جهاد فرهنگی؛ تنها راه مبارزه با جنگ شناختی

گروه دانشگاه ایسکانیوز- هشدار نخستین این مسکین به لطف الهی، مقبول اهل علم و فن و دغدغه قرار گرفت و لازم است از برخی متولیان فرهنگی که اجابت کردند و با روحیه جهادی به میدان آمدند و قرارگاههای فرهنگی تشکیل دادند تشکر کنم. چند نکته تکمیلی در هشدار مضاعف خدمت همه متولیان فرهنگی کشور عرض می‌کنم.

اول: تصمیم‌های فرهنگی را از حالت جزیره‌ای خارج سازند و نگاه حکمرانی بدان داشته باشند. بارها نگارنده گفته و نوشته که حکمرانی غیر از حکومت داری است و مقصود از حکمرانی، حکمرانی مردم‌سالارانه دینی است که در درس خارج حکمت و فقاهت حکمرانی به تفصیل بیان گردیده است.

دوم: از متخصصان فقه فرهنگ و حکمت فرهنگ در جلسات مشورتی بهره ببرند و باید بدانند شناخت دقیق موضوعات فرهنگی مهمتر از کشف احکام شرعی آنها است و شناخت موضوعات، روش اجتهاد خاص خود را می‌طلبد.

به عبارت دیگر ریاست بر نهاد فرهنگی ملازمه ای با داشتن تخصص فرهنگی ندارد و نباید با احساس بی نیازی از علوم فرهنگی، تصمیم های غیر کارشناسی گرفت.

سوم: از میان سیاستگذاری و مقررات گذاری و ساختارسازی و گفتمان سازی و سایر بخش های حکمرانی، حق تقدم اصلاحی در ساختارهای معیوب فرهنگی کشور است که باید اولویت اصلاحی پیدا کند و آن هم روش شناسی اجتهادی خود را می طلبد.

چهارم: هشدار نگارنده به عنوان مدرس خارج فقه نظام ولایی و فقه نظام سیاسی مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه قم و رئیس هیات اندیشه ورز دینی قرارگاه فرهنگی اجتماعی قرب بقیه الله با چند هزار صفحه پژوهش در این زمینه، هشدار یک دیدبان در میدان فعالیت های فرهنگی است که حضور جدی دارد و می بیند چگونه نسل‌های جوان و نوجوان ما با وجود محبت فوق العاده به اهل بیت علیهم السلام و شهدای انقلاب، گرفتار جنگ شناختی هستند.

وضعیت به گونه ای نیست که جلسات یک هفته در میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه های فعلی سازمان های فرهنگی و اجتماعی و علمی برای حکمرانی فرهنگی وضع موجود کافی باشد. اکنون تلاش خالصانه مستمر و دور از دعواهای بیمارگونه و باندی می طلبد.

پنجم: در حکمرانی فرهنگی و تصمیم‌ها باید به قاعده اهم و مهم و قاعده میسور و سایر قواعد فقهی توجه کرد و نیز ساحتهای اجتماعی دیگر از جمله وضعیت اقتصادی مردم را هم مشاهده کرد.

امروزه میلیون‌ها جوان در نرم‌افزارهای موجود مشغول کار اقتصادی هستند، تعطیلی آن‌ها تنها راهکار مبارزه با جنگ شناختی نیست که منشا جنگ شناختی دیگری خواهد شد. عرض کردم تنها راهکار نیست بلکه باید با سرعت زیادی نرم‌افزارهای موجود را تقویت کرد و سرورهای بیشتری در اختیار آنها گذاشت تا بتوان نیازهای اقتصادی مردم را در کنار جنگ شناختی تامین کرده و با جمع جهاد فرهنگی و جهاد اقتصادی در این جنگ شناختی و اقتصادی به ظفر رسید.

فهم‌ این مطلب بر هر انسان فهیم و بصیری دشوار نیست که تنها راه مبارزه با جنگ شناختی، جهاد فرهنگی از طریق ساخت نرم افزارهای کاربردی و راه اندازی سامانه هوشمند ملی است که بارها رهبری فرمودند.

ششم: این مطالبه گری باید در بیانیه های مختلف نیروهای ارزشی باشد تا گفتمان سازی و حکمرانی مردم سالارانه دینی شکل گیرد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

*طلبه حوزه علمیه قم

کد خبر: 1155919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =