۶۵۰ شرکت دانش بنیان در سایت وزارت امور خارجه معرفی شد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه از سال جدید کمیته مشترکی با معاونت علمی ریاست‌جمهوری در وزارت خارجه و وزارت علوم و وزارتخانه‌های دیگر تشکیل داده‌ایم که کالاهای مورد نیاز کشور را بررسی کنیم.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، مهدی صفری امروز در همایش معاونان بین‌الملل دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه پیام نور در حال برگزاری است، گفت: ما در وزارت خارجه در بخش دیپلماسی اقتصادی حدود ۷ تا ۸ فاکتور را برای ارزآوری تعریف کرده‌ایم و انتقال تکنولوژی و کارهای دانش‌بنیانی از مواردی است که می‌تواند ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد و از واردات جلوگیری کند.

وی افزود: حدود سه الی چهار جلسه با دکتر حدادی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در خصوص ارز فاینانس پروژه‌ها جلسه داشته‌ایم. پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شد که به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

احضار کاردار موقت انگلیس به وزارت امور خارجه


معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مقام معظم رهبری حدود ۱۰-۱۲ سال است که بر روی این مسئله تأکید دارند، اما امسال به صورت خاص بر روی این موضوع تأکید کردند و ما امیدواریم در این رسالت شرمنده نشویم و بتوانیم فرمایشات مقام معظم رهبری را به سرانجام برسانیم.

وی ادامه داد: ما نیازهایی در حوزه دارو و مواد اولیه داریم که ارزبری بالایی دارند البته اگر چه در حوزه پتروشیمی قوی هستیم ولی در این حوزه قصور کرده‌ایم و بومی سازی نکرده ایم، اما به فکر وابستگی نیز نیستیم.از سال جدید کمیته مشترکی با معاونت علمی در وزارت خارجه و وزارت علوم و وزارتخانه های دیگر تشکیل داده ایم که کالاهای مورد نیاز کشور را بررسی کرده و در جهت خودکفایی کار می‌کنیم. یکی از کارهای مهم دانشگاهیان و اولویت ما پروژه‌های دانش بنیانی است.

معاون دیپلماسی وزارت امورخارجه گفت: در سفری که به چین داشتیم، وزیر کشاورزی با مقامات چین در مورد موضوع برنج صحبت کرد. آنها یک دهم آب ما را مصرف کرده و ۱۰ برابر ما برنج برداشت می‌کنند که همه این موارد به تکنولوژی‌های خاصی نیاز دارد و ما می‌توانیم به این تکنولوژی‌ها دست پیدا کنیم و در این حوزه‌ها در مسئله ارزبری صرفه‌جویی کنیم.

صفری گفت: جذب دانشجو از آمریکای لاتین خوب است، اما افریقا هدف ماست. در مالی و گینه و موریتانی بسیار به دانش ما نیاز دارند. در مالی، فرانسوی‌ها را بیرون کردند اما چه کسانی جایگزین آنها شدند؛ نخست‌وزیرهایی که در کشور روسیه تحصیل کردند و روسی صحبت می‌کنند. چرا در ایران تحصیل نکنند و فارسی صحبت نکنند؟ وزیر علوم آن‌ها به ایران آمده بود، ۲۰ بورس به آنان داده شد و قرار است در بخش‌های مهندسی، معدن و بخش‌های دیگر با ما همکاری کنند. ما باید کار فرهنگی و علمی در آنجا انجام دهیم و حضور داشته باشیم. اساتید به دانشگاه‌های آنجا رفت و آمد داشته باشند، فرهنگ ما در آنجا توزیع شود. در مورد کشورهای گینه و موریتانی نیز باید به همین صورت باشد. مالی کانون توجه و نقطه مرکزی ما در غرب آفریقا باید باشد.

وی تاکید کرد: همچنین بر روی سایت وزارت امور خارجه ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان ثبت شده‌اند که صادرات آنها را توسعه می‌دهیم. سفارتخانه‌ها موظف شده‌اند در جهت توسعه دانش‌بنیان‌ها کار کنند و با همکاری معاونت علمی چندین خانه نوآوری در کشورهای دیگر ایجاد شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1173102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =