دانشجو بدون سانسور/ هویت بخشی، مهم‌ترین عامل رشد دانشجویان فرهنگی است

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان گفت: در واحد سمنان تلاش می‌کنیم تا دانشجویان با هیچگونه ممیزی سلیقه‌ای و خارج از عرفی مواجه نشوند و محدود به یک تفکر یا جهت دهی خاص نباشند؛ تمام تفکرات پذیرفته شده در محدوده جمهوری اسلامی ایران امکان عرضه خود را دارا خواهند بود.

مهدی سلطانی فر، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به سپردن امور دانشگاه به دانشجویان فعال فرهنگی گفت: یکی از مسائلی که برای ما از گذشته دارای اهمیت زیادی بود، واگذاری اجرا و برگزاری تمام برنامه‌های دانشگاه به قطب‌های دانشجویی اثرگذار، تشکل‌ها و کانون‌ها است. برخلاف تصورات، ما در واحد سمنان افزایش تعداد تشکل‌ها و کانون‌ها را شاهد بودیم؛ تا پیش از این تشکل دانشجویی دیگری به جز بسیج دانشجویی، در واحد سمنان وجود نداشت و ما برای اولین بار در این واحد تشکل نوپای دیگری تاسیس کردیم.

وی با اشاره به راهکارهای موجود برای ترغیب بیشتر دانشجویان به حضور و فعالیت در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه گفت: شخصیت پیدا کردن دانشجویان نسبت به واگذاری امور به آن‌ها، باعث ایجاد رغبت بیشتر دانشجویان برای شرکت در فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی است. بنا داریم تا روند فعلی را حفظ و تمام امور را به خود دانشجویان واگذار کنیم و در کنار آن‌ها، تنها به فراهم کردن بستر مناسب و نظارت بپردازیم. با ابلاغ دستورالعمل استقبال از نو دانشجویان، قصد داریم تا همچون سال گذشته، تمام امور اجرایی این مراسمات را به مجموعه تشکل‌ها و کانون‌ها بسپاریم.

این استادیار دانشگاه در ادامه افزود: استفاده از ساختارهایی مانند اجرای برخی اردوها و موارد اینچنینی، می‌تواند باعث افزایش رغبت دانشجویان به فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی شود. ما در شروع سال تحصیلی جدید، دانشجویان فعال را در اردوگاهی گرد هم جمع خواهیم کرد و اساتید به نام در حوزه‌های شبکه سازی را برای آموزش اصول و کلیات تیم سازی به این نفرات استفاده خواهیم کرد تا با محوریت اقطاب اثرگذار مانند کانون‌ها، تشکل‌ها و به ویژه بسیج دانشجویی بتوانیم امور فرهنگی و دانشجویی را بهتر از گذشته به پیش ببریم.

سلطانی‌فر با اشاره به تاثیرات منفی شیوع کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی گفت: تصور می‌کنم همه گیری کرونا، تاثیر بسیار زیادی بر نحوه آموزش و جایگزین کردن فعالین حوزه دانشجویی داشت. میانگین سن استفاده از فضای مجازی در این ایام بسیار پایین آمده و تاثیر گذاران جامعه نتوانستند محوریت فعالیت‌ها و آموزش‌ها در این حوزه را به دست بگیرند. شکل گیری روابط اجتماعی به واسطه این شرایط، نسبت به دهه‌های پیش، به حداقل‌ها کاهش یافته است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با مقایسه نوع و میزان دغدغه مندی دانشجویان دهه‌های گذشته و دانشجویان نسل جدید تاکید کرد: منبع دریافت آموزش، اطلاعات و رسانه‌هایی که نسل جدید دنبال می‌کند، متفاوت از دهه‌های ۷۰ و ۸۰ است که منابع خبری به مراتب محدودتر از امروز بوده‌اند که این موضوع باعث تغییر نوع دغدغه‌ها و یا به بیان بهتر تغییر نوع بروز دغدغه‌ها شده است. امروز بازگو کردن دغدغه‌های دانشجویان، بیشتر معطوف به فضای مجازی شده و کنترل این فضا در دست ما نیست.

وی افزود: اگر بتوانیم جذابیت‌های فضای حقیقی را به واسطه کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی بیشتر و بهتر برای دانشجویان تبیین کنیم تا دانشجویان احساس هویت کرده و تاثیر گذاری خود در جامعه را مشاهده کنند، شرایط برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی قطعاً بهتر از گذشته خواهد شد.

سلطانی‌فر مدیریت محتوا و اطلاعات گسترده‌ای را که امروز در اختیار دانشجویان است، ضروری دانست و گفت: امروز با اینکه امروزه اطلاعات دانشجویان به مراتب از گذشتگان خود بیشتر است، اما این اطلاعات کانالیزه شده نیست و مانند اقیانوسی با عمق بسیار سطحی است؛ اگر جذابیت فضای حقیقی برای دانشجویان و برگزاری کارگاه‌های کاربردی افزایش دهیم به نحوی که منطبق بر جو حاکم بر نسل جدید باشد و باعث کلافگی نشود، می‌توانیم به اطلاعات دریافتی آن‌ها عمق بیشتری بدهیم و خروجی مناسبی از آن دریافت کنیم.

این عضو هیئت علمی بر حمایت و توجه به تمام ایده‌ها و سلایق موجود میان دانشجویان تاکید کرد و افزود: تمام حوزه‌های موجود در دانشگاه باید در کنار هم و با اهمیت یکسان دیده شوند. امروز باید سبدی متنوع به دانشجویان عرضه کنیم تا برای هر کسی، با هر سلقیه و عقیده‌ای جذابیت داشته باشد؛ فردی علاقمند به جذب از طریق فعالیت‌های علمی است، شخصی علاقمند به فعالیت در کانون‌های فرهنگی است، و بعضی علاقه دارند تا به واسطه تشکل‌ها و بسیج دانشجویی دخیل در این فعالیت‌ها باشند. تنوع موجود در مدیریت صحیح دانشگاه راهگشا خواهد بود و این مسائل دیگر معطوف به یک معاونت در دانشگاه نیست؛ همه باید در دوره پسا کرونا برای بازگشت دانشگاه به ریل اصلی خود تلاش کنند.

وی ادامه داد: در واحد سمنان تلاش می‌کنیم تا دانشجویان با هیچگونه ممیزی سلیقه‌ای و خارج از عرفی مواجه نشوند و محدود به یک تفکر یا جهت دهی خاص نباشند؛ تمام تفکرات پذیرفته شده در محدوده جمهوری اسلامی ایران امکان عرضه خود را دارا خواهند بود. در زمان ثبت نام دانشجویان جدیدالورود، فرم‌هایی در اختیارشان قرار می‌گیرد تا علایق خود را مشخص کنند و ما بر آن اساس با دانشجویان برای دعوت به فعالیت در حوزه‌های مختلف تماس می‌گیریم.

سلطانی‌فر به محدودیت‌های مالی در خصوص اجرای برخی برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: برخی مواقع دانشجویان علاقمند به اجرای برنامه‌هایی هستند که بودجه‌های خاصی را می‌طلبد و شاید نتوان حمایت مالی را به شک تمام و کمال برای تمام برنامه‌ها تامین کرد اما تا سر حد امکان حمایت‌های مادی و معنوی را دریغ نمی‌کنیم؛ برای مثال برنامه جشن نو دانشجویان و روز دانشجو در سال گذشته به طور کامل به فعالین دانشجویی متشکل از کانون‌ها و بسیج دانشجویی سپرده شد و مراسمات به شایسته‌ترین شکل ممکن برگزار شد و حتی استاندار از مهمانان این برنامه‌ها بود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با تاکید بر هویت بخشی به دانشجویان و فعالین فرهنگی دانشجویی تکرار کرد: شخصیت بخشیدن به دانشجو بزرگ‌ترین حمایتی است که می‌توانیم از وی داشته باشیم و اگر شرایط مالی نیز به شکل مناسبی تامین شود، برنامه‌های مد نظر دانشجویان هم به طور کامل‌تری اجرایی خواهد شد.

او با اشاره به سیاست زدگی دانشگاه در برهه‌های زمانی خاصی اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که در گذشته تشکل‌ها بیشتر با نام تشکل اسلامی سیاسی خطاب می‌شدند اما امروز صرفاً با نام تشکل اسلامی خطاب می‌شود، جلوگیری از سیاست زده شدن دانشگاه‌ها است. در دهه ۷۰ و ۸۰ به جز تشکل‌ها که ذات سیاسی داشتند، حتی کانون‌های فرهنگی که اصولاً نباید به این مسائل ورود کنند، به دلیل برخی فشارها دارای جهت گیری‌های خاصی در این زمینه شده بودند و این موضوع فضای دانشگاه را سیاست زده و مسموم می‌کرد. ما باید سبد متنوعی را با حمایت از تمام تفکرات و علایق فراهم کنیم تا بتوانیم آینده سازانی را برای تمام حوزه‌ها در آینده پرورش دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =