سیاست‌های فعلی وزارت علوم سبب ماندگاری دانشگاه‌ها در نسل دوم شده است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حکومت‌داری و سیاست‌های فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوی بدون توجه به بررسی‌های آمایشی منجر به ماندگاری دانشگاه‌ها در نسل دوم شده است.

عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه اشتغال و فرهنگ از الویت‌های برنامه هفتم توسعه است اظهار کرد: برای رسیدن به این اهداف  باید مدلی از حکمرانی که متفاوت از حکومت‌داری است تعریف شود. حکمرانی فرایندی از مرحله سیاست‌گذاری تا تنظیم گری و درنهایت ارائه خدمات عمومی است و برای ایجاد این تحول باید الگوهای آن با مشارکت نخبگان ارائه شود.

جهاد فرهنگی؛ تنها راه مبارزه با جنگ شناختی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی  درباره ارتباط برنامه توسعه هفتم با سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: انطباق قهری بین برنامه توسعه هفتم و سند تعالی دانشگاه وجود دارد  و از آنجایی که دغدغه دانشگاه علم نافع، مهارت‌محور و اشتغال آفرین برای دانشجویان است؛ بنابراین بخشی از از برنامه هفتم توسعه نیز از طریق سند تحول و تعالی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی محقق می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: با حکمرانی علم و فناوری، تنظیم سیاست‌ها، مقررات‌گذاری و در نهایت پیاده‌سازی ساختارهای مناسب می‌توان به سمت دانشگاه نسل سوم و حتی چهارم حرکت کرد که منجر به افزایش ثروت می‌شود. حکومت‌داری و سیاست‌های فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوی  بدون توجه به بررسی‌های آمایشی منجر به ماندگاری دانشگاه‌ها در نسل دوم شده است که با حکمرانی مسئولان کلان و وزارت علوم می‌توان امید داشت که دانشگاه از نسل دوم به نسل سوم و بعد چهارم پیشرفت کند.

برخی از نخبگان هویت خود را از دست داده‌اند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حوادث اخیر کشور و اثرپذیری دانشجو و نخبگان دانشگاهی از جامعه خاطر نشان کرد: برخی از نخبگان هویت خود را از دست داده و عوام زده شده‌اند؛ چون از فضای مجازی و رسانه‌های مختلف تاثیر گرفته‌اند که راه حل آن افزایش سواد رسانه است.

او افزود: حوزه‌های مختلف فرهنگی، علم و فناوری، اخلاقی و خانواده  باید از سواد رسانه برخوردار شوند. در این میان سواد رسانه‌ای اساتید دانشگاه مهم‌تر از توده مردم است؛  لذا باید حکمرانی رسانه‌ای بر مبنای نخبگان و عالمان صورت بگیرد.

خسروپناه درباره آلودگی محیط زیست به خصوص در شهرهای صنعتی گفت: ایران جز ۱۰ کشور اول در حوزه فولاد است اما برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست و ادامه رشد و توسعه صنعت باید در زمینه صنعت هم حکمرانی لازم از مرحله سیاست‌گذاری تا تنظیم و خدمات عمومی صورت گیرد.

خبرنگار: مهدیه سادات حسینی

انتهای پیام/

کد خبر: 1167363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =