علوم انسانی نسبت به نیازهای روز جامعه پاسخگو نیست/ مواجه با فقر منابع درسی در مراکز علمی کشور

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گفت: هر رشته آموزش و پژوهش باید پاسخگوی نیاز اجتماعی باشد. در وضعیت کنونی با فقر درس نامه و منابع درسی مواجه هستیم و بسیاری از دروس کلیدی فاقد واحد مناسب هستند و  در این زمینه باید بتوان متون درسی مناسب برای رشته‌های تحصیلی به ویژه علوم انسانی طراحی کرد.

مهدی عاشور، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه الزامات برای ارتقای علوم انسانی در دانشگاه‌ها گفت: یکی از مهمترین مسائل در علوم انسانی پیوند با جامعه است. به عبارت دیگر مسائل جامعه مورد بررسی قرار گرفته و تحقیقات و آموزش‌ها هم متناسب با اقدامات انجام می‌شود. برای مثال در واحد علوم تحقیقات راه اندازی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی با شعار تعالی علوم انسانی با مولفه‌های حکمی‌سازی، محتوا  و جهت‌گیری سعادت انسان در دستور کار قرار داده و برنامه‌ها باید در راستای کارآمدی، روزآمدی و پاسخگو به نیاز جامعه باشد.

تشکیل کارگروه علوم انسانی، اسلامی و اجتماعی در وزارت علوم

وی افزود: بر اساس طرح نامه محتوای حکمی و اسلامی مطرح است. از سوی دیگر ۱۶ مقوله حرفه‌ای در حوزه تعلیم و تربیت شناسایی شده و در ۶ بخش جامعه و حکمرانی تربیتی، تربیت کودک و والدگری، مدرسه و نوآوری آموزشی، دانشگاه و تعالی سرمایه انسانی خدمات تربیتی، روانشناختی، معماری و فناوری آموزشی ارائه شده است.

 رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی با بیان اینکه هدف این است که مهارت‌ها متناسب با نیاز هر رشته تعلیم داده شود، افزود: دانشجویان و فارغ التحصیلان باید بتوانند در دوره‌های کارورزی شرکت کرده و به صرف به روز رسانی و اسلامی سازی محتوای کتب آموزشی نمی‌توان کاری از پیش برد، بلکه باید فارغ التحصیلان بتوانند نیاز جامعه را تشخیص داده و تناسب با نیازها پاسخگوی مسائل اجتماعی باشند. برای تحقق این مهم ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای فعالان  هم مورد توجه قرار بگیرد.

عاشوری تاکید کرد: در علوم انسانی هر رشته آموزش و پژوهش باید پاسخگوی نیاز اجتماعی باشد. در وضعیت کنونی با فقر درس نامه و منابع درسی مواجه هستیم و بسیاری از دروس کلیدی فاقد واحد مناسب هستند و  در این زمینه باید بتوان متون درسی مناسب برای رشته‌های تحصیلی به ویژه علوم انسانی طراحی کرد.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با بیان اینکه بسیاری از رشته‌های تحصیلی اشباع شده و تحصیل در آن کارایی چندان ندارد، گفت: تاکنون اقدامات جدید در زمینه تولیدات کتب درسی انجام نشده است. برخی از اساتید باید بتوانند به شکل تیمی محتوای درسی را در زمینه تالیف و ترجمه تهیه کنند، چون هنوز بسیاری از حوزه‌های درسی به شکل روزآمد نتوانسته منابع را مطابق با نیاز جامعه و دانشجو ارائه دهد و همین امر در کیفیت آموزش و آگاهی دانشجویان تاثیر گذاشته و می‌طلبد تا در زمینه بازبینی در متون علمی به شکل جدی مورد توجه قرار بگیرد.

خبرنگار: فاطمه بینایی

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1171469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =