دانشگاه باید کارآمدی و قدرت حل مساله را آموزش دهد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زمانی حل مسأله صورت می‌گیرد که نوع یاددهی در دانشگاه خلاقانه باشد، گفت: در رویداد مشق امید هدف تربیت انسان‌های توانمند با قدرت حل مسأله است. دانشگاهی که می‌خواهد در این زمینه نقش آفرینی کند، باید کارآمدی و قدرت حل مسأله را آموزش دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه رویداد ملی مشق امید (حل مسأله) با بیان اینکه فرهنگ، علم و فناوری سه ویژگی خاصی است که در دانشگاه مطرح است، گفت: دانشگاه می‌خواهد با این سه ویژگی به تربیت قوه عاقله بپردازد. درواقع این سه مؤلفه دانشگاه را پیش خواهد برد. 

وی با بیان اینکه سه مفهوم اقتصادی، اجتماعی و نوآوی مفاهیمی است که برای نقش آفرینی دانشگاه در جامعه بسیار مهم هستند، گفت: در واقع «علم، فرهنگ و فناوری» سه منظر داخلی و «اقتصادی، اجتماعی و نوآوری» سه منظر بیرونی دانشگاه است. دانشگاه باید فواید اقتصادی، اجتماعی و نوآورانه نیز داشته باشد. 

 طهرانچی با تأکید بر اینکه قدرت حل مسأله براساس فرهنگ، علم و فناوری افراد را توانمند می‌کند، افزود: این موضوع باعث می‌شود تا افراد شناختی نسبت به جامعه پیدا کرده که فواید اقتصادی، اجتماعی و نوآورانه به همراه دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت لزوم حل مسأله گفت: مسائل در اجتماع درک می شود و براساس توانمندی که در دانشگاه به دست می آید، حل خواهد شد، این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه کنیم، چرا که اگر این الگو درست ترویج شود، اساساً می توانیم تعریف دانشگاه اجتماعی را دقیق بیان کنیم.

 طهرانچی به مسائل طرح شده در رویداد مشق امید دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: برخی از این مسائل شامل آلودگی هوا، چیدمان شهر، ترابرد در استان، کشته شدن ماهی های خلیج فارس با ضایعات و ... است که توسط دانشجویان این دانشگاه طرح و راه حل هایی برای حل آنها ارائه شده است در واقع تک تک اینها مسائلی بود که از جامعه توسط کسی که به دانش مسلح شده، استخراج شده است. 

وی ادامه داد: با برگزاری رویداد مشق امید، دانشجویان درون دانشگاه مشق می کنند که چگونه توانایی های خود را برای حل مسائل به کار ببرند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه دیگر نباید به دنبال تربیت کارشناس باشد، گفت: امروز جامعه بسیار تحت تأثیر فناوری ها و شرایطش متغیر است و این تغییرات می طلبد که در دانشگاه افرادی با توانایی حل مسأله تربیت شود. این یک باید است. 

 طهرانچی در ادامه با بیان اینکه در گذشته هدف دانشگاه فقط تربیت نیروی انسانی بود، گفت: امروز دانشگاه اهداف مهم دیگری از جمله آموزش، پژوهش، نظام فرهنگی و تربیتی و حل مسأله و نوآوری دارد.  براین اساس دانشگاه باید حل مسأله را به دانشجو آموزش دهد.

وی تأکید کرد: زمانی حل مسأله صورت می گیرد که نوع یاددهی در دانشگاه، یاددهی خلاقانه باشد. در رویداد مشق امید در دانشگاه آزاد اسلامی آموزش داده می شود که استاد خودش را تکثیر نکند، بلکه انسانهای توانمندی تربیت کند که قدرت حل مسأله داشته باشند. دانشگاهی که می خواهد در این زمینه نقش آفرینی کند، باید کارآمدی و قدرت حل مسأله را آموزش دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه پیچیدگی، چندوجهی، دانش بنیان، گسترده، سریع التغیر و انسان مدار از ویژگی های مسائل امروز است، گفت: حل مسأله نیازمند توجه به تمام این ویژگی ها است. در این زمینه لازم است توجه داشته باشیم که تجربه مهم است، اما دانش بنیانی مرکز همه تحولات شده است. دیگر با تجربه صرف نمی توانیم کاری انجام بدهیم. 

 وی در پایان تاکید کرد: نوآوری چشمه جوشانی است که پایان ندارد. اما روش و سنت دارد که باید به آن توجه شود. بزرگترین اختراع انقلاب صنعتی ماشین بخار نبود، بلکه روش اختراع بود، فناوری نیز روش و سنت دارد، خداوند عدالتی در نظام خلقت گذاشته است که ما را به نتیجه می‌رساند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =