ماجرای گسل جدید تهران چیست؟ / ساخت‌وسازها اصولی نیستند

زلزله‌شناس توضیح داد: برخی از پژوهشگران اعلام می‌کنند که گسلی شناسایی کرده‌اند که باید گفت این گسل‌ها جدید نیستند اما به دلیل پیشرفت تکنولوژی و استفاده از سنسورهای قوی‌تر بهتر شناسایی شده‌اند.

فریبرز ناطق‌الهی زلزله‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره پیدا شدن گسلی جدید در مرکز تهران توضیح داد: ما در پهنه تهران بزرگ پنج گسل اصلی داریم که ۲ گسل در جنوب، ۲ گسل در شمال و یکی هم در شرق قرار گرفته‌ است. مطالعات سال‌های قبل نشان داده که ۶۰ گسل فرعی وجود دارد که شاخه‌هایی از گسل‌های اصلی هستند در سرتاسر تهران داریم.

بیشتر بخوانید

چمران: با وقوع زلزله در تهران فاجعه بزرگ تاریخ رخ خواهد داد

وی افزود: برخی گسل‌های خاص هم وجود دارند که به تنهایی یک گسل مستقل محسوب می‌شوند و از جمله آن‌ها می‌توان به گسل تلویزیون (در محوطه صدا و سیما قرار گرفته است)، گسلی که در چند متری برج میلاد قرار دارد، گسل نیاوران و گسل‌های غرب و مرکز تهران اشاره کرد.

زلزله‌شناس با بیان اینکه این گسل‌ها جدیدا پیدا نشده‌اند و فقط هربار اطلاعات جدیدتری از آن‌ها به دست می‌آید، توضیح داد: گسل‌های فرعی مشخص هستند اما شناسایی دقیقی روی آن‌ها انجام نشده است، برخی از پژوهشگران اعلام می‌کنند که گسلی شناسایی کرده‌اند که باید گفت این گسل‌ها جدید نیستند اما به دلیل پیشرفت تکنولوژی و استفاده از سنسورهای قوی‌تر بهتر شناسایی شده‌اند. زمین‌شناسان و زلزله‌شناسان این گسل‌ها را می‌شناسند اما به مرور و با کمک دستگاه‌های جدیدتر می‌توانند اطلاعات بهتری از آن‌ها کسب کنند.

ناطق‌الهی با اشاره به اینکه اگر ما بخواهیم گسلی قوی را شناسایی کنیم باید انفجارهای بسیار بزرگی به اندازه ۲۰ بمب اتم داشته باشیم تا بتوانیم این گسل را شناسایی کنیم، گفت: شناسایی گسل‌های بزرگ بعد از زلزله ممکن است.

زلزله‌شناس در پاسخ به این سوال که با توجه به گستردگی گسل‌ها در پهنه تهران ساخت و سازها روی گسل نگران کننده است یا خیر گفت: نکته مهم این است که اطلاعات پایه‌ای از شناسایی گسل‌ها به درد زلزله‌شناسان و محققان می‌خورد. ما مردم عادی نباید نگران گسل‌ها باشیم. اطلاعات کافی برای ساخت و ساز در پهنه‌ها زلزله‌خیز موجود است و باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم اما متاسفانه ساخت و سازهای ما دچار اشکال هستند.

از او درباره گسلی که در چند متری برج میلاد قرار دارد پرسیدیم و اینطور توضیح داد: در چند متری برج میلاد گسلی قابل رویت وجود دارد و این به این معنا نیست که ساخت برج اشتباه است البته اگر جای بهتری انتخاب می‌شد، بهتر بود. اگر در طراحی برج نقش گسل و احتمال شتابی که این گسل توانایی ایجادش را دارد، لحاظ شده باشد، جای نگرانی نیست.

وی افزود: زلزله ممکن است زیر تهران رخ دهد و اتفاقی برای برج نیفتد اما با زلزله‌ای در قزوین فرنکانس‌ها یکی شده و یک دیگر را تقویت کنند و خسارت عمده رخ دهد. در حقیقت جانمایی ساختمان‌ها نزدیک یا روی گسل موضوع مهمی است اما ساخت و ساز روی گسل اجتناب‌ناپذیر است و باید در طراحی ساختمان‌ها طوری عمل کرد که ساختمان در برابر زلزله مقاوم باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1165314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =