عدم کارآمدی بسیاری از رشته‌های تحصیلی/ دانشجو در صورت عدم شناخت زبانِ علم نمی‌تواند نوآور باشد

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بسیاری از رشته‌های تحصیلی کارآمدی نداشته و مساله جامعه ما نیست، گفت: اگر دانشجویی با زبان علم آشنا نباشد از طریق ترجمه نمی‌تواند به نتیجه رسیده و در نتیجه رویکرد نوآوری هم ندارد.

حجت السلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کم و کیف ارتقای کیفیت آموزشی در دانشگاه‌های کشور به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: امروز جوامع بشری در حوزه‌های گوناگون سلامت، امنیت غذایی، امنیت اجتماعی، فرهنگ، فضای مجازی و … نیازمند حکمرانی هستند. ما هنوز در کشور قدمی در حوزه حکمرانی برنداشتیم. ظرفیت اساتید و دانشمندان  ناشناخته دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور فرصت مغتنمی برای تولید تئوری‌های حکمرانی است.

خسروپناه افزود: بر اساس اظهارات  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حکمرانی علم هر گونه سیاست گذاری، حکمرانی و اقدامات عمومی لازم است. در حالی که  دیدگاه‌ها در راستای خدمات عمومی در حوزه علم و فناوری یا در نهایت سیاست‌ها یا نقشه جامع علمی نوشته می‌شود. هرچند نسبت سیاست‌ها با تنظیم‌گری و تناسب تنظیم‌گری با خدمات عمومی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

سیاست‌های فعلی وزارت علوم سبب ماندگاری دانشگاه‌ها در نسل دوم شده است

وی افزود: تنظیم‌گری  در قالب ۶ مرحله عبارتند از:مقررات گذاری، ساختارسازی، گفتمان‌سازی، تحقق قوانین، رصد قوانین و اصلاح قوانین است. برای مثال در برخی مواقع  شاهد عدم تغییر یک برنامه درسی در ۲۰ سال اخیر هستیم. بسیاری از رشته‌های تحصیلی کارآمدی نداشته و مساله جامعه ما نیست. در همین رابطه به‌روز رسانی سرفصل‌ها در بخش روزآمدی و کارآمدی و تطبیق نظریات علوم انسانی با نیازهای جامعه باید منجر به تعریف نظام موضوعات در سامانه پژوهشیار شود. همچنین  در حوزه بومی‌سازی و برگزاری دوره‌های توانمندسازی، معرفت‌ افزایی، حکمی‌ سازی و همچنین همایش حکمت در قسمت حکمی‌سازی به ‌صورت جدی دنبال می‌شود.  

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اصلاح کارآمدی رشته‌های تحصیلی رکن مهمی در حکمرانی علمی است، ادامه داد: حکمرانی با حکومت‌داری متفاوت است و علم را نباید حکومتی کرد، بلکه باید آن را حکمرانی کرد. بسیاری از مشکلات در جامعه و دانشگاه‌های کشور در صورت توجه به حکمرانی علم برطرف می‌شود.

حجت السلام و المسلمین خسروپناه در زمینه اقدامات در راستای ارتقای علوم انسانی در دانشگاه‌ها  تاکید کرد: باید اقدامات بر اساس حکمرانی و گفتمان سازی حکمت و علوم مورد توجه قرار بگیرد. البته این مهم در دانشگاه آزاد اسلامی در قالب حکمرانی علوم  مورد توجه قرار گرفته است.

وی  درباره نارسایی‌های موجود در حوزه ترجمه در علوم انسانی افزود: در صورت عدم آشنایی دانشجویی با زبان علم از طریق ترجمه نمی‌تواند به نتیجه رسید و  رویکرد نوآوری داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =