امیرعبداللهیان: هدف سفرم به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین است

وزیر امور خارجه قبل از ترک تهران برای سفر به روسیه گفت: هدف سفرم به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین بر اساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران توسط برخی از طرف‌های اروپایی است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امشب (سه‌شنبه) هشتم شهریور ماه پیش از ترک تهران به مقصد مسکو در خصوص سفرش به روسیه گفت: هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین بر اساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است.

وی توضیح داد: برخی از طرف‌های اروپایی از جمهوری اسلامی ایران درخواست دارند که در بحران اوکراین وارد شود و به کاهش درگیری‌ها، بازگشت شرایط در میز مذاکره و توقف جنگ کمک کند. لذا یکی از اهداف اصلی سفر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پایان این وضعیت در اوکراین است. 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: همچنین در خصوص تحولات افغانستان نیز با آقای لاوروف رایزنی خواهیم داشت. در خصوص برخی از موضوعات دوجانبه که در دستورکار ما نیز هست با همتای روس خودم گفت‌وگو خواهم داشت. 

براساس اعلام وزارت خارجه روسیه، امیرعبداللهیان و لاوروف قرار است روز چهارشنبه در مسکو دیدار کنند. هفته پیش لاوروف از دیدارش با امیرعبداللهیان خبر داده بود. 

گفتنی است از زمان آغاز بحران اوکراین، وزیر خارجه کشورمان تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای روسیه بوده است.

وی پیش از این گفته بود که تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای مقامات روس بوده است. امیرعبداللهیان اردیبهشت امسال و در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه لهستان در تهران با بیان اینکه مخالف جنگ در اوکراین و هر نقطه‌ای از جهان هستیم، گفت: مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش‌بس در این کشور شود.

اخیرا (اول و دوم تیر ماه) سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران سفر کرد و امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک بار دیگر بر مخالفت ایران با جنگ در اوکراین تأکید کرد. امیرعبداللهیان در این خصوص گفت: در موضوع اوکراین همچنان معتقدیم اقدامات آمریکا با کاربست ابزار ناتو از ریشه‌های وضعیت فعلی است، ولی جمهوری اسلامی ایران با رعایت موضع سیاسی مشترک در قبال جنگ و عدم سیاست استاندارد دوگانه، جنگ را در اوکراین راه‌حل نمی‌داند و از گفت‌وگو و مذاکره سیاسی استقبال می‌کند. تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای آقای لاوروف بودم که در هر دو مورد طرف روس آمادگی خودش را برای گفت‌وگو و راهکار دیپلماتیک اعلام کرد و من امیدوارم در بحران اوکراین هر چه سریع‌تر شاهد بازگشت دو طرف به مذاکره و حل و فصل سیاسی این موضوع باشیم.

گفتنی است امیرعبداللهیان پس از تصدی این سمت دو بار سفر رسمی به مسکو داشته است، مهرماه و اسفند سال گذشته. وی در نخستین سفر بعد از تصدی این سمت ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۰ وارد مسکو شد و ۱۴ مهر ماه با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد. آخرین سفر در ۲۴ اسفند ماه سال گذشته انجام شد و امیرعبداللهیان سفری چند ساعته به فدراسیون روسیه داشت و با لاوروف دیدار کرد و به رایزنی درباره مسائل دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و مذاکرات وین پرداخت. رئیس دستگاه دیپلماسی در سفر سال گذشته آیت‌الله رئیسی به مسکو نیز وی را همراهی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =