هواشناسی ایران/ برف و کولاک در ارتفاعات کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به استقرار هوای سرد در نیمه شمالی و شرقی کشور به‌ویژه طی ساعات شب تا صبح طی روزهای پنجشنبه و جمعه (۶ و ۷ بهمن) گفت: به دلیل بارش برف و کولاک در ارتفاعات از قرار گرفتن روی نقاب‌های برفی پرهیز شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کوهستان‌ها و ارتفاعات کشور اظهار کرد: طی روز پنجشنبه ( ۶ بهمن) بارش پراکنده در دامنه‌های شمالی البرز غربی و مرکزی و وزش باد موقتی شدید، موجب تشدید سوزباد و در مناطق پوشیده از برف، کولاک موقتی می‌شود همچنین طی این روز بارش باران و برف در ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی همراه با وزش باد شدید و احتمال کولاک پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی ایران / آلودگی هوا تا شنبه ۸ بهمن تداوم دارد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: طی روز جمعه(۷ بهمن) نیز بارش برف در ارتفاعات زاگرس شمالی و وزش باد و به‌تدریج در ارتفاعات شمال کرمان و بارش پراکنده در نیمه‌شرقی پیش‌بینی می‌شود و  با توجه به حجم بارش برف در ارتفاعات البرز و زاگرس از قرار گرفتن روی نقاب‌های برفی پرهیز شود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی از تردد در مسیرهای تابستانه به دلیل احتمال وقوع بهمن پرهیز شود. مه آلودگی در ساعات اولیه روز با کاهش دید افقی و عمودی و احتمال انحراف از مسیر همراه است، به همین دلیل کوهنوردان از صعود به ارتفاعات بپرهیزند.

ضیاییان در پایان نیز از استقرار هوای سرد در ارتفاعات شمال تهران خبر داد و گفت: مهم‌ترین پدیده جوی در ارتفاعات تهران وزش باد شدید و در بعضی ساعات افزایش ابر است و پدیده و مخاطره جوی خاصی پیش‌بینی نمی‌شود.

نقاب‌های برفی پدیده‌ای طبیعی هستند که در اثر وزش باد و تجمع برف روی یال‌ها و قلل تشکیل می‌شوند و به دو نوع نقاب‌های مکنده و نقاب‌های فشرده تقسیم می‌شوند. احتمال خطر ریزش نقاب‌های زمستانی بدلیل سست بودنشان و تحت تاثیر باد و حرارت (آب شدن) زیاد است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1169017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =