افزایش دستمزد کارورزی؛ مطالبه دانشجویان علوم پزشکی/ معیار مشخصی برای تعیین دستمزد کار دانشجویی وجود ندارد

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزایش دستمزد کارورزی در رشته‌های مختلف را یکی از مطالبات دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی برشمرد.

محمد رضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تفاوت کار دانشجویی و فعالیت‌ دانشجویی اظهار کرد: فعالیتی دانشجویان دوره‌های انترن‌های و استاجری رشته‌های پزشکی یا سال بالایی‌ها انجام می‌دهند، با هدف کمک تحصیلی است. این فعالیت‌ها شامل فعالیت‌های فوق برنامه‌ای است که با عضویت دانشجویان در تشکل‌ها مانند انجمن علمی یا کانون فرهنگی یا شورای صنفی صورت می‌گیرد. برای این تعداد از دانشجویان ساعت کار محاسبه و رد می‌شود. معاونت فرهنگی هر دانشگاه نیز براساس تعداد ساعت‌ها، مبلغی را به آنان پراخت می‌کند.

دبیر صنفی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: دانشجویان تا سقف ۷۰ تا ۱۰۰ ساعت در ماه می‌توانند، کار دانشجویی انجام دهند. البته این موضوع به نوع تشکل دانشجویی و نوع فعالیت بستگی دارد و تنها عضویت به معنای فعالیت دانشجویی نیست.

وی هزینه هر ساعت کار دانشجویی را حدود ۵ تا ۷ هزار تومان عنوان کرد و گفت: البته این مبلغ در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است. همچنین این مبلغ برای دانشجویان رشته‌ پزشکی و کارشناسی و کارشناسی ارشد متفاوت است.

وی با تصریح بر اینکه هزینه کار دانشجویی هر سال توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین و به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود، گفت: این افزایش، میزان یکسانی ندارد. امکان دارد در یک سال تنها ۱۰ درصد افزایش داشته باشد و سال دیگر ۲۰ درصد بر آن افزوده شود.

قاسمی افزایش دستمزد کارورزی در رشته‌های مختلف را یکی از مطالبات دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی برشمارد و گفت: به عنوان مثال بسیاری از دانشجویان سال آخر رشته پرستاری در دوره کارورزی حقوقی دریافت نمی‌کنند. همچنین دانشجویان رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی نیز دریافتی کمی دارند. به عنوان مثال دانشجوی پزشکی که در ماه حدود ۱۰ روز شیفت بیمارستانی را سپری می‌کند، حدود یک میلیون و چهارصد هزار تومان دریافت خواهد کرد. 

این فعال حوزه صنفی در پایان خاطر کرد: کم بودن کمک هزینه تحصیلی یا همان کار دانشجویی مطالبه دانشجویان علوم پزشکی است. شیفت‌های دانشجویان معمولا بین ۲۴ تا ۳۰ ساعت طول می‌کشد و مسئولیت بسیاری سنگینی به ویژه در بخش های داخلی و جراحی برعهده آنان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =