صادرات ایران به ترکیه می‌تواند به ۱۵ میلیارد دلار برسد

رایزن اقتصادی ایران در استانبول معتقد است، پتانسیل اینکه صادرات ایران به ترکیه را به ۱۵ میلیارد دلار در سال برسانیم، وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، کامران داوری نیکو در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمانشاه، از ترکیه به عنوان کشور همسایه کهن و باستانی ایران یاد کرد که در طول تاریخ مراودات دو کشور فراز و نشیب‌های فراوانی داشته و افزود: خاک ترکیه دروازه ورود ایران به بازارهای اروپا است و این کشور در چهارراه تاریخ و تجارت قرار گرفته است.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک ترکیه که با دو کشور اروپایی و شش کشور آسیایی همسایه است، از روند رو به شتاب اقتصاد این کشور هم یاد کرد که در سال‌های اخیر جزو ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان قرار داشته است.

دبیر میز ترکیه افزود: این کشور در زمینه صنایعی از جمله صنایع غذایی، نساجی و پوشاک، فولاد، صنایع شیمیایی، پتروشیمی، سیمان، خودرو و قطعات خودرو، الکترونیک، استخراج معادن، چوب و کاغذ پیشتاز است.

داوری نیکو به وضعیت مبادلات تجاری دو کشور ایران و ترکیه هم اشاره کرد و با بیان اینکه میانگین ۱۰ ساله صادرات ایران به ترکیه حدود ۲.۵ تا ۲.۷ میلیارد دلار بوده، خاطرنشان کرد: این میزان در سال ۱۳۹۹ حدود ۲.۵ میلیارد دلار و با جهش ۱۴۷ درصدی در سال گذشته به حدود شش میلیارد دلار رسید و بعد از سال‌ها تراز تجاری ایران با ترکیه مثبت شد.

به گفته داوری نیکو، در پنج ماهه امسال نیز تراز تجاری بین ایران و ترکیه تقریبا سر به سر بوده و میزان مبادلات تجاری دو کشور ( واردات و صادرات) به حدود ۵.۳ میلیارد دلار رسیده است.

وی معتقد است، این ظرفیت را داریم که میزان صادرات ایران به ترکیه را به سالانه ۱۵ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۴ افزایش دهیم.

رایزن اقتصادی ایران در استانبول سپس به تنوع اقلام تجاری بین دو کشور هم اشاره کرد که کالاهای وارداتی از ترکیه بیش از ۲۶۰۰ قلم وکالاهای صادراتی به این کشور از ایران ۹۱۰ قلم بوده است.

داوری نیکو عمده کالاهایی که ترکیه وارد کرده را شامل مواد نفتی، گاز طبیعی، اوره، محصولات پتروشیمی، روغن نفتی، طلا، پنج فلز اساسی و ... دانست و تاکید کرد: عمده کالاهایی که ترکیه به ایران صادر کرده نیز شامل نهاده‌های اولیه خوراک و غذا بوده است.

دبیر میز ترکیه با بیان اینکه در استان کرمانشاه نیز در نیمه اول امسال ۲۵۶ میلیون دلار کالا به ترکیه صادر شده، اوره، الکیل، کاشی، شیشه ایمنی و ... را از مهمترین این کالاها برشمرد.

به گفته وی، در این مدت کرمانشاه ۲.۷ میلیون دلار کالا نیز از ترکیه وارد کرده که عمدتا قطعات صنعتی، وسایل آشپزخانه و خانه‌داری و ... بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =