پذیرش ۶۳ درصدی دانشجوی کارشناسی مازاد در کشور/ نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام‌نور چگونه است؟

نسبت دانشجو به استاد در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های کشور بر اساس استاندارد وزارت علوم، مازاد پذیرش ۶۳ درصدی دارد. استاندارد نسبت دانشجو به استاد، ۴ دانشجو به ازای هر عضو هیئت علمی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نسبت دانشجو به استاد یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کیفی تعیین‌کننده کیفیت فارغ‌التحصیلان آموزش عالی است. به این معنا که هر چه اختلاف تعداد دانشجویان و استادان کمتر باشد، دانشجویان فرصت بیشتری برای تبادل علمی با استادان خواهند داشت. همچنین استادان با توجه به تعداد کم دانشجویان، تمرکز بیشتری بر آموزش و ارزیابی آن‌ها دارند. 

نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های کشور سالهاست که از سوی وزراتخانه محاسبه و اعلام می‌شود. ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش رشد ۳۰ درصدی تعداد اعضای هیئت علمی در ۱۰ سال گذشته به بررسی افزایش تعداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور و نسبت دانشجو به استاد در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و بر اساس مرتبه اعضای هیئت علمی پرداخته است. در این گزارش هم مقایسه‌ای بین نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه‌های وزارت علوم، پیام نور، غیرانتفاعی و فرهنگیان انجام می‌دهد.

وزارت علوم در سال‌های اخیر اقداماتی در راستای کاهش اختلاف تعداد دانشجویان و استادان انجام داده است. تصویب الگوی جدید پذیرش دانشجو بر اساس تعداد اعضای هیئت علمی از جمله این اقدامات است. در این الگو آمده است که استاندارد نسبت دانشجو به استاد چهار نفر است، یعنی به ازای هر عضو هیئت علمی باید چهار دانشجو پذیرش شود. با وجود این که الگوی جدید تخصیص پذیرش دانشجو سال ۹۹ تصویب شد، هنوز محقق نشده است. 

بررسی عملکرد دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در مجموع بیش از ۱۸۵ هزار نفر در مقاطع کارشناسی این دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌اند که هفت دانشجو به ازای هر عضو هیئت علمی است. در حالی که بر اساس استاندارد اعلام شده از سوی وزارتخانه یعنی چهار دانشجو به ازای هر عضو هیئت علمی، باید حدود ۱۰۸ هزار دانشجو پذیرش می‌شد. این ارقام نشان دهنده پذیرش ۶۳ درصدی مازاد در مقطع کارشناسی است.

نمودار زیر نشان‌دهنده نسبت دانشجو به استاد در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های وزارت علوم، فرهنگیان، غیرانتفاعی و پیام‌نور است؛ 

پذیرش ۶۳ درصدی دانشجوی کارشناسی مازاد در کشور/ نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام‌نور چگونه است؟

بر اساس این نمودار در دانشگاه‌های وزارت علوم به ازای هر ۷ دانشجو،  یک استاد وجود دارد که وضعیت نسبتا قابل قبولی است. این نسبت در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام‌نور و فرهنگیان شرایط خوبی ندارد. به طوری که در دانشگاه‌های غیرانتفاعی به ازای هر ۴۲ دانشجو، فقط یک استاد، در دانشگاه پیام‌نور به ازای هر ۴۵ دانشجو، فقط یک استاد و در دانشگاه فرهنگیان به ازای هر ۳۱ دانشجو، فقط یک استاد وجود دارد.

نتایج این نمودار نشان‌دهنده وضعیت وخیم نسبت استاد به دانشجو در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه پیام‌نور است. البته تعداد کم استاد نسبت به دانشجو در دانشگاه پیام‌نور را به دلیل غیرحضوری بودن این دانشگاه می‌دانند که با توجه به پذیرش دانشجو در رشته‌های دارای واحدهای عملی و آزمایشگاهی، به نظر می‌رسد این دلیل، توجیه‌گر شرایط نامناسب این دانشگاه نباشد.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1156681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =