بی‌تعهدی دولت در بازار ارز/ انتشار اوراق سکه بانک مرکزی دردی را دوا نمی‌کند

کارشناس اقتصادی گفت: بخش مهمی از نوسانات سکه و طلا به دلیل نوسانات بازار ارز است، به عبارتی در کنار قیمت‌های جهانی، قیمت دلار تعیین‌کننده قیمت این بازار است.

میثم رادپور کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره نوسانات اخیر بازار سکه و طلا، اظهار کرد: بخش مهمی از نوسانات سکه و طلا به دلیل نوسانات بازار ارز است، به عبارتی در کنار قیمت‌های جهانی، قیمت دلار (به ریال) تعیین‌کننده قیمت این بازار است.

بیشتر بخوانید:

چرا قیمت ارز صعودی شد؟

وی درباره آینده بازار طلا و سکه گفت: قیمت‌های جهانی نقش کمتری در برابر قیمت طلا و سکه دارند. در کشور ممکن در یکسال قیمت ارز ۵ یا ۶ برابر شود و چون قیمت طلا را قیمت دلار تعیین می‌کند، باید برای کنترل بازار به سمت کنترل قیمت دلار برویم.

کارشناس اقتصادی بیان کرد: قیمت سکه امامی و بهار آزادی در کشور جنس نقدی است که فعالان بازار نمی‌توانند عرضه کنند، زیرا بهای آن از قیمت ذاتی‌اش فراتر است. در صورتی که قیمت شمش و طلای آب شده در هر عیاری با قیمت‌های جهانی مطابقت بیشتری دارد اما به دلیل اینکه سکه محل معامله همه‌ی مردم است، مردم حاضر نیستند شمش بگیرند حتی اگر ارزان‌تر باشد.

وی با تاکید بر اینکه بازار جهانی نوسانات محدودتری دارد،‌ افزود: بانک مرکزی مدتی است که سکه عرضه نکرده است، انحصار بانک مرکزی در عرضه سکه باعث می‌شود که قیمت فعلی سکه از قیمت ذاتی آن فراتر رود و و بانک مرکزی اینگونه نیست که در صورت نیاز بازار، سکه عرضه کند.

رادپور افزود: جابجابب قیمت‌های جهانی بر قیمت طلا و سکه تاثیر گذار است و هر مقداری که دلار گران شود؛ همانقدر طلا نیز گران خواهد شد.

انتشار اوراق سکه بانک مرکزی دردی از بازار دوا نمی‌کند

کارشناس اقتصادی درباره تاثیر انتشار اوراق سکه بر بازار نیز گفت: با این روش قیمت سکه کاهش پیدا نخواهد کرد و تاثیر چشمگیری در بازار نخواهد داشت. بانک مرکزی برای کنترل این بازار باید سکه را زیر قیمت بازار بفروشد؛ با این روش به سختی می‌توان بازار را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه دولت به تعهدات خود در بازار ارز عمل نکرده است،‌ گفت‌: بانک مرکزی اعتبار سابق را در بین مردم ندارد، بنابراین عرضه اوراق سکه نیز دردی از افزایش قیمت‌ها در بازار را دوا نخواهد کرد،‌ همچنین مردم به تعهدات کاغذی بانک مرکزی دیگر اعتمادی ندارند.

رادپور افزود: تقاضای مردم برای خرید سکه بیش از خرید شمش است و عموم مردم در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند. بازار پیشنهادهای دولت را قبول نمی‌کند مگر اینکه دولت جنس را پایین‌تر از بازار بفروشد.

سرمایه گذاری در شمش، طلا یا سکه..

رادپور در پاسخ به اینکه سرمایه‌گذاری در کدام یک از بازارها مناسب‌تر خواهد بود،‌ گفت: افرادی که اطلاعات بیشتری از اقتصاد دارند، به سراغ سکه برای سرمایه‌گذاری نمی‌روند. گرچه مدت طولانی است که حباب سکه تشکیل و ماندگار شده است، بنابراین سرمایه‌گذاری در بازار شمش یا طلای آب شده مناسب و مطمئن‌تر است. سکه ممکن است ریسک ریزش قیمت داشته باشد بنابراین عقلانی است که مردم به سمت خرید شمش بروند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =