کوشکی: دشمن به دنبال بی‌ثباتی در ایران است؛ نه براندازی/ اغتشاش را تا ۱۰ سال دیگر هم ادامه می‌دهند

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر این که دشمن می‌داند که آشوب‌ها موجب براندازی جمهوری اسلامی نمی‌شود، گفت: به همین خاطر از ابتدای حوادث اخیر نیز نیت براندازی نداشتند؛ بلکه به دنبال تضعیف ساختار و ثبات جمهوری اسلامی هستند.

محمدصادق کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ایسکانیوز، اظهار کرد: متاسفانه در طول سال‌های گذشته بخشی از جامعه به دلایل مختلفی اعتماد خود را به رسانه‌های داخلی، صداوسیما و حاکمیت از دست داده‌اند که این ناشی از تاثیر جدی فضای مجازی ولنگار بر ذهن این عده از مردم بوده است؛ در حقیقت آن‌ها قربانی رهاشدگی و بی‌قانونی فضای مجازی شده‌اند.

وی افزود: در نقطه مقابل، این بخش از مردم اعتماد ۱۰۰ درصدی به رسانه‌های خارجی متعلق به دشمن مثل سعودی اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی پیدا کرده‌اند و شبکه‌های اجتماعی این رسانه‌ها به مرجع شناختی و صحت‌سنجی اخبار و موضع‌گیری‌ها تبدیل شده است. آن‌ها به هیچ عنوان استدلال‌پذیر نیستند؛ زیرا زیست مجازی طولانی مدت در شبکه‌های اجتماعی خصوصا اینستاگرام قدرت تفکر و منطق ذهن‌ آن‌ها را به‌شدت کاهش داده و به حداقل رسانده است؛ در نتیجه این افراد چیزی را باور نمی‌کنند جز آن‌چه از فضای مجازی و رسانه‌های لندنی منتشر می‌شود.

این تحلیل‌گر سیاسی بیان کرد: تلاش برای اقناع این بخش از جامعه که دچار آسیب ذهنی شده است، هیچ تاثیر و فایده‌ای نیز ندارد. ما امروز افرادی را داریم که حدود ۸ تا ۱۰ سال، روزانه ۲ تا بیش از ۸ ساعت از وقت خود را در اینستاگرام، توئیتر و تلگرام گذرانده‌اند و صرف زمان طولانی در فضای مجازی، منطق را از آن‌ها گرفته‌ است.

به گفته کوشکی، امروز واقیعت در فضای مجازی خیلی اهمیتی ندارد بلکه این که چطور آن واقیعت در این فضا بازنمایی می‌شود، مهم است. حتی اگر ما با ۲۰۰ دوربین با کیفیت و نورافکن ترورهای اخیر را از ده زاویه مختلف فیلم‌برداری می‌کردیم و فرد تروریست‌ هم کار خود اعتراف می‌کرد، باز هم هیچ تاثیری در باور بخشی از جامعه نداشت و آن‌ها می‌گفتند کار خودشان است؛ زیرا گوش آن‌ها دیگر بدهکار هیچ منطق و حقیقتی نیست.

او تصریح کرد: دشمنان و رقبای بین المللی و منطقه‌ای ایران می‌دانند که این آشوب‌ها هیچ‌گاه موجب براندازی نمی‌شود و جمهوری اسلامی با چنین تحرکاتی سقوط نمی‌کند. به همین خاطر از ابتدای حوادث اخیر نیز نیت براندازی نداشتند؛ بلکه به دنبال تضعیف ساختار و ثبات جمهوری اسلامی هستند. ناامن‌سازی ایران نقطه مطلوب آن‌ها برای آسیب رساندن جدی به اقتصاد، تخریب روان جامعه و اختلال در روند زندگی اجتماعی مردم ایران است.

استاد دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: دشمن اصرار دارد تا هر زمان ممکن آشوب‌ها ادامه پیدا کند. این که گاهی گفته می‌شود دشمنان ما خسته شده‌اند و دیگر ادامه نمی‌دهند، تحلیل درست و دقیقی نیست؛ آن‌ها اگر بتوانند تا ده سال دیگر نیز این اغتشاشات را ادامه خواهند داد. نتیجه این آشوب‌ها بستگی به توان مقابله ما دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =