهمیت پیدا می‌کند. البته در برخی قسمت‌ها کتاب نیازمند صحت‌سنجی میزان تاثیر است. فصل آخر کتاب گفته که موبایل‌ها را خاموش کنیم که در شرایط امروز ممکن نیست اما اینکه منطقا قرار گرفتن در معرض امواج را کم کنیم پذیرفتنی است.

مظفرپور مترجم اثر از چالش‌های ترجمه اثر توضیح داد: اوایل کرونا با کتاب‌هایی در حوزه خلاف جریان در فناوری آشنا شدم و تصمیم گرفتم جدی وارد این حوزه شوم. کتاب در سال ۲۰۱۷ توسط پزشکی آمریکایی با عنوان رنگین کمان نامرئی نوشته شد. من می‌خواستم کاری انجام دهم که به واسطه آن بحث‌های تخصصی شکل بگیرند و یکی از راه‌های آن ترجمه کتاب‌هایی بود  که حرفی دیگر زده باشند.

او افزود: ملاک من برای ترجمه یک سری شاخص‌های ضمنی است مانند اینکه کتاب توسط متخصص نوشته شده باشد و منابع متعددی در نگارش آن دخیل باشند. یکی از راه‌های سنجیدن ابعاد مختلف علم و فناوری، ترجمه این دست کتاب‌هاست. نویسنده در این کتاب، صریحا حرف خود را زده و می‌گوید من به این نتیجه رسیده‌ام که برق ضرر دارد و با تکیه بر این که نمی‌توان از برق استفاده نکرد، اصل موضوع ضرر را کتمان نکرده است. این کتاب تنوع موضوعی دارد و این یکی از نقاط قوت است. من به دنبال کتاب‌هایی در مرز علوم تجربی و انسانی بودم. البته در برخی قسمت‌ها هم عدم انسجامی در گفتار کتاب وجود داشت.

میثم باقری استادیار ژنتیک دانشگاه دارت موث ایالات متحده که به صورت ویدیویی، نقطه نظرات خود را بیان کرد، توضیح داد: نویسنده این کتاب، تعداد زیادی عکس‌برداری ایکس ری از دندان داشته و در همین فرایند متوجه می‌شود که به الکتریسیته حساسیت دارد و این جرقه‌ای برای نوشتن این کتاب بود. من دوست دارم در مورد بخشی از این کتاب که در مورد امواج الکتریسته بر سرطان، دیابت و پیری است، صحبت کنم. به طور کلی می‌توان گفت که این کتاب در بخش‌هایی اغراق کرده است زیرا سرطان و دیابت، چندفاکتوری هستند و عوامل مختلف روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و نمی‌توان گفت که الکتریسیته عامل اصلی است اما امواج می‌توانند تغییراتی را در سلول ایجاد کنند.

او افزود: امروزه مشخص شده که الکتریسیته و وای فای و خطوط قوی اینترنت می‌توانند باعث مشکلاتی شوند اما نمی‌توانیم کامل آن را کنار بگذاریم چراکه الکتریسیته کمک بزرگی هم به پیشرفت انسان در حوزه سلامتی کرده است. این کتاب بیشتر حاصل تحقیقات شخصی نویسنده است و در برخی موارد گنگ و گمراه کننده است. البته در مواردی این کتاب با تحقیقات من مرتبط است.

باقری توضیح داد: از مطالب جالب دیگر موضوعات مرتبط با سرطان پوست است. اینکه بخواهیم دلیل اصلی سرطان را مشتقات الکتریسیته بدانیم درست نیست بلکه می‌تواند یکی از دلایل باشد. امروزه الکتریسیته بسیار در زندگی ما حضور دارد و باید تحقیقات گسترده‌تری انجام داد تا راهکار کاهش خطرات را پیدا کرد. دولت‌ها باید هزینه این تحقیقات را پرداخت کنند. البته ممکن است که در بلندمدت، انسان‌ها نسبت به برخی موارد مقاوم شوند یا راه جایگزین پیدا شود. شاید یکی از راه‌های اصلی، فرهنگسازی باشد که مردم درست و کمتر استفاده کردن از تکنولوژی را بیاموزند. 

انتهای پیام /

کد خبر: 1149415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =