مجازی شدن کلاس‌های دانشگاه در لهستان به دلیل بحران انرژی

دانشگاه‌های لهستان به دلیل افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت برق در سال ۲۰۲۳، تصمیم گرفته‌اند کلاس‌های درس را به صورت مجازی برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌های لهستان به دلیل افزایش شدید قیمت برق در سال ۲۰۲۳، در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری آنلاین سخنرانی‌ها و قطع دسترسی به کتابخانه‌ها در تعطیلات آخر هفته هستند.

جنگ روسیه علیه اوکراین، سبب افزایش قیمت‌ کالاها از جمله زغال سنگ شده است. از آن جایی که زغال سنگ سوخت اصلی تولید برق لهستان با ۳۸ میلیون نفر جمعیت است، این افزایش قیمت لهستان را با بحران انرژی بی‌سابقه روبرو خواهد کرد. البته جنگ تنها دلیل افزایش قیمت برق نیست. هر افزایش قیمتی در قیمت زغال سنگ و گاز، می‌تواند به افزایش قیمت برق منجر شود.

قیمت برق در لهستان در سال ۲۰۲۰، ۶۸ دلار آمریکا بوده است. قیمت برق لهستان در حال حاضر ۲۲۰-۲۶۰ دلار آمریکا در هر کیلووات ساعت در بورس برق لهستان است. این قیمت حدود چهار برابر نرخ قراردادهای عرضه برای سال ۲۰۲۲ است.

دانشگاه یاگیلونیا (Jagiellonian) قدیمی‌ترین دانشگاه لهستان در کراکوف، با افزایش ۷۰۰ درصدی قبض برق خود در سال آینده مواجه است. به این معنا که دانشگاه برای پرداخت قبوض برق خود در سال آینده به ۳۶ میلیون دلار آمریکا نیاز دارد، در حالیکه در سال ۲۰۲۲، فقط به ۵ میلیون دلار آمریکا نیاز داشت.

دانشگاه یاگیلونیا در راستای صرفه‌جویی مصرف برق، طرح اضطراری شامل تغییر شیوه برگزاری کلاس‌ها از حضوری به مجازی، در پاییز و زمستان را اجرا می‌کند. این دانشگاه همچنین در نظر دارد روزهای جمعه را از برنامه کاری خود حذف کند.

همه دانشگاه‌های لهستان با همین چالش‌ روبرو هستند و راهکارشان هم کاهش فعالیت‌های حضوری در دانشگاه است. برای مثال دانشگاه بیالیستوک (Bialystok) قصد دارد سخنرانی‌ها و کلاس‌های خود را در دی و بهمن ماه ۲۰۲۳ آنلاین برگزار کند. دانشگاه گداسنک (Gdansk) هم تصمیم گرفته نور دانشکده‌ها، گرمایش و ساخت مرکز ورزشی را به تاخیر بیندازد.

استفاده از تکنولوژی؛ راهکار دانشگاه ورشو برای کاهش مصرف برق

آنا مودزلوسکا سخنگوی دانشگاه ورشو هم تصریح کرد که این دانشگاه با مشکل افزایش هزینه قبض برق مواجه است؛ اما فعلا برنامه‌ای برای تغییر شیوه برگزاری سخنرانی‌ها و کلاس‌ها ندارند. در عوض با استفاده از تکنولوژی سعی می‌کنند مصرف برق را کاهش دهند مانند نصب پمپ‌های حرارتی، پانل‌های فتوولتائیک و روشنایی LED کم مصرف. تجهیز ساختمان‌های قدیمی دانشگاه سیستم‌های تهویه با بازیابی گرما، یکی دیگر از راهکارهای این دانشگاه است که می‌تواند در سراسر لهستان مورد استفاده قرار بگیرد.

دولت به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پیشنهاد حمایت داده است. پرزمیسلاو چارنک وزیر آموزش عالی لهستان در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید گفت که وزارتخانه در کنار دانشگاه‌ها خواهد بود و قیمت‌ انرژی را کاهش می‌دهد.

برخی دانشگاهیان از تغییر برنامه دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کردند؛ چرا که اعمال محدودیت در دسترسی به امکانات دانشگاه مانند کتابخانه‌ها و برگزاری آنلاین کلاس‌ها، تاثیری مخرب بر زندگی دانشگاهی خواهد داشت. این افراد معتقدند که گرانی برق پس از شیوع کرونا، عامل جدید است که سبب زوال زندگی دانشگاهی می‌شود. به این معنا که دانشگاه‌ها گرمایش را کم می‌کنند و کتابخانه‌ها را در تعطیلات آخر هفته تعطیل خواهند کرد.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1156461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =