رونمایی از ۴ محصول دانش بنیان و فناوری در واحد علوم و تحقیقات

چهار محصول دانش بنیان و فناور واحد علوم و تحقیقات مشتمل بر سیستم کنترل ۶ محور، روغن موتور توربین جت برای موتورهای مورد استفاده در خطوط انتقال نفت و گاز، سیال هیدرولیکی جهت استفاده در ابزار دقیق ماشین آلات حفاری نفت و گاز و کیت همزمان سوء مصرف دارو و مواد مخدر در هفته پژوهش و فناوری رونمایی می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، د جمشید صباغ زاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: هفته پژوهش و فناوری فرصت مغتنمی برای عرضه فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه‌ها است تا مردم و به خصوص صنعت کشور بیشتر از گذشته با این دستاوردها آشنا شده و از آن بهره ببرند.

وی با بیان این مطلب که یکی از مهمترین ماموریت‌ها و دستاوردهای این هفته، کسب تجربه ایده پردازی دانشجویان، آشنایی با فضای کسب و کارهای ایده محور و کسب تجربه از کارآفرینان برتر کشور است، افزود: در واحد علوم و تحقیقات از این فرصت برای محک زدن فعالیت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، استفاده می‌کنیم تا ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف فعالیتهای عملیاتی، بتوانیم در مسیر ارتقاء کیفی و کمی این فعالیت‌ها و در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گام برداریم. همچنین در این راستا شاخص‌ها و ظرفیت های جدید تعریف و جهت بهره برداری در دانشگاه، تبیین شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات از رونمایی چهار محصول دانش بنیان و فناوری در مرکز رشد واحد علوم و تحقیقات به مناسبت هفته پژوهش و فناوری خبر داد و گفت: به طور کلی ۹۶ برنامه شامل کارگاه، نشست، سمینار و سخنرانی در دانشکده‌های واحد علوم و تحقیقات برگزار می شود. همچنین رویداد تالار دیدار ایده‌ها در همه دانشکده‌ها به کمک استادان و دانشجویان اجرا می‌شود. 

صباغ زاده، معاونت‌های پژوهشی و علم و نوآوری را به عنوان دو بال علمی و تحقیقاتی دانشگاه برشمرد و گفت: راه اندازی آزمایشگاه‌های منطبق بر تکنولوژی کوآنتوم، هوش مصنوعی، رمز نگاری و ایجاد سراهای نوآوری و فناورانه از تحولات ماهوی در فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه بوده است. معاونت علم و نوآوری در کنار معاونت پژوهشی مسیرهای جدیدی در فعالیت‌های علمی و عملیاتی دانشگاه تعریف کرده است. 

رئیس ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات از فعالیت غرفه‌های این واحد در دو بخش داخلی دانشگاه و نمایشگاه بین المللی اشاره کرد و گفت: برگزاری این برنامه ها و جشنواره‌های علمی و تحقیقاتی راهی برای ارتباط مستقیم صنعتگران با فعالیت‌های تخصصی در دانشگاه است تا ضمن آشنایی نزدیک با این فعالیت‌ها و دستاوردها، بتوان بسترهای مناسبی جهت مشارکت فعال دانشگاهیان در انعقاد قراردادهای همکاری و تولید محصول فراهم کرد.

صباغ زاده تصریح کرد: پژوهشی که در جامعه طالب نداشته باشد، بی‌فایده است. در همین راستا، تفاهم نامه‌های همکاری که در دانشگاه منعقد می‌شود در حقیقت معرف دستاوردهای علمی و تحقیقاتی دانشگاه به صنعت و بازار است. در بسیاری از رشته های موجود در دانشگاه، تحقیقات بنیادین و منحصر به فردی صورت می‌گیرد که بازخوردهای آن، مجموعه دانشگاهی کشور را در مسیر پیشرفت و ترقی سوق می‌دهد و نباید از آن غافل شد.

در ادامه داود ثمری معاون علم و نوآوری واحد علوم و تحقیقات به فعالیت‌های این واحد در گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری از ۱۹ تا ۲۶ آذر اشاره کرد و گفت: برنامه‌های مختلف و متنوعی از جمله سمینار و کارگاه‌های تخصصی، نمایشگاهها و رویدادهای پژوهشی، ۵ رویداد فناورانه و نوآورانه از جمله رویداد ایده شو، رویداد ایده بازار و گردهمایی فناورانه در واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌شود. 
به گفته دبیر ستاد گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری، غرفه دستاوردهای واحد علوم و تحقیقات در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری در محل نمایشگاه‌های بین المللی از تاریخ ۱۲ الی ۱۹ آذرماه فعالیت خواهد داشت.

ثمری تعریف و ایجاد پروژه‌های کوچک و بزرگ درون و برون دانشگاهی همچون؛ انعقاد قراردادهای حاصل از تفاهم‌نامه همکاری با شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو)، تفاهم نامه همکاری با قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، قرارداد همکاری با  سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، آماده سازی بستر لازم برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی از جمله تولید و بسته بندی آب آشامیدنی، خدمات مهندسی، بهینه سازی و مدیریت منابع آب و پساب، گلخانه هوشمند و مرکز فناوری خودرو را از دستاوردهای این معاونت در حوزه ارتباط با صنعت و امور دانش بنیان برشمرد.

معاون علم و نوآوری واحد علوم و تحقیقات از برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف در بام فناوری واحد علوم و تحقیقات خبر داد و افزود:  در بام فناوری بستر مناسبی برای ارتباط دانشگاه با صنایع ایجاد شده است. به دنبال این هستیم که صنعت را وارد دانشگاه کنیم؛ زیرا معتقدم برای پژوهش، پژوهش صورت نمی گیرد. تعریف شرکت های دانش بنیان در اکوسیستم دانشگاهی اتفاق خوبی است. زیرا از این طریق حلقه واسط دانشگاه و صنعت و بازار ایجاد شده است.

وی به راه اندازی ۳۶ میز نوآوری در هفته پژوهش در واحد علوم و تحقیقات خبر داد و گفت: این میزهای نوآوری در فضای استارتاپی و مختص به استادان و دانشجویان ایجاد شده و با توجه به ظرفیت واحد علوم و تحقیقات می توان از نظر کمی و کیفی این میزها را در آینده ارتقاء داد. در مرکز رشد و فناوری به دنبال آموزش، ایجاد مالکیت فناوری و بسترسازی اشتغال دانشجویان هستیم.
به گفته معاون علم و نوآوری، در گرامیداشت هفته پژوهش، سرای نوآوری در شهریار در حوزه دامپزشکی و تولید کیت‌های دارویی راه‌اندازی شده است. همچنین به دنبال همکاری در رابطه با تولید واکسن‌های نوترکیب و سرم‌سازی هستیم که در این خصوص مذاکراتی نیز با مراجع ذی‌صلاح صورت گرفته است.

سید بابک مظفری معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات در این نشست ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای پژوهشی در این واحد، ادامه داد: در هفته پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات، از منتخبین و پژوهشگران پژوهشی برتر از جمله پژوهشگر برتر واحد، فناور برتر، شرکت دانش بنیان برتر، هسته فناور و شرکت فناور برتر، آزمایشگاه برتر و فعال در شبکه‌های آزمایشگاهی کشور، انجمن برتر و پویای دانشجویی، مجلات برگزیده واحد، مراکز تحقیقاتی برجسته در حوزه پژوهش‌های کاربردی، مجریان طرح‌های پژوهشی شاخص، کارفرمایان، مجریان و حامیان پروژه‌های پژوهشی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان برتر در تاریخ ۲۶آذرماه جاری در واحد علوم و تحقیقات تقدیر به عمل می‌آید.

مظفری به سهم قابل قبول پژوهش از اعتبارات دانشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: تعهدات درآمدزایی از محل فعالیت های پژوهشی، علمی و فناوری و نوآوری در بودجه دانشگاه دیده شده است و منطبق بر نقشه راه موجود جهت کسب درآمدهای غیر شهریه‌ای از طریق مشارکت در دانش فنی و به تبع آن مشارکت در تولید محصول و معرفی آن به بازار حرکت می‌کنیم.

به گفته وی، یکی از اقدامات صورت گرفته در معاونت پژوهشی علاوه بر قراردادهای بسته شده با سازمان‌ها و صنایع کشور، استقرار رایگان تیم‌ها و هسته‌های پژوهشی در دانشگاه و تسهیلات لازم در حوزه دسترسی به منابع اطلاعاتی و پژوهشی، کاهش بالاسری واحد علوم و تحقیقات از پروژه‌های برون‌دانشگاهی بوده است تا فضای دانشگاه را مستعد استفاده استادان و پژوهشگران نگه‌داریم. 

انتهای پیام /

کد خبر: 1162648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =