بی‌توجهی دولت به حفظ آثار باستانی / میراث فرهنگی استان‌ها نیاز به رسیدگی دارد

کارشناس میراث فرهنگی گفت: مسئولان باید به مسائل مربوط به میراث فرهنگی آگاهی کافی داشته و برنامه‌ریزی دقیق، بهینه‌سازی قوانین موجود، حمایت‌های مالی، آموزش اجتماعی و فرهنگی در سطح کلان می‌تواند کمک‌رسان باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، هر روز به بهانه‌های مختلف مانند فرونشست، سیل و یا زلزله نگرانی هایی نسبت به میراث فرهنگی پیدا می‌کنیم اما آیا به این مسئله فکر کرده‌ایم که چگونه باید این آمادگی را در خود ایجاد کنیم که دیگر شاهد این گونه نگرانی‌ها نباشیم به همین دلیل باید بررسی کنیم که ریشه این حوادث کجاست؟ قوانین موثرند یا بودجه و مسئولین و نوع نگاهی که به میراث فرهنگی وجود دارد.

مساله‌ای که در حال حاضر وجود دارد این است که اساسا وظیفه سازمان میراث فرهنگی کشور ما چیست و چگونه باید از این میراث حفاظت شود، آیا قانون لازم در این زمینه وجود دارد؟ بودجه و تشکیلات لازم را داریم؟ رویکرد ما نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی درست است؟ متاسفانه میراث فرهنگی خود را صرفا وسیله نمایش قرار داده و می‌خواهیم با استفاده از آن جذب توریست کنیم و نمی‌دانیم که کارکرد اصلی آن چیست و تنها در مواقع وقوع سیل یا زلزله و مواردی از این دست که باعث تخریب آثار باستانی می شوند به فکر چاره می‌افتیم.

بودجه چندانی برای میراث فرهنگی هر شهر اختصاص داده نشده است

در همین رابطه، سیامک بصیری کارشناس میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز اظهار کرد: نبود بودجه یکی از مشکلات عمده‌ای است که وجود دارد البته این مشکل یک مسئله فراگیر است، چرا که متاسفانه بودجه چندانی برای میراث فرهنگی هر شهر اختصاص داده نشده است.

وی افزود: اشتباهی که معمولا در این بین صورت می‌گیرد این است که برخی فکر می‌کنند درآمدی که از میراث فرهنگی هر شهر به دست می‌آید به‌صورت مستقیم بر روی همان شهر تاثیر می‌گذارد، در صورتی که چنین نیست بلکه هر درآمدی که از این راه کسب شود، بین کل کشور تقسیم می‌شود.

بصیری گفت: مسئولان باید به مسائل مربوط به میراث فرهنگی آگاهی کافی داشته باشند و برنامه‌ریزی دقیق، بهینه‌سازی قوانین موجود، حمایت‌های مالی، آموزش اجتماعی و فرهنگی در سطح کلان توسط رسانه و به‌کارگیری کارشناسان متخصص و همچنین سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی نیز در این زمینه بسیار کمک‌رسان است، در صورتی که هرکدام از این موارد وجود نداشته باشد فایده‌ای در بر نخواهد داشت چرا که از یک طرف می‌سازید، از طرف دیگر تخریب می‌شود.

کارشناس میراث فرهنگی تاکید کرد: به طور کل آثار تاریخی درست همانند بچه‌ای است که نیاز به مراقبت دارد و این موضوع باید تداوم داشته باشد.

بی‌توجهی گسترده نسبت به نابودی بناهای ارزشمند تاریخی

سیدمصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز با اشاره به بی‌توجهی دولت در حفظ آثار باستانی اظهار کرد: واقعیت این است که در مورد حفظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی حرف زیاد زده می‌شود اما اگر نگاهی به اعتبارات مرمتی و حفاظتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که عملا هیچ توجهی به این دسته آثار نمی‌شود.

فاطمی از بی‌توجهی گسترده نسبت به نابودی بناهای ارزشمند تاریخی اظهار تاسف کرد و گفت: برای حفظ آثار تاریخی باید بودجه کافی تخصیص یابد اما اعتبار کافی به میراث فرهنگی اختصاص داده نمی‌شود و به همین دلیل است که با وجود این همه آثار تاریخی که در کشور وجود دارد عملا نمی‌توان کاری برای حفظ این آثار انجام داد.

به گزارش ایسکانیوز، نکته‌ای که در این در رابطه با میراث فرهنگی باید در نظر گرفت این است که این‌گونه رخدادها مشکل اصلی میراث فرهنگی کشور نیست، موضوع اصلی این است که راه خود را گم کرده‌ایم و نمی‌دانیم چگونه باید به میراث فرهنگی کشورمان نگاه کنیم و چگونه باید از آن بهره‌برداری کنیم و نمی‌دانیم جایگاه میراث معنوی و یا میراث مادی ما کجاست؟ چنین مواردی نیاز به بررسی گسترده دارد و مسئولان باید یک برنامه‌ریزی بلندمدت در این باره داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =